SULJETTU!! PIENTEN PUOLESTA- PÄIVÄKOTI RYHMÄT PIENEMMÄKSI!

#1 Viritetäänkö keskustelua?

27.05.2007 17:05

Hei!
Tähän voisi kirjoittaa teidän kokemuksia päiväkoti toiminnasta.
Minkälaisia kokemuksia teillä on isoista ryhmistä?
Mikä olisi teidän mielestä sopiva ryhmäkoko?
Mikä muu mättää päivähoidossa?

Tiedän varsin hyvin että aika on kortilla pienten lasten vanhemmilla
joten jos keskustelua ei viriä, ymmärrän täysin :)

Aija Kivisaari-Martinez
Belgia

#2 vertailun vuoksi

06.09.2007 18:17

2kk vaille 3-vuotias poikani aloitti ns. koulun täällä Belgiassa maanantaina. Noin 3-vuotiaita on ryhmässä 22, 1 opettaja. Välillä on apuna toinen aikuinen, lastenhoitaja tai koulun koordinaattori (siis välillä luokassa on 2 aikuista, yleensä 1). Kun lasten määrä on yli 25, saa perustaa uuden ryhmän. Näin tapahtuu marraskuussa kun lapsia tulee loman jälkeen lisää, poikani ryhmään jää 18 kun neljä siirtyy uuteen 2,5 -vuotiaiden aloitusryhmään.

Ryhmäkoko tuntui luonnollisesti järkyttävältä. Soitin toiseen kouluun jossa näitä n. 3-vuotiaita oli 30, kaikki samassa isossa luokassa mutta kahteen ryhmään jaettuna. Johtajan mielestä tilanne oli erittäin hyvä, 15 lapsen pienet ryhmät olivat kuulemmma erittäin hyvin yhden opettajan hallittavissa.

Espanjaankin voi verrata jos haluaa, siellä kälyn kohta 3-vuotias käy kaupungin ehkä hienointa "koulua", maksaakin siitä ilosta 700e/kk, eikä 20 lapsen ryhmässä sielläkään ole kuin 1 opettaja ja 1 apulainen.

Tuo Suomen nykyinen malli 1 aikuinen/ 7 lasta tuntuu täältä käsin ihmeelliseltä, utooppiselta luksukselta.

Onhan hienoa jos tilanne vielä siitäkin paranee, mutta kyllä teillä siellä Suomessa käsittämättömän hyvä tilanne on jo nyt.

#3 Oh-hoh

10.09.2007 17:10

Olipa valaisevaa saada tietoa maailmalta!
Kauhea on ryhmien koko siellä.
Suomessa on asiat pääsääntöisesti hyvin.
Mutta ihmettelen silti että tämä ko. lakiasetus joka on päivähoidosta annettu on vuodelta 1973, vanhempi siis mitä nyky päivän aikuiset jotka tänä päivänä vievät lapsiaan hoitoon. Sitä on "tarkisetettu" vuonna 1992, luultavasti hymistelty vaan että juu juu hyvin ne siellä pärjää.
Tiedän että muualla asiat ovat vielä huonommin mutta niinhän se on että tyhjän saa pyytämättäkin. Ja ainahan voi etsiä maailmasta paikan missä olot on vielä surkeammat.
Olisi niin hienoa voida jättää oma lapsi työpäivän ajaksi hoitoon hyvällä ja levollisella mielellä.

Toivotaan että joka maailman kolkassa saataisiin lapsille pienemmät ryhmät!

Aurinkoista syksyä Belgiaan!

Adressin tekijä

#4 Kiitos kaikille osallistujille!

29.05.2009 23:03

Nyt kun taantuma iskee hampaansa pieniin lapsiin, päivähoidon alaisiin ja koululaisiin tarvitaan meiltä vanhemmilta pontta viedä asioita eteenpäin jotta tilanne parantuisi saati sitten että pysyisi edes samalla tasolla.
Nimiä tarvitaan vielä monta joten adressia saa mainostaa kavereille, sukulaisille jne.

Kiitos kaikille allekirjoittaneille :)

Aurinkoista kesää kaikille!

Mari

#5 Hei allekirjoittajat!

25.11.2009 00:49

Löysin täältä vastaavia muita adresseja ja ajattelin tässä että
olisi asian kannalta hyvä jos yhdistettäisiin adressit jolloin saataisiin kaikista pikku puroista suuri virta.
Nyt kysynkin että olisiko jollain allekirjoittaneella yhdistymistä vastaan?
Asia on kuitenkin sama eli ryhmäkokojen yhdistäminen.

Yst.