Vastustamme keliaakikoiden ruokavaliokorvauksen poistamista


Vieras

#476

30.05.2015 14:42

tämähän on erityisen tärkeä adressi jokaisen keliaakikon allekirjoittaa.uskaltaako hallituspuolueiden keliaakikot kirjoittaa nimensä adressiin.


Vieras

#477

30.05.2015 14:51

Allekirjoitin keliakiaa sairastavan tyttäreni ja useiden tuttavieni puolesta. En voi hyväksyä, että yhtä vakavaa ja elinikäistä sairautta kohdellaan toisin kuin muita. Jos ruokakorvaus poistetaan, niin poistettakoon lääkekorvaukset muilta sairauksilta. Keliakiassahan ruokakorvaus on sama kuin muilla lääkekorvaus. Keliakia ei ole itseaiheutettu sairaus: jos on pakko leikata korvauksia, aloitettakoon alkoholismi- ja lihavuushoidoista!

Vieras

#478

30.05.2015 15:19

Itsellä on keliakia

Vieras

#479

30.05.2015 15:19

Koska pojallani on keliakia ja se raha on opiskelijalle tosi tärkeä.

Vieras

#480

30.05.2015 15:22

Minulla on keliakia

Vieras

#481

30.05.2015 15:22

Ei keliatikot ole syylisiä SUUREEN valtion velkaan.Miksi heitä rangaistaan.

Vieras

#482

30.05.2015 16:01

Sairastan itse keliakiaa

Vieras

#483

30.05.2015 16:26

On epäreilua,että tämä pienikin etu viedään meiltä,joille 500g painava leipä saattaa maksaa jopa 10€ kpl!! SIIS 10€ KPL!!! Tämä jo itsessään on pöyristyttävää, puhumattakaan tuen lopettamisesta!! Jos tuki lopetetaan, laskekaa gluteenittomien tuotteiden hintoja!
monivammainen

#484 Re:

30.05.2015 16:37

#252: -  

 Voisitko tarkentaa mitä 1tyypin diabeetikot saavat ilmaiseksi?

eräs

#485 tasapuolisuus

30.05.2015 16:52

Tasapuolinen kohtelu pitää olla,esim.kakkos tyypin Diabetes on monesti elintapojen mukana tullut, keliakia ei ole.


Vieras

#486

30.05.2015 16:52

Keliakian hoitoon tarvittavan ruuan hinta
Järkyttynyt

#487

30.05.2015 17:09

Tämä on järkyttävää. Tulee mieleen, kuka on ollut asiantuntija, kun tätä on suunniteltu vai ovatko nämä meidän "oppineet" johtajamme aivan itse keksineet tämän linjauksen. On kestämätöntä, että Suomessa voitaisiin tällä tavalla laittaa sairaat näin eriarvoiseen asemaan. Lääkehoitoon saa korvausta ja moneen muuhunkin sairauden hoitoon. Ja kuten täällä on mainittu, myös itse aiheutetut sairaudet hoidetaan. Sitä paitsi, olisiko tämä nyt todella niin suuri rahallinen säästö? Tulee mieleen, että taaskaan ei kyetä tekemään todellisia asioita, jotka veisivät tätä maata eteenpäin, vaan puututaan ensimmäiseksi sairaisiin, lapsiin, vanhuksiin, opiskelijoihin ja muihin tukea tarvitseviin, niihin joihin on "helppo" puuttua, he kun eivät pysty kaikki itseään puolustamaan. 


Vieras

#488

30.05.2015 17:15

Olen itse keliaakikko. Vanha, jo voitettu masennus alkoi nostaa päätään, kun sain diagnoosin keliakiaan, ja jouduin aloittamaan kaiken tarkkailun ja vahtimisen. Ruokavalioon tuli suuria muutoksia, enkä vähävaraisena aina onnistu korvaamaan kiellettyjä ruoka-aineita.

Vieras

#489

30.05.2015 17:20

Tämä on todella tyrmistyttävää! Yhdeltä elinikäisesti sairaiden ryhmältä ei vain leikattaisi vaan vietäisiin kaikki kerralla! Ihan konkreettisesti leipä suusta! Ei ole tasa-arvosta tietoakaan, kun autoimmuunisairaus diabetekseen sairastuneet saavat lääkkeet ilmaiseksi, mutta autoimmuunisairaus keliakiaan sairastuneet saisivat sairastaa kokonaan omalla kustannuksellaan. Miksi keliaakikot ovat hallituksen mielestä sairaiden paarialuokka?

Miten pärjää opiskelemaan lähtevä keliaakikkolapseni, kun opintotukea huononnetaan eikä leipää ole varaa syödä?

Hävetkää siellä hyväosaiset hallituksessa! Olen varma, että yksikään leikkauksenne ei "koske" teihin ja Stubbin "kyllä me yhdessä tästä selvitään" on irvokasta tekopyhyyttä, kun itse ei tarvitse tinkiä mistään.

Taidetaan teille siellä hallituksen kokouksissa tarjota sämpylät ja pullat valtion varoista, eli keliaakikkolapseni maksaa niitä verovaroistaan mutta jää itse ilman. Kummalla olisi paremmin varaa maksaa omat leipänsä, teillä vai hänellä?

