Eläkkeensaajan asumistukea ei saa laskea yleisen asumistuen tasolle

Eläkkeensaajan asumistukea ei saa laskea yleisen asumistuen tasolle / Tiedotteet / Adressin paperiversiot ja SUURMIELENOSOITUS / Kommentit

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

27.07.2015 15:42



Vieras

#2

27.07.2015 18:23

Hei, jotenkin apeana luen näitä "tehokkaita" tiedotuksia ja ihmettelen, kuinka moni kärsivä eläkeläinen oikeasti haluaa tai jaksaa olla facebookissa tai kykenee lähtemään mielenosoitukseen. Kyseessä ovat kuitenkin sairaat ja toimintarajoitteiset ihmiset, monipuolisesti rajoittuneet muiltakin kuin taloudellisilta rahkeilta. Hienoa että jotkut jaksavat, mutta entä ne jotka eivät jaksa.

Vieras

#3

27.07.2015 20:45

toivon ja rukoilen että eläkeensaajien asumistukeen ei kosketa tai että eläkettä ei pienennettäis koska en muuten pysty ostamaan lääkkeitäni mieheni kanssa meillä on reuma lääkkeet ja diabeteslääkkeet astma lääkitys ja paljon muita lääkkeitä ja meillä on mieheni kanssa todella pieni eläke niin toivomme ja rukoilemme eduskunalta järkeä tohon touhuun ja sitten meillä on todella korkea vuokra 800€ kk
ja paljon muita laskuja niin että meillä menee noin 1500€kk laskuihin pelkästään ja loput jää ruokaan jos jää meidän nimet ovat Piia Riihimäki Juka Riihimäki hämeenlinna 13250 katumantie 28 A 4 olemme työkyvyyttömyys eläkelläisiä ja todella sairaita
sairas eläkkeläinen

#4

27.07.2015 20:48

olisimme muuten lähteneet mutta olemme liikunta rajoittesia  ja sairaita  ja meillä ei ole varaa lähteä sinne mielen osoitukseen mutta toivon että siellä ne ihmiset jotka sinne menevät että pistävät niille luun kurkuun ja että tämä kauheus poistuisi ja että he tajuisivat että  näiden ihmisten rahoihin ei kosketa  ja olisi todella ighanaa kuulla että eläkeet nousisivat  ja asumistuki myöskin

Vammaisen elakelaisen aiti

#5 Hienoa!

27.07.2015 23:31

Jos vain asuisin Suomessa, niin olisin ehdottomasti mielenosoituksessa mukana. Toivon mahdollisimman monen osallistuvan 22.8. mielenosoitukseen. Tsemppia Teille kaikille, olen hengessa mukana!

 

Pälvi Uusitalo

#6 Re:

28.07.2015 03:35

#2: -  

 Hei!

Nimenomaan heikompien takia me parempikuntoiset mielenosoitukseen yritämme lähteä ja tehdä muutoinkin kaikkemme asioiden parantamiseksi. En itsekään ole varma omasta osallistumisestani - en aina pysty kävelemään - ja rahakysymys on aina ajateltava ensin. Nuo kuljetukset ovat onneksi todella edullisia, joten aion yrittää.

Voimia ja jaksamista sinulle! Tehdään parhaamme, kukin kykyjensä mukaan.

-Pälvi

Pälvi Uusitalo

#7 Re:

28.07.2015 03:42

#3: -  

 Hei!

Parhaamme teemme, että ainakin tämä suunniteltu asumistuen leikkaus ei toteutuisi. Sen jälkeen jatkamme taistelua muiden niin vanhuksiin kuin lapsiinkin kohdistuvien epäkohtien korjaamiseksi.

Kerroit käyttämistänne lääkkeistä. Olettehan hakeneet niihin Kelan erityiskorvauksen? Olen mm. diabeetikko itsekin, enkä enää joudu maksamaan niistä lääkkeistä kuin toimitusmaksun verran, joka on noin kolme euroa.

