Äänekosken Mämmenkylälle uusi koulu

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Äänekosken Mämmenkylälle uusi koulu.

Erkki Savolainen
Adressin tekijä

11.12.2006 21:27

Siirretty kommentiksi Mämmen kyläyhdistyksen puolesta 11.12.06 Erkki Savolainen

MÄMME KAUPUNGINOSAKSI

Mämmen kyläyhdistys järjesti Metsäpirtillä 27.9. kokouksen, jossa käsiteltiin Mämmen koulun ja kylän tilannetta sekä tulevaisuutta.
Paikalle saapui oppilaitten vanhempia, kyläläisiä sekä kaupunginjohtaja Hannu Javanainen. Hän kertoi paikalla olijoille kouluun liittyvistä asioista sekä kaupungin taloudellisesta tilanteesta. Kokouksen päätteeksi avattiin yleinen keskustelu koulun kehittämisestä ja tulevaisuudesta, joka koskettaa myös koko Mämmen kylää. Tässä keskustelussa nousseita ajatuksia kyläläisiltä:

-matka Jyväskylästä kestää vain 7 min kauemmin Mämmelle kuin Hirvaskankaalle, joten kehityssuunta voisi olla myös kauniin Keiteleen ohittava pohjoissuunta.

-Äänekosken keskustasta on sama matka Mämmelle, kuin Mämmeltä keskustaan, joten oppilaita voitaisiin myös kuljettaa tänne suuntaa uuteen kouluun.

-elämänkaari-ajattelu: ryhmäperhepäiväkoti, eskari, harrastustiloja sekä palveluja vanhusväestölle.

-kaavoitusta ajatellen, kylällämme on valmis kunnallistekniikka, tontit joista on ollut paljon kyselyitä useamman vuoden ajan, toisi kylällemme uusia asukkaita ja näin ollen myös oppilaita lisää uuteen kouluun.

-viheralueella on sosiaalisesti positiivinen oppimisympäristö.

-uusi koulu tulisi sijaitsemaan kauneimmalla paikalla Suomessa.

-varsinkin lapsiperheiden nykyinen muuttovirta suuntautuu poispäin kaupungin keskustasta.

-kylällä on hyvät ulkoilumahdollisuudet joita tulisi entisestään parantaa esim. pururata, ladut, laavu, luistelukenttä.

-uuden koulun rakentamista suunniteltaessa tulisi ottaa huomioon aktiivisen talkooväen mahdollisuus.

-uudelle koululle rakennettava liikuntasali toisi helpotusta myös kaupungin iltakäyttöön soveltuvien liikuntatilojen puutteeseen.

-yli 90.llä oppilaalla on oikeus omaan kouluun!

-Mämmen kylä toiseksi paras Keski- Suomen kylä vuonna 2003.

Vetoomuslistat koulun säilymisen puolesta ovat olleet ahkerasti esillä, nyt myös tämä nettiadressi.

Mämmen kyläläisten puolesta
Mämmen kyläyhdistys ry
Vuokko Kautto
Lahti

18.12.2006 23:54

Ihan hyvä asia, että jaksatte taistella kylänne ja koulunne puolesta! Me menetimme tässä kaupunginosassamme oman pienen korttelikoulumme viime keväänä, kun Lahden kaupunki muka säästämisinnossaan lopetti neljä pientä koulua. Kyllä taistelimme,(itse jäin kaupunginhallituksessa yksin) mutta näin kävi. Nyt eka- ja tokaluokkalaisemme kulkevat vaarallisen matkan takaa koulua.

-Juuri ilmestyneessä Sosiaaliturva-lehdessä eräs kasvatustieteen tohtori piti kyläkoulujen lopettamista aivan tyhmänä hommana...

- Eli tsemppiä teille!

Terveisin
Vuokko Kautto