Varhaiskasvatuksen tulevaisuus: EI kasvaville ryhmille!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Varhaiskasvatuksen tulevaisuus: EI kasvaville ryhmille!.


Vieras

#626

01.06.2015 16:35

Päiväkodin työntekijänä ehdoton ei ryhmäkoon suurentamiselle. Seinät kaatuvat päälle jo nykyiselläkin mitoituksella! Päinvastoin, kaikki ryhmät pieniksi. Ammattitaitoisia työntekijöitä kyllä löytyy joka ryhmään. Säästöt tulisivat varmasti tulevaisuutta ajatellen.Tuntuu että se vähäinenkin arvostus työstä riistetään, kun ei anneta työrauhaa.

Vieras

#627

01.06.2015 16:36

Toimin varhaiskasvatuksen parissa ja nämä tulevat muutokset ovat käsittämättömiä, ihan hölmöläisen hommaa! Leikataan mattoa toisesta päästä ja liitetään toiseen päähän. Näillä niin sanotuilla säästöillä ei ainakaan maailma pelastu. Päinvastoin!

Vieras

#628

01.06.2015 16:38

Ei lapsilta ja koulutuksesta saa vähentää. Löytyy varmaan paljon turhempia maksuja, joissa valtio voisi säästää. Vanhukset on toinen ryhmä, joka joutuu vähennyksien listoille.

Vieras

#629

01.06.2015 16:47

On suorastaan tyrmistyttävää, että päiväkodin ryhmäkokoa kasvatetaan vaikka oikeasti pitäisi pienentää lasten terveyden, turvallisuuden, kasvun ja kehityksen takia.
Miksi lasten täytyy maksaa tämäkin "säästö". Törkeää ja epäreilua.

Vieras

#630

01.06.2015 16:48

Olen työskennellyt vuodesta 1987 lasten päivähoidossa. Kohta 30 vuotta olen toivonut ja odottanut että ryhmäkokoja pienennettäisiin sekä että sijaisia olisi tarvittaessa saatavilla. Kokemuseni mukaan päiväkodin tilat on suunniteltu pienemmille ryhmille, eli kaikille lapsille ei välttämättä ole naulakkopaikkaa eikä sänkypaikkaa. Lapsissa on tulevaisuus, antakaamme siis heille aikuisen aikaa ja tilaa kasvaa.

Vieras

#631

01.06.2015 16:51

Työskentelen itse lastenhoitajana päiväkodissa ja olen jo nyt huomannut ryhmäkoon olevan liian suuri ja huomannut sen aiheuttavan lapsissa levottomuutta ja turvattomuutta. Lapsissa on meidän tulevaisuus.

Vieras

#632

01.06.2015 16:52

Työskenneltyäni useita vuosia päiväkodeissa olen huomannut,että työ on paljon haastavampaa kuin ennen. Lasten perhe-elämä on täysin erilaista kuin 90-luvulla (eroperheitä moninkertaisesti,taloudellisia ja henkisiä ongelmia jne). Lisäksi perheet aivan oikeutetusti osaavat vaatia laadukasta kasvatusta lapsillensa. Antakaa siis meidän tehdä työtämme niin hyvin kuin me osaamme! Meillä on vilpitön halu auttaa lapsia kasvamaan mahdollisimman tasapainoisiksi,pärjääviksi tulevaisuuden suomalaisiksi -jos vain resurssit sen sallivat.

Vieras

#633 Alueittain ryhmä kokoja saisi pienentää huomattavasti, kasvattamisen sijaan

01.06.2015 16:54

Miettikäähän millaista on yrittää toimia 21 lapsen ryhmässä, kun et osaa sanaakaan kieltä ja kulttuuri/uskontoasiatkin on kummallisuuksia. 21lapsen ryhmästä syksyllä 4 oli täysin "ummikoita" ja heidän lisäkseen 9:llä lapsella on ainakin 1 tai jopa 3 muuta kieltä suomen lisäksi. Jokainen näistä lapsista ansaitsisi yksilöllistä huomiota ja opastusta oppiakseen kielen ja päiväkodintavoille, mutta käytännössähän työntekijöitä on vain 2 tätä lapsimäärää kohden (paperityöt, palaverit, sairastumiset, lomat, koulutukset ja muiden auttaminen jne.) niin eipä siinä aikaa jää heidän yksilöllisille tarpeilleen saatika sitten niille tavan 8:lle suomalaiselle lapselle, joista yksi vaatisi omanavustajan, jota ei tietenkään saada.

Jokainen päivä on oma selviytymistarinansa niin lapsille kuin aikuisillekin näissä oloissa; Lisää lapsia toki tälläisiin ryhmiin! Nämä lapsethan eivät tietenkään tälläisissä oloissa opi tarpeeksi suomenkieltä eskariin saatika sitten kouluun mentäessä, koska heille ei kyetä antamaan edellytyksiä siihen ryhmäkokojen takia!


