SULJETTU!! PIENTEN PUOLESTA- PÄIVÄKOTI RYHMÄT PIENEMMÄKSI!

Aija Kivisaari-Martinez
Belgia

/ #2 vertailun vuoksi

06.09.2007 18:17

2kk vaille 3-vuotias poikani aloitti ns. koulun täällä Belgiassa maanantaina. Noin 3-vuotiaita on ryhmässä 22, 1 opettaja. Välillä on apuna toinen aikuinen, lastenhoitaja tai koulun koordinaattori (siis välillä luokassa on 2 aikuista, yleensä 1). Kun lasten määrä on yli 25, saa perustaa uuden ryhmän. Näin tapahtuu marraskuussa kun lapsia tulee loman jälkeen lisää, poikani ryhmään jää 18 kun neljä siirtyy uuteen 2,5 -vuotiaiden aloitusryhmään.

Ryhmäkoko tuntui luonnollisesti järkyttävältä. Soitin toiseen kouluun jossa näitä n. 3-vuotiaita oli 30, kaikki samassa isossa luokassa mutta kahteen ryhmään jaettuna. Johtajan mielestä tilanne oli erittäin hyvä, 15 lapsen pienet ryhmät olivat kuulemmma erittäin hyvin yhden opettajan hallittavissa.

Espanjaankin voi verrata jos haluaa, siellä kälyn kohta 3-vuotias käy kaupungin ehkä hienointa "koulua", maksaakin siitä ilosta 700e/kk, eikä 20 lapsen ryhmässä sielläkään ole kuin 1 opettaja ja 1 apulainen.

Tuo Suomen nykyinen malli 1 aikuinen/ 7 lasta tuntuu täältä käsin ihmeelliseltä, utooppiselta luksukselta.

Onhan hienoa jos tilanne vielä siitäkin paranee, mutta kyllä teillä siellä Suomessa käsittämättömän hyvä tilanne on jo nyt.