Kuvataiteen ammattikorkeakoulutus säilytettävä Lahdessa

Elisa L

01.11.2011 15:43

Tässä eilisessä Etlarissa julkaistu tekstini aiheeseen liittyen kokonaisuudessaan.
"Opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuriin kohdistuvat koulutuspaikkojen lakkautusuhat kertovat siitä kuinka arvostus tiedettä, taidetta ja kulttuurin moninaisuutta kohtaan, on päässyt kuralle ja tässä sitä nyt ollaan; opetusministerin mielestä kulttuurialojen koulutus on tuottamatonta ja yliopistot halutaan rahoittaa sponsorirahoilla jotka tulevat liikemaailmasta. Itse en ainakaan markkinavoimien ohjailemaa tiedettä halua. Vapaa taide ja tiede on se alue, missä tehdään perustyötä, joka tuottaa hyvää sekä suoraan yhteiskunnalle hyvinvointipalveluna, että epäsuorasti innovaatioiden kautta, jotka hyödyttävät niin kivijalkateollisuutta, suurteollisuutta kuin esimerkiksi palvelualoja ja viihdeteollisuuttakin.

Lahti ei ole kulttuurin Mekka, se on sitä vain juhlapuheissa. Kulttuurista mäkihyppytornin varjossa ei huolehdi kaupunki, vaan ne taiteilijat jotka jäävät asumaan paikkakunnaalle opiskelun jälkeen. Ilman aktiivista taiteilijaseuraa, Lahden Taidegraafikoita ja Valokuvataide ry:tä, sekä Lahden muotoilu- ja taideinstituutin opiskelijoiden panosta Lahdessa tuskin olisi minkäänlaista kaupunkilaisille ilmaista, matalankynnyksen kulttuuritarjontaa (esimerkiksi taiteilijavetoiset galleriat ja työpajat), tai tulevaisuudessakaan julkisia teoksia kaupunkikuvassa. Onneksi meillä vielä on Kaupunginteatterin rinnalla sinnikäs teatteri Vanha Juko, ja nämä molemmat ovat niin ikään riippuvaisia LAMK:n kulttuurialojen koulutuksesta. Mitä ”Lahti Busines city” esittelee arvovierailleen? Maailmalla myös liike-elämässä arvostetaan tasokasta taidetta, ja kaupungin kulttuurin tila kertoo sen statuksesta.

Lahden imagosta puhuttaessa esille nousee Lahden taideinstituutin ja muotoiluinstituutin maine ja asema maamme johtavina alansa ammattikorkeakoulutusta tarjoavina kouluina. Lahti on jopa Helsingin rinnalla World design capital 2012. Nyt on puolustettava taidekoulutusta, kun se vielä elää ja hengittää. Molemmista kouluista on valmistunut alansa huippuja. Muotoilu ja taide eivät ole sama ala, mutta molemmat ruokkivat toisiaan ja kouluilla on paljon yhteistyötä joka toimii katalyyttinä puolin ja toisin. Kuvataiteen ja Musiikkiteatterin koulutusohjelmien lakkauttaminen heikentäisi myös muotoilun koulutusohjelmaa. Kulttuurialat vetävät toisiaan puoleensa.

Taiteen koulutusohjelma on luonut maineensa ja asemansa jo 1970-luvulla, rimpuillut pienenä yksikkönä kaikki koulutusmullistukset läpi säilyttäen aina vetovoimansa. Lahti on pitänyt aloituspaikkamäärät pieninä paineista huolimatta, ja tason korkeana. Hakijoita vuoden 2011 yhteishaussa oli 315 kahtatoista aloituspaikkaa kohden. Ministeri Gustafssonin (Sd) vaatimus vastuusta nuoria kohtaan, on kääntymässä nyt juuri vastuullisesti toiminutta Lahden Taideinstituuttia vastaan. Nuorten AMK tutkintoon johtavan koulutuksen lisäksi, Lahden kuvataiteen yksikkö tarjoaa muuttuvalle alalle tarpeellista täydennyskoulutusta, jota muista AMK:sta valmistuneet kuvataiteilijat hyödyntävät. Ammattikorkeakoulujen 90-luvulla mukanaan tuomat ns. yhteiset aineet, sekä pakolliset koulutusalojen sisäiset yhteiset aineet on onnistuttu hoitamaan yhteistyössä muotoiluinstituutin, ja myös muiden ammattikorkeakoulun koulutusalojen kanssa. Sellaista mainetta joka Lahden Taideinstituutilla on, ei voi keinotekoisesti rakentaa, sen on synnyttänyt sitkeä pioneerityö taidekoulutuksen ja taiteen laadun eteen. Lahden taideinstituuttiin on aina saatu opettajiksi hyviä kuvataiteilijoita ja taidekentän tuntijoita, jotka tulevat suoraan nykytaiteen kentältä, mutta ovat silti pedagogisesti orientoituneita.
Liiketaloudelle lisätyt koulutuspaikat eivät lämmitä, kun ihminen tarvitsee katetta kulttuurinnälkäänsä. Kunnilla on lakisääteinen velvoite huolehtia paikkakunnan kulttuuritoiminnasta.

