Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto


Vieras

#17076

09.07.2013 15:54

Puollan tätä adressia. En suinkaan siis vastusta. Näin selvään asiaan tuskin perusteluja kaivataan.
veryxyl

#17077 Re: Re: Re:

09.07.2013 16:11

#17075: - Re: Re:

Kiitos, muistetaan! Olin puutarhassa tämän uutisen jälkeen ja nyt tulin sisälle.
Jumala toimii tavalla ja toisella ilmoittaessaan asioita. Kiitos, että olit uskollinen Hengelle ja kerroit minulle. Olin jo virittäytynyt, että jotain kokemasi tarkoittavat.



Vieras

#17078

09.07.2013 16:15

Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan tule Isän luo muuten kuin minun kauttani." Joh. 14:6 Usein käy niin, että ihminen ei tätä ihmisviisaudessaan halua uskoa. Lienevätkö suomalaiset niin lukutaitoisia kuin väitetään:)

Vieras

#17079 Re: Re:

09.07.2013 16:25

#17062: res.matr. - Re:



Otteita Saarnaajan kirjasta. Menepä peilin eteen ja lue-
niin saatatpa nähdä itsesi. Mene ja tiedä!



”Jumalattomuus johtuu järjettömyydestä ja tyhmyys mielen
sokaistumisesta.



Älä vähällä vihastu, sillä kauna pesiytyy tyhmän rintaan.



Suoralla tielläkin tyhmän ymmärrys pettää. Puheillaan hän
paljastaa tyhmyytensä kaikille.



Hänen sanojensa alku on typeryyttä ja puheensa loppu sulaa
mielettömyyttä.



Tyhmä puhuu paljon, vaikka ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo
tullessaan. Kukapa osaisi kertoa hänelle, mitä hänen jälkeensä tapahtuu?



Milloin hän väsyy omaan typeryyteensä? Eihän hän tiedä edes
tietä kaupunkiin.”



Niinpä.

Otteita Saarnaajan kirjasta. Menepä peilin eteen ja lue- niin saatatpa nähdä itsesi. Mene ja tiedä!

”Jumalattomuus johtuu järjettömyydestä ja tyhmyys mielen sokaistumisesta.

Älä vähällä vihastu, sillä kauna pesiytyy tyhmän rintaan.

Suoralla tielläkin tyhmän ymmärrys pettää. Puheillaan hän paljastaa tyhmyytensä kaikille.

Hänen sanojensa alku on typeryyttä ja puheensa loppu sulaa mielettömyyttä.

Tyhmä puhuu paljon, vaikka ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Kukapa osaisi kertoa hänelle, mitä hänen jälkeensä tapahtuu?

Milloin hän väsyy omaan typeryyteensä? Eihän hän tiedä edes tietä kaupunkiin.”

Niinpä.


Vieras

#17080 Re: Re: Re:

09.07.2013 16:32

#17079: - Re: Re:

Onkohan tämä viesti esimerkki tyhmästä paljonpuhumisesta, tarinat kun näyttävät olevan tuplana....?


Vieras

#17081 Re:

09.07.2013 16:34

#17078: -

Ehkäpä näin. Tulkinta siitä, mitä se Jeesuksen peruviesti on, vain vaihtelee aika radikaalisti. Jopa eri evenkeliumit antavat siitä eri kuvan.


Vieras

#17082 Re: Re: Re: Re:

09.07.2013 16:36

#17080: - Re: Re: Re:

Varmuuden välttämiseksi, kun tietää osoitteen!


Vieras

#17083

09.07.2013 16:54

Kristinusko on tulevaisuuden uskoa ahdistuksenkin keskellä.
Siksi Jeesus niin painokkaasti sanoi: ”Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun. Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa?” (Joh. 14:1-2)

Vieras

#17084 Re: Lopunajan pilkkaajat

09.07.2013 16:59

#17033: - Lopunajan pilkkaajat

Näin se on. Lopunajan pilkkaaja toteuttaa Jumalan profetiallisen sanan totuutta. Eikö olekin ihmeellistä, että pilkkaaja itse ylpeydessään todistaa Jumalan sanan olevan totta, sen sanan johon hän ei itse usko. Armonaikaa on vielä jäljellä ja katuva saa syntinsä anteeksi uskon kautta Herraan Jeesukseen. Oikeastaan sana ihmisviisaus tulisi jatkossa lukea: tyhmyydessään..., koska ihmisviisaus ei johda oikeaan lopputulokseen.