Lämpimin ajatuksin

-Pälvi

 


Vieras

#8

28.07.2015 06:19

Samoin kuin moni mun jalat eivät anna myöden osallistua mielenosoitukseen, valitettavasti. (Eikä ehkä pääkään jaksaisi:) Ja yhä kun puhun tästä asiasta muille, jostain syystä on kuin eivät ymmärtäisi.  Sokeus jonkun todelliselle hädälle ja tilanteille on suurta.

Herran siunatkoon jokaista jotka matkan hesan tekee, tulkoon jotain tolkkua tähän! Ettei tuki muuttuis jne.

Voisikohan tänne saada tiedot myös kuljetuksista jne, sillä jos esim kirjastossa käyttää nettiä, ei siellä facebookiin voi mennä.

Oottehan kutsuneet paikalle lehdistöä joka olisi puolellamme, Infonneet etukäteen facktoilla. 

Samoin tulisikohan esim Päivi Räsänen Arnhimäki tms mukaan mielenosoitukseen?  Paikalliset Helluntaiseurakuntien pastorit?    Mika Niikko?...(tuskin, mutta hänhän kirjoitteli hassujansa asiasta sivuillaan) 

Jouko pihon sivuillekkin voisi kysyä laittaa ilmoituksen asiasta, hän on tunnettu henkilö uskovien keskuudessa. Kanssaan kannattaa ainakain jutella. Eli näkyvyyttä asialle ja mielenosoitukselle kaikin tavoin. Tiedän mun on helppo huudella täältä, mutta en voi terveyteni vuoksi juuri muuta kuin rukoilla, ja ehdotella, sorry. 

KIITOS teille Leena ja Pälvi.

Naamakirjaton.

#9

28.07.2015 07:52

Tärkeä asia, mutta varsinaiseen tiedotteeseen en pääse käsiksi koska en ole Facebookin jäsen. Olisiko mahdollista saada tiedot kuljetuksista ja vastaavista jonnekkin muualle kuin tuonne pahan pesäkkeeseen?

Pälvi Uusitalo

#10 Re:

28.07.2015 09:58

#9: Naamakirjaton. -  

 Hei!

Julkaisen tiedot kuljetuksista ja yhteyshenkilöistä tämän viikon aikana. Onko toivomuksia paikkakunnista? Tarvittaessa minulle voi laittaa sähköpostia, niin autan parhaani mukaan. Osoitteeni on p.uusitalo@elisanet.fi

 


Vieras

#11

28.07.2015 15:38

Eläkeläisten,eläkkeen saajien asumistuki,ei mitään enään pois. Olen eläkkeellä oleva puolisoni Omaishoitaja,olemme molemmat pienituloisia. Aikanaan työtämme,töitämme teimme. Sydäntä ja jotain tolkkua touhuun. Meneekö tämä siihen että käyn jonain päivänä pyörätuolissa olevan puolisoni kanssa,kelillä kuin kelillä,-leipäjonoissa. Ja riittäkö vielä tämäkään.Voi voi.
Omaishoitaja-24/7

#12 Re:

28.07.2015 15:40

#11: -  

 

LeenaP

#13 olen ottanut yhteyttä uskoviin

28.07.2015 17:48

#8: -  

 piireihin  tv7 ja Radio Deihin, mutta ei kummastakaan ole tullut mitään vastausta eikä kiinnostusta asiaa kohtaan, valitettavasti!

 


Vieras

#14

28.07.2015 20:32

Joukkovoima näyttää nyt värittyneen kyllä pelkästään vihervasemmistoksi + sateenkaariporukaksi. Tämä poppoo ei aja vanhusten etua.