”Laki kuntien kulttuuritoiminnasta 3.8.1992/728
1§ Kunnan tehtävät kulttuuritoimen alalla. Kunnan tehtävänä on edistää, tukea ja järjestää kulttuuritoimintaa. Kunnan tehtävänä on myös järjestää kunnan asukkaille mahdollisuuksia taiteen perusopetukseen, sekä harrastusta tukevaan opetukseen eri taiteen aloilla.
2 § Kulttuuritoiminta: Kulttuuritoiminnalla tarkoitetaan tässä laissa taiteen harjoittamista ja harrastamista, taidepalvelusten tarjontaa ja käyttöä, kotiseututyötä sekä paikallisen kulttuuriperinteen vaalimista ja edistämistä.”
Laki kuntien kulttuuritoiminnasta 3.8.1992/728

Taidekasvatuksessa vauvasta vaariin on tärkeää että toimintaa ohjaa ammattilainen, joka osaa antaa valmiudet myös nykytaiteen kohtaamiseen. Jos Lahdesta lakkaa kulttuurialojen koulutus, kuinka Lahti ja ympäristökunnat jatkossa toteuttavat tätä laissa määriteltyä tehtävää ilman kunkin alan ammattilaisia? Lahti on liian lähellä Helsinkiä, harva muuttaisi seudulle opiskeltuaan muualla. Jouko Skinnari on jo ottanut vahvasti kantaa kulttuurialojen koulutuksen puolesta, mitä muut Hämeen kansanedustajat ja Päijät-Hämeen koulutuskonsernin johto aikovat tehdä kulttuurin ja taiteen alasajon estämiseksi ja seudun vetovoiman puolesta?

Jos Lahden Taideinstituutti lakkautettaisiin, vain jonkin poliittisen tuulahduksen myötä, romutettaisiin neljän vuosikymmenen aikana rakennettu taiteen AMK koulutus, joka tuottaa alansa huippuja. Ammatillisen koulutuksen pitäisi olla työelämälähtöistä; taiteilijoiden ammattiliitoilta ei ole kysytty, mistä pitäisi höylätä vai pitääkö mistään. Aivan kuten muillakin työelämän aloilla, parhaita asiantuntijoita kulttuurialalla ovat sen toimijat.

Elisa Lientola
Kuvataiteilija AMK
Taideaineiden tuntiopettaja Koulutuskeskus Salpaus"

02.11.2011 11:54

Kuvataiteen korkeatasoisen laadun ylläpitämiseksi maassamme on ensiarvoisen tärkeätä, että kuvataiteen koulutus säilyy Lahdessa. Kuvataiteen kentän kehitysedellytysten parantamista ei ole nyt suunnitelut liian rajut leikkaukset. Kuvataiteen kansaivälinen menestys perustuu laatuun. Sitä varten riittävän laaja koulutuspohja on välttämätön.

05.12.2011 10:56

Karsiminen on alkamassa väärästä päästä.

13.12.2011 20:57

Jos taidealojen koulutusta pitää Suomesta vähentää, miksei karsintaa aloiteta esim. Imatralta, jossa aloituspaikat ovat todella löyhässä? Työllistymispointti on myös vääristynyt: jokainen valmistunut on lähtökohtaisesti yrittäjä.
Lisätä eikä vähentää

#30 Taiteilijat eivät tarvitse Lahtea mutta Lahti tarvitsee taiteilijoita.

19.12.2011 22:44

Lahden taidealat houkuttelevat maan parhaat opiskelijat ja sen myötä motivoituneimmat opettajat. Hyvän kierre on jatkunut vaikka Lahti ei palkitsekaan taiteilijoita tarjoamalla heidän kykyjään vastaavia mahdollisuuksia taiteen tekemiseen. Lahden kaupunkikuvassa ei näy taide. Korkean opetuksen ja osaamisen hyödyntäminen edellyttäisi sen käyttämistä Lahden kaupunkikuvan ja julkisten tilojen elävöittämiseen lahtelaisten taiteilijoiden töillä.

Lahden taideopetuksen taso on huimasti yli kaupungin oman tarpeen ja on vähintään kansallista huipputasoa. Millä muulla alalla opetuksen ja osaamisen taso on Lahdessa maan huippua. Iso osa lahjakkaista valmistuneista muuttaa muualle. Taideopetuksen huipputasoa pitäisi hyödyntää houkuttelemalla sen avulla entistä lahjakkaampia opiskelijoita ja hyviä vierailevia opettajia, jolloin opetuksen tasoa ja taidealan opettajakoulutusta voisi vielä parantaa.

Eri alojen koulutustarvetta on vaikea verrata keskenään. Alansa huippukoulutuksella on
erityinen merkitys sijaintipaikkakunnallaan. Taidealojen huippukoulutus on alueen vetovoimatekijä. Houkutteleeko ja tarvitseeko Lahti luovien alojen ammattilaisia. Kaikilla muilla aloilla Lahden suuri työssäkäyntialue takaa riittävän työvoiman saannin.

Lamk in taideopetus lopettamalla hukataan Lahden merkittävin kulttuurin ilmiö - vireä taideyhteisö.
Lahden taideopetuksen vahvuus on ollut sen monimuotoisuus, josta on hyötynyt kaikki alat.
Taidealalta valmistuvat ovat lisäksi sitoutuneet työllistämään itsensä. Taidealaa eivät taloudelliset lamat tai halpatuonti heilauttele. Olisi suuri virhe luopua menestyvästä luovasta alasta, jolla Suomi ja Lahti tulevaisuudessa pärjäävät maailmalla.

Lahdessa taideopiskelu alkaa jo esikouluiässä ja jatkuu taidepainotteisissa lukioissa. Kaikissa näissä on erinomaisen pätevät ja lahjakkaat opettajat, osa Lahden taideinstituutista valmistuneita. Osa nuorista on valinnut taidealan päämääräkseen jo varhain. Jos halutaan, että lahjakkaat nuoret kiinnostuisivat Lahdesta tulisi luovan alan koulutuspaikkoja pikemminkin lisätä kuin vähentää.