Jälkikirjoitus: Jo aiemmin on ollut todettavissa, että Raamatun sana toteutuu. Suurin ongelma lienee siinä, että asenne Raamattuun on monesti pahasti pielessä: television ohjelmassa heiteltiin Raamattua. Se ihmisviisaus eikun -tyhmyys...


Vieras

#17085 Re: Re:

09.07.2013 17:51

#17081: - Re:

Anteeksi suorapuheisuuteni (kirjallisessa muodossa). En tahtoisi loukata. Sinulle on vastausta #17056 -kirjoituksessa. Ilmaisu "hän on paisunut" voitaisiin kai nykykielellä kääntää pöyhkeilee.

Itse asiassa en ymmärrä sinua lainkaan. Omasta mielestäni Raamattu on hyvin selkeä kirja. Onks siis sinusta noin epäselvää! Vai eikö ole haluakaan ymmärtää. Itselläni on ollut myös rankkoja elämän vaiheita. Kuitenkaan Raamatun kanssa en ole kokenut tuollaista epäselvyyttä. Myös sillä voi olla merkitystä, että puolestani on rukoiltu (isoäiti, äiti) ja myös itse olen rukoillut (siis rukous on puhetta Jumalan kanssa). En mitenkään voi itseäni muita parempana pitää. Tavallinen tallaaja. Niin, ei ole tarkoitus siis loukata, vain keskustella.

Marcos
Vieras

#17086

09.07.2013 18:01

Oikea adressi ja vetoomus ja suomalaisista 3/4 pitääkin avioliiton miehen ja naisen välisenä..eli murskaavan suuri enemmistö...näin hyvä!!!!


Vieras

#17087 Re: Re: Re:

09.07.2013 18:12

#17085: - Re: Re:

Pieni lisäys: Myös itse olen rukoillut, rukoilen tietenkin tänään ja tulevaisuudessakin. Aparaatilta poistumishetki on justiinsa käsillä.


Vieras

#17088 Re: Re: Re:

09.07.2013 20:02

#17085: - Re: Re:

Haluan kyllä ymmärtää. Haluan ymmärtää tekstien syntyhistorian, joka kertoo minulle parhaiten, kuka kertoo ja mitä. Se kertoo minulle monia asioita. Keskityn tässä Uuteen testamenttiin, Vanha testamentti kun on useiden teidänkin mielestä Vanhan liiton juttuja.

Uusi testamentti kertoo minulle, että on kyse juutalaisen Messias-ennustuksen toteutumisen täyttymyksen toiveesta ja suorastaan siitä, että ennustus oli ajanlaskun ensi vuosikymmenillä monien mielestä toteutunutkin.

Paavali kuului näihin henkilöihin. Hän ei itse ollut asioita todistamassa, mutta oli vakuuttunut Messiaan ylösnoususta, josta oli mielestään saanut kokemusta näyn kautta Damaskon tiellä.

Paavali oli fariseus ja hän tunsi vanhat lakitekstit, joita hän myös ahkerasti lainaili. Hän lanseerasi uuden liiton tapahtuneeksi ja muokkasi pitkällisen harkinnan ja aatteellisen hionnan kautta uutta uskonnon pohjaa valikoiden sitä, mitkä lait olivat voimassa vielä uudessa liitossakin. Hän oli tuon ajan näkökulmasta hellenistinen uudistaja ja joutui riitoihin perinteisemmin juutalaisten kanssa. Huomannet, että näen tässä ihmisten välisiä oppiriitoja, joiden lopputulema on sitten ikuistettu Raamatun teksteihin.

Olen myös lukenut arvovaltaisten tutkijoiden yksimielisen tuloksen, jonka mukaan osa Paavalin nimissä olevista kirjeistä ei ole hänen kirjoittamiaan.

Huomaan myös, että Paavali ei tuntenut Jeesus Nasaretilaista ja hänen elämäänsä ja opetustaan. Hän kuvaa kärsimyshistoriaa vain sen verran, että se olisi voinut tehdä pelkkien vanhojen ennustusten antaman kuvan perusteella (Jeesus, Messias ja Kristus olivat tuttuja käsitteitä ennustuksista).