Vieras

#490

30.05.2015 17:22

Puolisollani todettiin v. 2011 syy vatsaoireisiin, jotka olivat jatkuneet vuosikymmeniä. Syy oli keliakia.
Jouduimme pian toteamaan, että täysin gluteenittoman ruokavalion noudattaminen kävisi joko hirvittävän kalliiksi tai sitten epäterveellisen yksipuoliseksi. Ruuanlaitosta meni nautinto kerralla. Pieni, nimellinen korvaus, joka ei läheskään kata kustannuksia, on edes pieni lohtu, että näinkin vaikea tila otetaan huomioon. Nyt jos tämäkin jää, on se jotenkin kovin kylmää "köyhät kyykkyyn" politiikkaa samalla, kun joudumme toteamaan, että siinä missä vuokramme nousi kerralla lähes 30€/kk, eläkkeemme nousi kymmenesosan siitä.
Siis siitä asti, kun olen ollut eläkkeellä, on elintaso laskenut joka vuosi. Aivan vähän kerrallaan, mutta nyt jo satasia. Saamme molemmat niin pientä työeläkettä, että saamme sen lisäksi kansaneläkettä.

Suomen "velkakriisin" propagandointi on oikeistopopulismia joka ei ymmärrä kansantaloutta ja sitä, että Rogoff-Rheinhardt teorian vastaisesti ei ole olemassa sellaista maagista velan suhdetta kansantuotteeseen, joka itsessään aiheuttaisi kansantalouden laskusuhdanteen. Laskusuhdannetta kyllä voidaan leikkauksin syventää, koska pienituloisimmat käyttävät todennäköisimmin rahansa kulutukseen, ja niin euro, joka annetaan köyhimmille, kartuttaa 1.60 euroa kansantuotteeseen. Tämä on IMF:n ja kansantalouden tutkijoiden yhteistyössä saama luku. Euron leikkaus köyhimpien kulutuksesta vie 1.60€ kansantaloutta alaspäin.

Kun rikkaita verotetaan suhteellisesti jo vähemmän kuin köyhimpiä, tullaan todella nurinkuriseen tilanteeseen, jossa euron lisäys rikkaimpien tuloihin menee kulutuksen sijaan säästötilille tai ulkomaisiin investointeihin.

Nostakaa myös rikkaimpien maksamaa osuutta!! Olen pahoillani, etten pysynyt paremmin aiheessa.

Vieras

#491

30.05.2015 17:33

Koska sairastan itse keliakiaa 5.ttä vuotta ja 5-henkisessä perheessä jossa lisäksi moniallergikko,ruoka tulee hyvin kalliiksi.

Vieras

#492

30.05.2015 18:04

Keliakia ruokavalion noudattaminen on kalliimpaa kuin normaalin ruokavalion. Ainoa hoitomuoto on ruokavalio,siksi korvausta ei saa poistaa.Se korvaa edes osan lisäkustannuksista. Päinvastoin korvausta tulisi nostaa verrattuna sen kalleuteen.

Vieras

#493

30.05.2015 18:12

Kaikkien tätä sosiaalisesti ikävää sairautta sairastavien puolesta! Keliakia on vahvasti perinnöllinen sairaus, joten suunnitellut leikkauksetkin kasautuisivat tietyille perheille ja suvuille, joiden elinkustannukset jo muuten ovat sairauden takia suuremmat kuin normikansalaisten. Ei tunnu oikeudenmukaiselta, ei.

Vieras

#494

30.05.2015 18:12

Keliakia on sairaus ja ruokavalio estää vakavampien sairauksien syntyä.

Vieras

#495

30.05.2015 18:40

Keliaatikon ruoka muutenkin liian kallista.

Vieras

#496

30.05.2015 18:41

Toivoisin ruokavaliokorvauksen säilyvän meillä keliaakikoilla, koska gluteenittoman ruokavalion kalleus tuntuu niin epäoikeudenmukaiselta. Näin eläkkeellä ollessa se tuntuu vieläkin kalliimmalta, kun muutenkin vähällä eläkkeellä pitää pärjätä.
Hyvää kesää kaikille!
t: Ritva
Mummeli

#497 Re:

30.05.2015 18:43

B

#498 Re: 252

30.05.2015 18:52

#252: -  

 Tiedoksi 252:Lyle . Tyypin 1 diabeetikot eivat Saa Mitaan ilmaiseksi.insuliinit ovat ns. 100 % korvattavia eli maksavat 3 euroa . Se etu löytyy eipä paljon muuta. Ehkä pidetään sairaudet ominaan ja keskitytään siihen että keliakia saa arvoisensa arvostuksen, ruokavalio = lääkehoito. Näiden muoti-ilmiöiden takia sairaus on jäänyt jalkoihin ja unohdettu mistä oikein on kyse. Kaiken lisäksi nämä autoimmuunisairaudet valitettavasti menevät usein käsikädessä. Nimimerkki dm-1 35v, kilpirauhasen vajaatoiminta 10v, keliakia 9v ja ikää 36v. Vielä terveillä silmillä ja munuaisilla *kopkopkop*

ei oteta muilta pois, koska meiltä otetaan. Loppupeleissä kaikki vain kärsivät


Vieras

#499

30.05.2015 18:55

Pöyristyttävä ehdotus. Kyseessä sairaus johon ei ole muuta lääkettä kuin ruokavalio.

Vieras

#500

30.05.2015 19:17

Perheessä keliakiaa ja hinnat todella huimia. Käsittämätöntä tällainen!