Vieras

#15 Re:

28.07.2015 20:36

 

 

 Tuo Jukkovoima-porukka  ei ikinä ota Räsäsen Päiviä puhujaksi, - käy tutustumassaa sivuilla niin uskot.
Ikävä  että tämä saa nyt näin kovan värityksen pelkästään  sieltä laidalta.  Olispa ollut neutraali.
-  Siis en sano ettei vois olla yhdessä vasemmiston kanssa, kyllä ehdottomasti,  mutta arvoliberaaliporukka on nyt niin kovaa hengeltään,  että siellä kuulkaa sairaat pienet ihmiset jää toisenlaisten agendojen alle.  Jos  ei nimittäin lapsen asemaan ole myötätuntoa avoimesti (avioliitossa)  niin kuinka sitä vois olla sairaisiin vanhuksiin. 

Hallitukselle,  uskon, - on täysin piilossa se,  mitä nämä ihmisryhmät sisällään pitävät,  he tulevat senverran erilaisista taustoista, mutta uskoisin että  suora vetoomus Sipilään ja Soiniin nimenomaan kristittyinä olisi tehokkaampi juuri tämän ihmisryhmän asioissa. Siis s a i r a a t   v a n h u k s e  t ,  uskon että silloin sydän voisi aureta.  Vai kuvaako se nyt tätä ryhmää parhaiten,  vai eläkeläisiä yleensä,  vai puienituloisia eläkeläisiä?
Siinä Päivikin  voisi olla ehdottomasti apuna,  mutta hänet nauretaan ulos tuosta sakista,  Peli on niin kovaa.

Vanhanajan työvänliike olisi menetellyt toisin.  Sen uskon.

 

 


Vieras

#16 Re: Re:

28.07.2015 20:39

#7: Pälvi Uusitalo - Re:  

 

 

Oliskin valtava tarve luoda verkostoa vanhojen asioiden puolesta.  
OLIS TODELLA!



Vieras

#17 Re:

28.07.2015 20:41

#2: -  

 

 

Hei haluaisinkin kysyä tässä,  että puhutteko nyt eläkkeen saajan korotetusta asumistuesta eli hoitotuesta,  vai oliko  ne kuitenkin eri asioita, taisi olla? 

Voimia ja Siunausta tänään  juuri omaishoitajalle!    Ja sairastavalle,  - vaivojensa kanssa uupuvalle!

 


Vieras

#18

01.08.2015 16:24

Professori Pasi Moisio sanoo tyhjentävästi sen miksi eläkeläisiin kohdistuvat leikkaukset ovat väärää politiikkaa :

Hallitusohjelman esitykset tekisivät toteutuessaan tyhjiksi monet edellisten hallitusten vuosina 2011 – 2015 tekemät vahvistukset perusturvaan, arvioi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori Pasi Moisio Keskisuomalaisen haastattelussa.

Kiviniemen, Kataisen ja Stubbin hallitusten aikana perusturvan taso korjattiin Moision mukaan viimeinkin sille tasolle, mikä se oli ennen 90-luvun lamaa.

Merkittävimmin perusturvaa heikentäisivät Moision mukaan perusturvan indeksikorotusten jäädyttäminen ja eläkeläisten asumistuen leikkaus.

– Se rikkoo logiikan, jonka mukaan eläkkeen kuuluisi olla tasoltaan tilapäiseksi tarkoitettua perusturvaa korkeampi, Moisio sanoo.

Moision mukaan eläkkeen pitäisi pitkäaikaisena tukena pystyä kattamaan jääkaapin, vaatteiden ja auton kaltaiset kestokulutushyödykkeet.

Myös toimeentulotuen suhde työttömyysturvaan huolestuttaa Moisiota. Kaavailtu toimeentulotuen jättäminen jäädytysten ulkopuolelle saattaa hänen mukaansa aiheuttaa vääristymistä, jossa toimeentulotuki nousee korkeammaksi kuin työttömyysturva.
( Itse lisäisin tuohon myös sanan eläkkeet )

Olen samaa mieltä Moision kanssa, eläkeläiset eivät kuulu tilapäiseksi tarkoitetun sosiaalituen piiriin. Vanhuus ei ole ohimenevä tila vaan pysyvä, eikä ihminen silloin kuulu sossun luukulle.