Huomaan, että Jeesus Nasaretilaisesta kertovat evankeliumit eroavat toisistaan. Osa selittyy sillä, että suullisen perinnön kirjaamisessa syntyy aina variaatiota rikkinäinen puhelin -leikin tavoin. Osa eroista on kuitenkin opillista, kuten käsitys helvetistä. Tällainen voi olla vain sen tulosta, että eri ihmiset ovat päätyneet eri tuloksiin maailmankäsityksestä – ei kai Jumala tahallaan harhauta…? Ja mitä tulee tästä tehtyihin myöhempiin johtopäätöksiin, jälleen ”lopullinen Jumalallinen totuus” saatiin aikaan kovan ihmisten välisen riitelyn tuloksena.

Tiedän myös tutkimuksista lukeneena, että tutkijat ovat kyenneet rekonstruoimaan kantatekstin, jota ei ole sellaisenaan löytynyt. Oliko tuo teksti se ”oikea Jumalan sana”? Evankeliumeissa on myös todistettavasti myöhempiä lisäyksiä, jotka eivät ole olleet tuossa kantatekstissä. Näitä on mm. tunnettu tarina langenneen naisen kivityksestä, johon kaikkein tuorein lisäys ”Mene, äläkä syntiä tee” on esimerkki teologisesta ”oikeaoppisesta” korjailusta. Tiedän myös sen, että Jeesus Nasaretilaisesta ei ole säilynyt yhtään merkintää oikeuspäytökirjoihin, hautausluetteloihin, maaherran raportteihin vaarallisista rettelöitsijäistä tms. - ei ensimmäistäkään maallista todistetta hänen maallisesta vaelluksestaan.

Kanonisoinnin yhteydessä otettiin jälleen kovasti yhteen eri näkemysten välillä, jolloin monet aiemmin pyhinä pidetyt tekstit hylättiin. Näkemyksiä oikeasta opista oli paljon ja lopputulos oli taas ihmisten päätös. Yksi vahva näkemys oli mm. se, että ilmestyskirja olisi pitänyt jättää pois, koska sitä on niin helppo käyttää väärin (kuinka oikeassa tuo mielipide olikaan….!)

Tuosta kaikesta ymmärrän sen, että kyse on ihmisten luoma, melko ristiriitainen kokonaisuus opista, jolla otettiin yhdenlainen hellenististyyppinen hajurako juutalaiseen uskoon. Se nojaa tuon aikaiseen ihmiskäsitykseen, eikä sentyyppisiä asioita pidä sen takia yrittää siirtää yksi yhteen nykyaikaan: orjuus, naisen asema, homous… Toisaalta siellä on sykähdyttävää ja varmaan ikuisesti kestävää tekstiä niin Paavalin kuin Jeesuksen nimissä kirjoitettuna. Ne liittyvät ihmisyyteen yleensä ja ennen kaikkea rakkauteen ja lienevät olleet tuona aikana hyvin radikaaleja. Näkyvät olevan liian radikaaleja myös tänä päivänä eräille, siltä tämä keskustelu ainakin ajoittain vaikuttaa.

veryxyl

#17089

09.07.2013 20:06

PAAVALIN KIRJE ROOMALAISILLE
16 luku
24 Herramme Jeesuksen Kristuksen armo olkoon teidän kanssanne. Amen.
25 Mutta hänen, joka voi teitä vahvistaa minun evankeliumini ja Jeesuksen Kristuksen saarnan mukaan, sen ilmoitetun salaisuuden mukaan, joka kautta ikuisten aikojen on ollut ilmoittamatta,
26 mutta joka nyt on julkisaatettu ja profeetallisten kirjoitusten kautta iankaikkisen Jumalan käskystä tiettäväksi tehty kaikille kansoille uskon kuuliaisuuden aikaansaamiseksi,
27 Jumalan, ainoan viisaan, olkoon kunnia Jeesuksen Kristuksen kautta, aina ja iankaikkisesti. Amen.


Vieras

#17090

09.07.2013 21:06

Päivän Sana

Yhtä minä rukoilen Herralta, sitä minä pyydän: että saisin asua Herran huoneessa kaiken elinaikani, katsella Herran suloisuutta ja tutkistella hänen temppelissänsä.

