Vetoomus sosiaaliturvan saamiseksi hajuste- ja kemikaaliyliherkille
Ota yhteyttä adressin tekijään
diagnoosi vs tulevaisuus
Adressin allekirjoittamista vaikeuttaa silti tämän hetkinen yhteiskunnallinen tilanne..Vaikkakin teen kaikkeni jokapäiväisessä elämässäni oireiden ennaltaehkäisemiseksi, en voi yleisesti tunnustaa saati diagnosoida itseäni terveydellisesti rajoittuneeksi tältä osin, sillä se ratkaisevasti heikentäisi mahdollisuuksiani työelämässä, myös sellaisissa paikoissa joissa oireet olisivat vain lieviä tai satunnaisia. Minulla ei ole aikomustakaan jäädä osa-aikaeläkkeelle tai muuten huonontaa vaikeahkoa asemaani työmarkkinoilla noin kolmikymppisenä. Pyrin välttämään mitään asiaan liittyvää keskustelua uusia työsuhteita solmiessani. Täten en tietysti hakeudu minulle mahdottomiin paikkoihin, mutta oireita saadessani hoidan tarvittaessa lääkkein sen suurempaa numeroa siitä tekemättä.
Reaalisesti ajatellen, ja kokemuksesta voin sanoa, että täydestä avoimuudesta yliherkkyyksien kohdalla on työntekijälle ainoastaan pelkkää haittaa. Varsinkaan henkilöllä joka tunnustaa kaikki em. yliherkkyysoireet (kirjoittajan omakohtainen kertomus) ei ole MITÄÄN saumaa työelämässä. Ei mitään töitä, ei mistään. Sitä kannattaa miettiä diagnoosia odotellessa..
lisäys
Seuratkaa siis synteettisiä (ja myös luontaisia) aromiaineita, ja muita lisäaineita elintarvikkeissa. Esimerkiksi halpalaatuisessa teessä on aineosaan liitettyä aromin vahvennetta (persikka, sitruuna jne)josta saa melkeenpä yhtä pahat tärskyt kuin hengitysilman hajusteesta.
Jos nyt joku ei vielä ole todennut. (ei minullakaan kestänyt kuin reilu kymmenen vuotta todeta tämä, olisin ollut kiitollinen jonkun neuvosta mutta kuten tiedätte, sitä emme allergiset ole tottuneet ainakaan terveydenhoitopuolella saamaan).
This comment has been removed by the person who wrote it.
Reason for the removal: ei ollut tarkoittaa julkiseksi!
Asioihin pitää tarttua!
Re: Pienryhmät jäävät aina jalkoihin
#1: Outi Markkanen - Pienryhmät jäävät aina jalkoihin
Kiitos ymmärryksestä meitä yliherkkiä kohtaan. Tuo on aivan tosi. Ikään kuin ongelmaa ei ole, kun kaikki eivät näistä asioista kärsi.
Hajusteongelma pahentunut vuosikymmenessä
70-luvulla ollessani nuori, meitä valistettiin hajusteiden käytöstä siten, että on epäkohteliasta laittaa niin paljon tuoksua, että sen haistaa lähietäisyyttä kauempaa (tanssi, halaus). Samoin opetettiin parfyymeistä, että niitä ei koskaan suihkuteta suoraan iholle, vaan esim. kostutetulle paperille, jolla iholle tuputetellaan tuoksua kohtuullisesti.
Käytöstavat ja muiden ihmisten huomioiminen ovat hävinneet vuosikymmenien kuluessa ja tilalle on tullut itsekkyys. On nimittäin itsekästä täyttää omalla hajullaan koko bussi, junavaunu, ruokala, terveyskeskus tai mikä tahansa julkinen tila.
Vuosikymmen sitten tälläinen hajustaja saattoi sattua kohdalle ehkä kerran viikossa, mutta nykyään päivittäin ja pahimmillaan useita samaan ahtaaseen tilaan, jolloin ei voi paeta mihinkään.
Voimakkaiden hajusteiden suosiminen on levinnyt meille etelästä, jonka kuumassa ilmassa jatkuvaa hikoilua on peitetty voimakkailla hajusteilla. Meillä pohjolassa hikoilu ei ole yhtä voimakasta ja markkinoilla on nykyään lukuisia hikoilua hillitseviä valmisteita, jopa täysin hajusteettomia. Ennen pohjoismaihin tehtiin omat miedommin hajustetut pesuaineetkin, mutta nykyään ne ovat samoja voimakkaasti haisevia kuin etelässäkin. Miksi pyykinkin pitää haista koko rappukäytävässä? Eikö riitä, että pyykki kuivuu ulkoilmassa tuulenraikkaaksi?
En allekirjoita!
Minä en ainakaan lopeta hajusteiden käyttöä kenenkään takia.Minulla on oikeus pestä vaatteeni hyvältä tuoksuvilla pesupulverilla ja huuhteluaineella ja peseytyä päivittäin tuoksuvalla saippualla että myös tunnen olevani puhdas.
Minulla on lähipiirissä hajusteallergikko joka olettaa että kaikki toimivat hänen mukaansa mutta minun maailmani ei kaadu vaikka hän ei pääsekkään kyläilemään luonani.Hän kantaa luokseni hajusteettomia pesuaineita mutta jokaisella on oikeus elää omassa kotonaan omalla tavallaan.
Ja toi on jo ihan naurettavaa jos hajusteallergiot meinaavat vaatia että kaikki hajusteeet on kokonaan kiellettävä.Ei kukaan voi moista vaatia.Pitäisikö kaikkien lemuta vaan hielle ja perussaippualle?En minä arkena käytä hajuvettä mutta jos lähden viikonloppuna juhlimaan niin kyllä minä haluan tuoksua hyvälle ja pukeutua parhaimpiini että on jotakin eroa ihan arkimeininkiin.
| This discussion has been closed. |
Pienryhmät jäävät aina jalkoihin