Vieras

#19

07.08.2015 14:50

Valtakunnallisen Eläkeläiset ry:n uusi puheenjohtaja Martti Korhonen Kajaanissa: Hallitusohjelma armoton eläkeläisille. Köyhiä ei pyydellä, köyhiltä otetaan, Eläkeläisten puheenjohtaja sanoi Kajaanin Eläkeläisten 55-vuotisjuhlissa Jormuan lavalla liki 400 hengen yleisölle.

http://www.elakelaiset.fi/fi/? newspage=202

http://www.kansantahto.fi/2015/07/martti-korhonen-kajaanissa- hallitusohjelma-armoton-elakelaisille/

Myös tällainen linkki eläkeläisten asumisasioihin löytyi:

http://www.elakelaiset.fi/fi/?newspage=198

Piti pätkiä nuo linkit, kun väitti, että on liian pitkä sana.

 

 

 

Isomummo

#20 Onko ihan oikein?

08.08.2015 13:05

Minun on ihan pakko kirjoittaa tähän esimerkkinä vähän itsestäni. Olen suurperheen äiti ja 90-luvun lamassa menivät kaksi omakotitaloa ja elanto. Kahden asunnon loukku ja 18%:n korot edesauttoivat. Väsyneenä en tajunnut myöskään pankin vitkuttelua konkurssin hakemisessa. Nyt vihdoin pääsin ulosottomiehistä eroon 20-vuoden jälkeen. Allekirjoitin markkaikaisen velkakirjan minkä piti olla vain väliaikainen ja lopulta velan poistuttua olinkin velkaa 500.000 euroa pari omakotitaloa ja firma. Kaikki meni siinä rytäkässä.

Nyt olen vapautunut velasta ja elämä näytti alkavan olla siedettävää. Koska en ole ollut työelämässä, vaan synnyttänyt, imettänyt ja hoitanut lapseni itse niin eläke ( 8000 euroa/ v.) ei todellakaan ole päätä huimaava. Olin työelämässä ennen lapsia oikeestaan kolmannen lapsen syntymään asti. Lopussa myös jonkin aikaa. Tosin siitä ajasta ei paljon eläkettä herunut. Eläkekertymä alkoi vasta 25-vuotiaana ja loppuajasta taas alkoivat sairaudet ja pääsin sairaseläkkeelle. Ei ollut mitään, että olen synnyttänyt 8 lasta ja heidän jäkeensä on tullut lastenlapsia nyt 17 ja ensivuonna syntyy 18:sta. Onneksi on asumistuki.

Sairaudet myös tulevat näin vanhempana viimeistään. Syön lääkkeitä enemmän, kuin laki sallii. On ollut syöpää, sydänvikaa ja keuhkoahtaumaa. Kaikki varmaan johtunee tuosta viimeksi todetusta Kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Minulla on todellakin kaikki 23 oiretta ihan lääkärin toteamina. Tosin (Kilpirauhassairaudesta) ei minulla ollut kerrottu mitään. Nyt sainkin lukea iltalehden sivuilta ko. sairaudesta ja ynnäämällä oireet otin yhteyttä lääkäriin. Nyt olen syönyt tähän lääkettä ja paleleminen on onneksi loppunut. Osaan lääkkeitä (15 kpl pv.) saan Kela-korvausta, mutta toi kallein lääke ei kuulu siihen. Lääkärin mielestä ei kuulu ennen, kuin vähintään pitää raahata happipulloja mukana. Tosin jaksan kävellä 150 metriä muutaman kerran pysähtymisen avulla, mutta ahdistus on uskomattoman rankkaa. Kela korvaus on suunniteltu siten, että lääkkeet, sairaala- ja tk-maksut, ja ambulanssi- ja muut kyyditykset kuuluvat eri maksukattoihin. Ne yleensä jäävät hiukan alle. Viime vuonnakin lääkekatto oli 600 euroa ja mun ostokset olivat 595 euroa.