Ps. 27:4 (KR33/38)

Vieras

#17091 Re: Re: Re: Re:

09.07.2013 21:44

#17088: - Re: Re: Re:

 

Itse asiassa lauseesi  ovat mukavan haastavia   ja kyllä olis pojat ykstotista,  jos me vaan keskenään täällä huhdottais,  että  aamen , aamen,  ei siinä olis mitään ytyä,  jos ei olis tota Marttaa tai Hilkkaa  ja muitakin.    Mikskääs sua ny sanottaaskaan?  Sopisko Vilma tai Inkeri?   Eikun HIlkkahan se olla pitää!!

Löysin Thurenin kirjoituksen tuosta "Aviorikoksesta syytetty nainen" Johanneksen ev:n kommentaarista:

Se on kokonaisuudessaankin liitetty vasta 200-lla  johonkin Johanneksen käsikirjoitukseen,  ja sopivaan paikkaan onkin liitetty,  koska "Lehtimajajuhlan menot saattoivat olla riehakkaita.   Alunperin kerrottu esimerkkinä Jeesuksen taidoista selviytyä vastustajistaan ja pohjautuu ilmeisen luotettavaan muistitietoon.


Heikki Koskenniemen ja Lauri Thurenin yhdessä kirjoittama Uusi Testamentti selityksin  (raam.käännöstyöhön 92 - liittyen) kertoo:
UT:N    kr. julkaisuissa kohta on pantu  kulmahakasiin,  mikä merkitsee,  ettei jakson paikka ole Johanneksen 8:ssa luvussa.  Enin osa vanhimpia käsikirjoituksia ei tunne sitä.

Kohta ei ole Joh:n ev:n  tyylin mukainen,  eikä alunperin kuulu siihen.   Mutta on silti hyvin vanha!  
Jostakin syystä se ei ole tullut mukaan vanhoihin evankeliumeihin,  vaan on etsinyt paikkaansa jonkin aikaa.  Se on eri kohdissa Joh:n ev:ia ja Luukkaan käsikirjoituksissa.  

Eli ei ole syytä suhtautua eri tavoin kuin muuhun apostoliseen sanaan. 

Jotakin myös varsinaisesta selityksestä:

Thuren: 

Jeesuksen eteen     kr. keskelle. Koska kansanjoukko seisoi Jeesuksen edessä, häntä kuuntelemassa,   lainopettajat tunkeutuivat  kansanjoukon keskeen.   Jeesuksen eteen.  Tarkoitus oli nolata Jeesus kansanjoukon nähden.

Pannakseen koetukselle        Lainopettajat odottivat,  että Jeesus,   "Syntisten ystävä" ei vaatisi yhtä kovaa 
tuomiota kuin Mooses,  - voisivat syyttää lain halventamisesta.

Lainopettajat eivät itsekkään Jeesuksen aikoihin langettaneet kuol:n tuomiota aviorikoksesta!! Eikä heillä ollut siihen oikeutta.
Jos Jeesus vaatisi kivittämistä, hän yllyttäisi roomalaisten kieltämään tekoon.

kumartui  - Jeesus istui kumartuneena

heittäköön ensimmäisen kiven  -  5Moos: 13;10;  17;7 säätää,  että todistajien oli tällä tavalla vastattava todistuksensa täytäntöönpanosta.  
Itse teossa tämän naisen oli nähnyt vähintään kaksi todistajaa.
Jeesus kohdistaa sanansa erirt. heille. Muutkin alk. pohtia syyttömyyttään.  Ja Jeesuksen ollessa kumartuneena saattoivat poistua  kasvojaan menettämättä,  vaivihkaa!

 

Jeesus on ensimmäinen ja viimeinen

#17092 Re: Re: Re: Re:

09.07.2013 22:02

#17088: - Re: Re: Re:  

Riviesi välistä olen lukevinani viestin, että me "uskikset" olemme huijareita, jotka vain pettävät ihmisiä kertomalla olemattomasta Jeesuksesta, jota ei ole koskaan ollut olemassakaan. Vaikuttaa vahvasti siltä ettet omakohtaisesti tunne Jeesusta Kristusta, vaan tarjoat tällaisia inhimillisiä väitteitä joita opetaan yliopistoissa tms. opinahjoissa. Mutta Jeesuksen olemassaolo ei ole väittelyn asia, Hän yksinkertaisesti on olemassa ja asuu meissä "uskiksissa".

