Vetoomus sosiaaliturvan saamiseksi hajuste- ja kemikaaliyliherkille

Outi Markkanen
Helsinki

#1 Pienryhmät jäävät aina jalkoihin

29.04.2007 12:43

Kannatan vaatimuksianne. En kuulu samaan ryhmään kanssanne, mutta tiedän, kuinka helposti terveydenhuolto- ja sosiaalijärjestelmässä voidaan yksilöä sortaa. Toivottavasti saatte asiaanne eteenpäin!
15 vuoden kokemuksella
Vieras

#4 diagnoosi vs tulevaisuus

13.04.2011 12:50

Hyvällä asialla. Meidän hajuste/kemikaaliyliherkkien ajamat asiat parantavat myös yleisestu terveyttä. Uskon varmasti että tulevaisuudessa näistä asioista ollaan hyvin tietoisia (eikä kukaan enää käytä synteettisiä parfyymejä pelkässä tuoksumistarkoituksessa).
Adressin allekirjoittamista vaikeuttaa silti tämän hetkinen yhteiskunnallinen tilanne..Vaikkakin teen kaikkeni jokapäiväisessä elämässäni oireiden ennaltaehkäisemiseksi, en voi yleisesti tunnustaa saati diagnosoida itseäni terveydellisesti rajoittuneeksi tältä osin, sillä se ratkaisevasti heikentäisi mahdollisuuksiani työelämässä, myös sellaisissa paikoissa joissa oireet olisivat vain lieviä tai satunnaisia. Minulla ei ole aikomustakaan jäädä osa-aikaeläkkeelle tai muuten huonontaa vaikeahkoa asemaani työmarkkinoilla noin kolmikymppisenä. Pyrin välttämään mitään asiaan liittyvää keskustelua uusia työsuhteita solmiessani. Täten en tietysti hakeudu minulle mahdottomiin paikkoihin, mutta oireita saadessani hoidan tarvittaessa lääkkein sen suurempaa numeroa siitä tekemättä.
Reaalisesti ajatellen, ja kokemuksesta voin sanoa, että täydestä avoimuudesta yliherkkyyksien kohdalla on työntekijälle ainoastaan pelkkää haittaa. Varsinkaan henkilöllä joka tunnustaa kaikki em. yliherkkyysoireet (kirjoittajan omakohtainen kertomus) ei ole MITÄÄN saumaa työelämässä. Ei mitään töitä, ei mistään. Sitä kannattaa miettiä diagnoosia odotellessa..
**
Vieras

#5 lisäys

13.04.2011 13:10

^lisäyksenä vielä: vasta oireet jonkinlaiseen haltuun saatuani olen pystynyt selkeästi erottamaan myös joistain elintarvikkeista saamani samankaltaiset oireet.
Seuratkaa siis synteettisiä (ja myös luontaisia) aromiaineita, ja muita lisäaineita elintarvikkeissa. Esimerkiksi halpalaatuisessa teessä on aineosaan liitettyä aromin vahvennetta (persikka, sitruuna jne)josta saa melkeenpä yhtä pahat tärskyt kuin hengitysilman hajusteesta.
Jos nyt joku ei vielä ole todennut. (ei minullakaan kestänyt kuin reilu kymmenen vuotta todeta tämä, olisin ollut kiitollinen jonkun neuvosta mutta kuten tiedätte, sitä emme allergiset ole tottuneet ainakaan terveydenhoitopuolella saamaan).