Nyt olen kehäraakki ja lasten avulla selviän tässä elämässä ja mietinkin miten lapsettomat ihmiset tulevat toimeen vanhana. On paljon asioita mitä pitäs hoitaa, mutta muistin heikennyttyä ei vaan osaa. Minulla lapset hoitaa laskujenmaksut, koska minulta meni luottotiedot. 20-vuotta on pitkä aika siis ihan sama aika meni lasten kasvattamiseen. Mitään en enää osta jos ei ole rahaa ensin. Pärjään jotenkin nykyään rahallisesti, kun en käy missään ja ostan alennuksella ruokaa pakkaseen. Asun 65 m2 asunnossa, koska saan eläkeläisten asumistukea. Jos tämä tuki loppuu ja joudun muuttamaan yksiöön niin enhän voi viettää enää synttäreitä, kun minun perhe ei mahtuisi edes kääntymään silloin luonani ja minulla ei todellakaan ole varaa mihinkään vuokrattuun tilaan.

Lopuksi ihmettelen vielä näitä päättäjiä. Molemmat pääjehut ovat uskovaisia ainakin omasta mielestään. Nyt ollaankin ajamassa lapsiperheet ja vanhukset, joille perheen perustaminen sodanjälkeen oli kunniakysymys jopa huutolaisajan tasolle. Miten pystyy elämään tälläisten päätösten jälkeen? Aika monen lapsiperheen varpaille tulee astuttua ja lapsissahan piti olla tämän maan tulevaisuus. Minusta ainakin ihanaa omistaa näin suuremmoinen katras.

Ps. Vielä tuosta Yle-verosta. Sitähän ei pitänyt ottaa vähävaraisilta. Minulla otettiin kuitenkin 80 euroa ja loput palautettiin. No ne vei ulosottomies. Näitä tälläisia vedätyksiä sinne varmaan suunnitellaan lisääkin. Mielestäni ruoan Alvia alentamalla autettaisiin ainakin isoja perheitä. Isoja perheitä syntyy nykyään myös perheiden yhdistämisillä. No tässä tuli vähän asian vierestäkin asiaa.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

08.08.2015 18:16


Yksi monista

#22 Re:

15.08.2015 14:20

#2: -  

Nyt on tosi kyseessä. Voisit yllättyä miten moni kuitenkin yrittää pinnistellä ja osallistua

ja olla ainakin hengessä mukana ja jutella ihmisten kanssa kun heitä tapaa.

 

Minäkin lähden liikkeelle vaikka kuljen sähköpyörätuolilla.

Pakko laittaa vastaan koska tämä on ihan järjetöntä. Kuolema on se vastakohta kun näännytään nälkään.

Ja jos on liian sairaita niin omaisten pitäisi jo puolustaa lähisukulaisiaan ja lähteä heidän puolestaan.

JOUKOSSA ON VOIMAA   Kaikki mukaan vaan mielenosoitukseen !!!!!!!

Yksi monista

#23 Re: Onko ihan oikein?

15.08.2015 14:25

#20: Isomummo - Onko ihan oikein? 

 Uskovaiset ne pahimpia juuri ovat.

Ilmeisesti ovat lukeneet kuin piru raamattua täysin väärinpäin.

 

 

Yksi monista

#24 Re:

15.08.2015 14:32

#14: -  

 Olet ymmärtänyt väärin. Korjattakoon siis....

Kansanliike on sitoutumaton.

siellä on eläkeläisiä, sairaita, vammaisia, opiskelijoita,

työttömiä, pettyneitä äänestäjiä... Jotka haksahtivat Soinin kelkkaan jne.

KYSEESSÄ EI OLE POLIITTINEN KANSANNOUSU .... En esim. ole minkään puolueen jäsen enkä 

aio ollakaan. Mutta joku ROTI ELIITILLÄKIN PITÄÄ OLLA 

Vaan sinä ja minä Suomen kansalaiset jotka olemme saaneet tarpeeksemme leikkauksista.

Suomalaiset on piesty leikkauksin kilteiksi. Nyt on aika näyttää !!!