Mitä tulee Vanhaan Testamenttiin, niin sekä Jeesus että apostolit lainasivat Vanhan Testamentin kirjoituksia. Jeesus jopa kolme kertaa lainasi Vanhaa Testamenttia torjuessaan paholaisen kiusaukset. Vanha ja Uusi Testamentti eivät ole toisiansa poissulkevia, esim. sama Jumalan kutsu armoliittoon näkyy yhtä hyvin Jesajassa kuin Uuden Testamentin puolella. Samoin 10 käskystä yhdeksän löytyy Uudesta Testamentista, vain sapattikäskyä ei löydy Uudesta Testamentista, koska sapatti oli vain vertauskuva Jeesuksesta (tosin ihana sellainen!). 

 


Vieras

#17093 Re: Re: Re: Re:

09.07.2013 22:38

#17088: - Re: Re: Re:

 

Kerros tästä kohdasta vielä,  että useat arvovaltaiset tutkijat eivät usko Paavalin kirjoittaneen kaikkia kirjeitä, mitähän kirjeitä tässä kosketellaan? Entä tutkijat ?
Miten mielestäsi tämä erilainen opillinen käsitys kadotuksesta tulee esiin?


Rakkaudesta totuuteen

#17095 Re: Re: Re: Re:

10.07.2013 04:50

#17088: - Re: Re: Re:  

Raamattu kokonaisuudessaan (VT+UT) on Pyhän Hengen inspiroimaa Jumalan pyhää sanaa eli ilmoitusta, mutta kokonaan myös ihmisten kirjoittamaa, jossa Raamatun jumalallista alkuperää ja inhimillistä muotoa ei voi eikä tarvitse erottaa toisistaan.

Ilman uskoa Jumalaan (kolmiyhteiseen ykseyteen Isä, Poika, Pyhä Henki), ja ilman Pyhän Hengen (Jumaluuden kolmas persoona) antamaa ymmärrystä, yritys ymmärtää Raamattua ainoastaan ihmisen oman vajavaisen viisauden ja tutkimusten varaan nojaavilla ponnisteluilla voivat tuottaa juuri tuon kuvauksen kaltaisen täysin vääristyneen lopputuleman: Että... "kyse on ihmisten luoma, melko ristiriitainen kokonaisuus opista, jolla otettiin yhdenlainen hellenististyyppinen hajurako juutalaiseen uskoon. Se nojaa tuon aikaiseen ihmiskäsitykseen, eikä sentyyppisiä asioita pidä sen takia yrittää siirtää yksi yhteen nykyaikaan: orjuus, naisen asema, homous…"

Yritys tarkoituksenhakuisesti irroittaa Jeesuksen Kristuksen kautta virkansa saanut Paavali (Jumalan tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoli, Gal. 1:1) ja tämän apostoli Paavalin kautta meille annettu Jumalan sana ja tahto Raamatun ilmoituksen kokonaisuudesta, on varsinkin ns. ”sateenkaariväen” taholta hyvin usein esille tuotu vakava ja kavala eksytyksen muoto, jolla poiketaan pois totuudesta.

…”etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua. Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen, että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.” (2. Tes. 2:10-12)

Jumalan Sana eli Raamatun ilmoitus (joka siis on syntynyt Jumalan hengen vaikutuksesta, on Hänen tuottamansa ja julkituomansa) voi ihmiselle kirkastua vain Pyhän Hengen kautta, joka on ainoa totuuden lähde, totuuteen johdattaja ja Sanan avaaja.  Ilman uskoa ja Pyhää Henkeä, ihminen voi halutessaan aina vääntää asioita suuntaan tai toiseen ja hänen on mahdotonta ymmärtää ja vastaanottaa sitä mitä Jumalan Henki seurakunnille sanoo.