Vieras

#634

01.06.2015 16:56

Koska mielestäni lapsiryhmien kokoja ei saa missään nimessä suurentaa!olen itse tehnyt vuoden keikkaa eri päiväkodeissa ja tiedän millaista on työskennellä päiväkodissa.itselläni on myös 4 lasta joista nuorin pk-ikäinen.

Vieras

#635

01.06.2015 16:57

Koska itse olen ammattilainen ja työskentelen päiväkodissa. Minulla itselläni on kaksi alle 3v. lasta. En halua että heidän tulevaisuus on PAHEMPAA KUIN NYT! Tälläkin hetkellä on päiväkodin henkilökunnalla kädet täynnä ilman et ryhmiin tungetaan vielä enemmän lapsia!

Vieras

#636

01.06.2015 16:58

Pikku lapsilla pitää olla turvallinen olo ja -syli päiväkodissa. Lapsi ei saa jäädä huomiotta hoidossa. Samoin esikouluikäisten turvaverkkoon kuuluu vielä päiväkodin turva.

Vieras

#637

01.06.2015 16:59

Voisiko täällä nillittäjät kertoa, kannattiko äänestää vuosikaudet sdp:tä, vas, vihr, kok, rkp:tä?


Vieras

#638

01.06.2015 16:59

Nytkin on jo päiväkoti ryhmät liian suuria,tapaturma,katoamis-riskit lisääntyy.

Vieras

#639

01.06.2015 17:04

Olen lastenhoitaja ja työskentelen päiväkodissa enkä halua, että ryhmäkokoja suurennetaan. Tälläkin hetkellä ryhmät ovat suuria ja perheet tarvitsevat tukea lasten hoitoon ja kasvatukseen eikä kaikille riitä tarpeeksi aikaa. Lapset tarvitsevat myös syliä ja yksilöllistä hoitoa, jota jokainen päiväkodissa työskentelevä ammattilainen haluaa lapsille tarjota.

Vieras

#640

01.06.2015 17:04

nyt jo liian isoja ryhmiä tarhoissa. aikuiset ei enää jaksa ja lapset kärsii tilanteesta

Vieras

#641

01.06.2015 17:06

Lapset ja nuoret ovat Suomen tulevaisuus.

Vieras

#642

01.06.2015 17:07

Lapsia ei saa laittaa maksamaan Kokoomuksen aloittamaa hölmöläisten politiikkaa.

Vieras

#643

01.06.2015 17:10

Lasten turvallisuus, varhaiskasvatuksen laatu ja varhaiskasvattajien työn mielekkyys voidaan taata aivan päinvastaisilla valinnoilla kuin ehdotetuilla epätasa-arvoa, burnoutia ja lasten pahoinvointia lisäävillä ratkaisuilla.

Vieras

#644

01.06.2015 17:10

Olen aikanaan toiminut myös perhepäivähoitajana ja tiedän, että jo neljän lapsen ryhmässä riittää yhdelle aikuiselle haastetta riittämiin. Ja nykyiset lapset ovat huomattavasti levottomampia kuin minun nuoruudessani, samoin vanhemmat vaativampia.

Vieras

#645

01.06.2015 17:12

Työskentelen lastentarhanopettajana ja nään jo nyt ryhmät ylisuurina. Leikkauksia ja ehdotuksia tekee ihmiset, joilla ei ole alan tietoa tai tuntemusta. Tosi surullista ja vaarallista.Lapsia pitäisi puolustaa ja turvata.
yks lto

#646 Re:

01.06.2015 17:13

#626: -  

 just niin!!!


Vieras

#647

01.06.2015 17:16

Minua kiusattiin aikanaan isossa päiväkotiryhmässä. Pienemmässä ryhmässä tämä ei ehkä olisi niin helppoa.

Vieras

#648

01.06.2015 17:16

30v lastenhoitajana riittää kertomaan kokemuksesta, että mettään menee!!!
Ei se määrä, vaan laatu!!

Vieras

#649

01.06.2015 17:23

Olen töissä päiväkodissa.
Mitä enemmän lapsia on ryhmässä, vuorovaikutus heikkenee. Nykypäivänä yhä useampi lapsi tarvitsisi erityistä tukea puheenkehityksessä ja vuiorovaikutuksessa, joten suuntaus ei ole hyvä.
Ja lisäksi ainakin omalla asuinseudulla laadukkaan lapsen yksilöllisesti huomioivan kasvatustyön tekemistä haittaa jo pula ammattitaitoisesta koulutetusta henkilökunnasta.

Vieras

#650

01.06.2015 17:25

Allekirjoitin mm. siksi, että ihmettelen mitä Suomi tekee tasapainoisella taloudella jos suurin osa ihmisistä on loppuun palaneita, hermoheikkoja tai molempia?