Vieras

#6

17.08.2011 08:01

Olen ammatiltani hammaslääkäri. Potilaakseni tulee päivittäin asiakkaita, jotka aiheuttavat käyttämillään hajusteilla minulle vaikeitakin oireita. Iän mukana tämä ongelma tuntuu pahenevan, kuten huono sisäilmakin työpaikalla. Olisin vielä muutoin työkykyinen, vaikka ikää onkin,mutta nämä tuoksut pilaavat päiväni....
vierasI

#7 #7

17.08.2011 13:23

Olen taistellut yliherkkyyteni kanssa 2006 vuodesta, jolloin itse tajusin mistä on kysymys ja nyt joulukuussa 2010 oli allergiasairaalassa lääkäri joka konkreettisesti joutui todistamaan tilanteen ja reagtioni- onnekseni sain silloin lääkärintodistuksen asiasta työnantajalle, koska alle 30:n esimieheni passitti minut työkyky kartoitukseen kesäkuussa 2010. Kun ei uskonut hajusteyliherkkyyteen. Nyt on A4:n jossa asia mainitaan, mutta se onkin siinä koulutuksissa ja kaikissa kissanristiäisissä on oltava ja kun menetän hajusteiden ansiosta ääneni ja olen tukehtumaisillani: ihmetellään että kuinka se nyt on mahdollista että noin voimakkaasti reagoit. Luulisi että tähänkin jo saisi luokituksen kuten astma,diabetes ja moni muu sairaus.

Vieras

#8

13.03.2012 10:30

Homealtistus aiheuttaa kemikaali- ja hajusteyliherkkyyden. Tämä on toiselta nimeltään Monikemikaaliherkistymä. Taudilla on yhteys geneettisesti alttiilla myös migreenin puhkeamiseen.Erittäin vaikea ja rajoittava herkistymä. Hoitoa kaivataan mielenterveysdiagnoosien sijaan.
Homeet ja VOC-päästöt pois sisäilmasta

#9

13.03.2012 10:35

Voisihan sinne työpaikalle tms. terveyshaittarakennukseen vaatia terveysvalvontailmoituksella hommattavaksi VOC-päästöjä ja homeita poistavia hengitysilmaa puhdistavia laitteita. Näitä on markkinoilla mm. Inspector Sec:illä.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

02.06.2012 10:25



Vieras

#11

30.07.2012 16:09

Tämä on seurannut sairastumista home-/ kosteusvauriotiloissa. On elämää rajoittavaa. Mutta tarkaksi oppii ja onneksi työelämä on takana. Riittää rajoitteita ilman sitäkin.

Vieras

#12 Asioihin pitää tarttua!

01.09.2012 09:56

Sosiaali- ja terveysministeriön sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen pitäisi ryhdistäytyä tässä asiassa. On vastuutonta vatuloida asiaa ja vedota siihen, että tutkimukset ovat "puutteellisia". Sairastuneiden tilanne on katastrofaalinen ja se vaatii toimintaan ryhtymistä välittömästi. Sitä varten niitä verojakin on maksettu.

Vieras

#13

01.05.2013 17:00

Olen moni kemikaaliyliherkkä. Se vaikeuttaa jokapäiväistä elämää.

Vieras

#14

22.10.2013 23:43

Mielestäni kaikki hajut pitäisi kieltää paikoista jossa on pakko asioida, ainakin henkilökunnalta. Busseihin hajuttomat vuorot. Pyykkitupaan hajuton päivä.jne. Jne

Vieras

#15

02.12.2013 10:19

Ihminen ymmärtää ja uskoo näköjään vasta sitten kun ongelmaan joutuu itse kohtaamaan. Vähän sama juttu ennen mikroskoopin kelsimistä. Virallisen lääketieteen mukaan ei ollut olemassa mitään bakteereita. Nytkin jätetään allergiasta kärsivät virallisen sairusluokituksen ulkopuolelle, koska sitä on vaikea mitata, vasta kun vahinko on jo tapahtunut. Loukkaavinta yliherkkää ihmistä kohtaan on väittää sitä luulotaudiksi. Harva tahtoo LUULLA että oksettaa, pyörryttää, ja happi ei kulje, eikä pysty nukkumaan. Vaikeuttaa elämää joka taholla.

Vieras

#16 Re: Pienryhmät jäävät aina jalkoihin

02.12.2013 10:22

#1: Outi Markkanen - Pienryhmät jäävät aina jalkoihin

Kiitos ymmärryksestä meitä yliherkkiä kohtaan. Tuo on aivan tosi. Ikään kuin ongelmaa ei ole, kun kaikki  eivät näistä asioista kärsi.