Vieras

#17096

10.07.2013 07:23

Totuuden sanan oikea jakaminen:
"Joka oikein jakelee totuuden sanaa"
2. Tim. 2:15

Paavalin kehotukseen sanotaan sisältyvän käsitteitä, jotka jäävät kätketyiksi alkukieltä tuntemattomalle. Oikeampaa olisi puhua leikkaamisesta ja käsittelemisestä. Paavali ansaitsi elantonsa teltantekijänä. Hänen ammattinsa edellytti sekä telttakankaan tarkkaa leikkaamista olemassa olevan ainoan oikean kaavan mukaisesti että leikattujen kappaleitten tarkoituksenmukaista liittämistä toisiinsa. Paavali kehottaa Timoteusta kehittymään "työntekijäksi, joka ei työtään häpeä". Heti perään tulee kehotus käsitellä pyhien kirjoitusten maailmaa teltantekijän ammattivaatimuksilla. Tämä kirja on avain paavalilaiseen Raamatun ymmärtämiseen.

Tuomari, teologi, kirkonmies C. I. Scofield käytti suurimman osan elämäänsä luodakseen jokaista Raamatun tutkijaa auttavan itseopiskeluoppaan, jossa Paavalin teltan tekemisen taito siirtyy totuuden sanan oikeaksi käsittelymalliksi. Kuva ja Sana julkaisee ensimmäistä kertaa Suomessa Tri Scofieldin oppaan käännettynä ainoasta alkuperäisestä käsikirjoituksesta.

http://www.kuvajasana.fi/fi/tuotteet/?id=18&selProduct=2907&selGroup=163


Vieras

#17097

10.07.2013 07:40


Kerrotaan, että kristittyjen vainojen aikoina kristitty tavattuaan toisen henkilön piirsi maahan kaaren ja jos toinen henkilö oli myös kristinuskoinen, hän piirsi omansa ja näin muodostui Iktyksen eli kalan kuva. Kreikan kielen sana iktys on myös lyhenne varhaisesta uskontunnustuksesta "Jeesus Kristus, Jumalan Poika, Pelastaja".



Vieras

#17098 Re:

10.07.2013 08:06

#17096: -

 

Siinähän mielenkiintoinen vinkki.  Minulla onkin  tuo kirjanen jossain.  Mutta kun asustelen vähän poikkeusolosuhteissa on vaikea löytää.     Etsin yöllä perikooppi sanan selitystä, -  ei mistään siv.sanakirjoista löytynyt,  nyt aamulla kuitenkin  Wikipediasta löytyi tekstinpätkä,  joka kertoo samalla myös alkukirkon Jumalanpalveluksista jotain:


Ja selittää minkälaiseen historiaan liittyvät jumalanpalveluksen Vanhan -  ja Uuden testamentin luettavat  tekstit,  Epistola ja Evankelimi. ( Mikä traditio muuten tuntuu erinomaisen hyvältä,  koska se varmistaa kaikenlaisten tekstien tulemisen esille vuodenkierron mukaan).  Minusta Jumalanpalvelus on aarre juuri siinä mielessä,  että se keskittyy suoraan alkulähteiltä tuleviin kr.uskon elementteihin.    

Perikooppi on jumalanpalveluksessa luettava jakso Raamatun tekstiä, lukukappale. Kristinuskon varhaisvaiheissa jumalanpalveluksissa luettiin Raamattua yhtäjaksoisesti (lectio continua), mutta myöhemmin tuli vallitsevaksi valikoiva lukeminen (lectio selecta), jolloin päivän lukukappale valittiin kirkkovuoden aiheen mukaan.

Aikojen kuluessa on ollut käytössä erilaisia perikooppijärjestelmiä. Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa kirkkovuoden perikoopit on koottu evankeliumikirjaan, jossa on kolme vuosikertaa lukukappaleita.

 




Vieras

#17099 Re: Re: Re: Re:

10.07.2013 08:12

#17088: - Re: Re: Re:

 

 

"Paavali oli fariseus ja hän tunsi vanhat lakitekstit, joita hän myös ahkerasti lainaili. "

 

Mitä lakitekstejä tarkoitat?

 

"Kanonisoinnin yhteydessä otettiin jälleen kovasti yhteen eri näkemysten välillä, jolloin monet aiemmin pyhinä pidetyt tekstit hylättiin"

Apogryfi kirjoja varmaan tarkoitat,  vai?


Vieras

#17100 Re:

10.07.2013 08:26

#17097: -

 

KIITOS! Suomen Kanttorikuoro: Herraa Hyvää Kiittäkää!

http://www.youtube.com/watch?v=EBEkoiSbDBA

Käy isänmaataan kohti ain:http://www.youtube.com/watch?v=JvuPxVhRFtE