Omaishoitajille KANSALAISPALKKA

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Omaishoitajille KANSALAISPALKKA.

Paula Hakala
Salo

25.01.2007 19:09

Omaishoitajien korvaus on ollut tähän asti häpeä koko maalle. Raskasta työtä vuorokaudet ympäriinsä eikä edes peruspäivärahan vertaa saa palkaksi. Hyvä, että joku yrittää saada siihen parannusta.
Onnea nimien keruulle!
Kaija Valkama
Hämeenkyrö

#2 omaishoitajie

10.03.2009 11:54

Omaishoitajien jaksamista auttaisi, jos he voisivat pitää vapaapäiviä. Moni hoidettava ei halua lähteä mihinkään kotoaan ja esim. dementoitunut hoidettava on hämmentynyt ja sekaisin paikanvaihdoksista. Siksi olisi luotava järjestelmä, jossa hoitaja tulisi kotiin lomittamaan omaishoitajaa. Tämä mahdollistaisi edes päivän ajan hoitajan virkistäytymisen tai asioinnin. Intervallihoito sopisi pitempiaikaisiin vapaisiin.
Maatalouslomituksen tapaan kunta palkkaisi kiertäviä omaishoitajalomittajia. Parasta olisi, jos aina sama tuttu lomittaja tulisi sijaiseksi. Tiedän, että jossain tämä toimii. Tämä voisi olla valtakunnallinen systeemi.

Omaishoitajien palkkio on pieni ja raskasta työtä paljon. Yksistään verotusta muuttamalla saisi palkkiosta oikeudenmukaisemman. Voisi olla "omaishoitajavähennys" tai palkkio olisi verotonta tuloa. Moni eläkeläinen hoitaa sairasta puolisoaan ja silloin omaishoitopalkkio on sivutuloa ja raskaasti verotettua.

Keinoja kyllä löytyy, jos vain tahtoa riittää!