Vieras

#17

06.03.2014 13:11

Todella hyvä juttu!

Vieras

#18

06.03.2014 19:45

MUUTTAKAA KORPEEN !!!!
Onko ongelma aiheuttajan vai kärsijän?

#19 Hajusteongelma pahentunut vuosikymmenessä

22.04.2014 18:38

70-luvulla ollessani nuori, meitä valistettiin hajusteiden käytöstä siten, että on epäkohteliasta laittaa niin paljon tuoksua, että sen haistaa lähietäisyyttä kauempaa (tanssi, halaus). Samoin opetettiin parfyymeistä, että niitä ei koskaan suihkuteta suoraan iholle, vaan esim. kostutetulle paperille, jolla iholle tuputetellaan tuoksua kohtuullisesti.

Käytöstavat ja muiden ihmisten huomioiminen ovat hävinneet vuosikymmenien kuluessa ja tilalle on tullut itsekkyys. On nimittäin itsekästä täyttää omalla hajullaan koko bussi, junavaunu, ruokala, terveyskeskus tai mikä tahansa julkinen tila.
Vuosikymmen sitten tälläinen hajustaja saattoi sattua kohdalle ehkä kerran viikossa, mutta nykyään päivittäin ja pahimmillaan useita samaan ahtaaseen tilaan, jolloin ei voi paeta mihinkään.

Voimakkaiden hajusteiden suosiminen on levinnyt meille etelästä, jonka kuumassa ilmassa jatkuvaa hikoilua on peitetty voimakkailla hajusteilla. Meillä pohjolassa hikoilu ei ole yhtä voimakasta ja markkinoilla on nykyään lukuisia hikoilua hillitseviä valmisteita, jopa täysin hajusteettomia. Ennen pohjoismaihin tehtiin omat miedommin hajustetut pesuaineetkin, mutta nykyään ne ovat samoja voimakkaasti haisevia kuin etelässäkin. Miksi pyykinkin pitää haista koko rappukäytävässä? Eikö riitä, että pyykki kuivuu ulkoilmassa tuulenraikkaaksi?


Anonyymi

#20 En allekirjoita!

24.04.2014 17:27

Minä en ainakaan lopeta hajusteiden käyttöä kenenkään takia.Minulla on oikeus pestä vaatteeni hyvältä tuoksuvilla pesupulverilla ja huuhteluaineella ja peseytyä päivittäin tuoksuvalla saippualla että myös tunnen olevani puhdas.

Minulla on lähipiirissä hajusteallergikko joka olettaa että kaikki toimivat hänen mukaansa mutta minun maailmani ei kaadu vaikka hän ei pääsekkään kyläilemään luonani.Hän kantaa luokseni hajusteettomia pesuaineita mutta jokaisella on oikeus elää omassa kotonaan omalla tavallaan.

Ja toi on jo ihan naurettavaa jos hajusteallergiot meinaavat vaatia että kaikki hajusteeet on kokonaan kiellettävä.Ei kukaan voi moista vaatia.Pitäisikö kaikkien lemuta vaan hielle ja perussaippualle?En minä arkena käytä hajuvettä mutta jos lähden viikonloppuna juhlimaan niin kyllä minä haluan tuoksua hyvälle ja pukeutua parhaimpiini että on jotakin eroa ihan arkimeininkiin.


Vieras

#21

26.04.2015 14:52

Olen hajusteyliherkistynyt homeasunnon takia.

Vieras

#22

26.04.2015 14:56

Asia on itselleni tärkeää

Vieras

#23

26.04.2015 15:00

Hyvää kun tulee aina julkisuutta j

Vieras

#24

26.04.2015 15:03

Itsekin hyvin herkkä monelle..tarvitsen apua myös!

Vieras

#25

26.04.2015 15:18

itse sairastunut ja mmu perhe myös MCS:ään