Sopimusperusteisen jätekuljetusjärjestelmän puolesta

lokapojat

#1 Jäteongelma

18.01.2013 09:32

Jätettä kertyy nykyisi tosipaljon,jonka hyödyntäminen on lähtökohta.Se että ne vain siirretään pois jonnekin toisten puolelle,eli päästään vain itse niistä eroon.
Jo ulosteita syntyy 2000 litraa henkilöä kohden vuodessa.Roskikseen menee enempikin tavaraa.
Näiden sijoittaminen jonnekin, kujettaminen pois omasta asuinpiiristä on tosikallis toimenpide.
Pyrkimällä nolla jätekertymään ja hyöty käyttöön.Kuiva käymälät ja lajittelu astiat pakollisiksi.
Terveisin Rouskiskriitikko Ritva Sinervo

#2 lokapojat

18.01.2013 09:44

Totta on, hyödyntäminen on ensisijainen asia ( lajittelu, kierrätys, uusiokäyttö, energiajäte ym.) ja loppusijoitus vasta sitten. Kuitenkin jonkun on ne jätteet porttipielestä pois haettava ja itse mieluusti näen oman paikkakuntani roskisauton laatikkoani tyhjäämässä. He osaavat myös sitten tuon lajittelun ja jakeiden tekemisen, kun annetaan siihen mahdollisuus. Loppusijoitettavaa jää heidän käsittelemästään jätteestä noin 20-30%. Vaan onko siihen annettu mahdollisuutta - se on sitten tämän kuljetusjärjestelmän päättämisen jälkeen puitava asia.

Vieras

#3 Jorma Saloniemi

21.01.2013 11:00

Rouskis pitää hajoittaa ja sen toiminta lopettaa. Jätteiden kuljetus,käsittely, lajittelu ja kierrätys on annettava yritysten hoidettavaksi. Kierrätysvelvoite vähintään 90 %:iin. Kaupungilla jätehuollon valvontatehtävä.
Rouskis SUCKS

#4 Rouskis? / Jätehuolto/Hyötykäyttö?

23.01.2013 21:30

- Kuinka paljon mahtuu korvenmäkeen? (Rouskis)
Jätteet maksavat erisummia mukamas käsittelyn takia, kaikkihan siellä kipataan samaan paikkaan eli LUONTOON? Koostuuko käsittelymaksu kuormaajan polttoaine kustannuksista eli biojätettä kannettaessa kuluu enemmän löpöä kuin rakennusjätteen? ps. ELETÄÄN VUOTTA 2013 kipataanko jätteet luontoon ja mitä sitten kun korvenmäestä tila loppuu?

- Miksi ei vietäisi kaikkia jätteitä Hyötykäyttöön satamakadulle?

Siellä ne lajitellaan, kierrätetään, uusiokäytetään, tehdään haketta yms polttoaineita lämpölaitoksiin yms... tämä on lähempänä vuotta 2013???
Ja miksei nyt Salon jätehuolto voisi niitä paskoja sitten viedä sinne hyötykäyttöön?????

Siispä... M I T Ä V I T T U A S A L O L A I S E T P Ä Ä T T Ä J Ä T ?
Martti Halme

#5 Pidetään kiinni Salon yrityksistä ja työpaikoista!

24.01.2013 05:32

Jätteenkuljetusjärjestelmästä päättäminen kuumensi salolaisten tunteita kun siitä viimeksi päätettiin vuoden 2009 lopulla Salon valtuustossa. Demarit halusivat saada aikaan päätöksen, jossa olisi siirrytty kunnalliseen Rouskiksen kilpailuttamaan jätteenkuljetusjärjestelmään. Ehdotus hävisi äänin 51-24.

Mikäli päätös olisi hyväksytty, olisi se tarkoittanut ylikansallisen yhtiön tuloa hoitamaan Salon jätteenkuljetusta ja yksityisten salolaisten jätteenkuljetusyritysten alasajoa, sekä paljon työttömyyttä ja hukkaan menneitä investointeja. Tämä olisi tullut kalliiksi salolaisille, koska halvan ensimmäisen kauden tarjouksen jälkeen hinnat nousevat, kun paikalliset kuljettajat ovat joutuneet lopettamaan.

Salossa paras tapa hoitaa työllisyyttä on pitää kiinni niistä yrityksistä mitä täällä on ja taata niille toimintamahdollisuudet. Omasta puolestani voin vakuuttaa olevani nykyisen jätteenkuljetusjärjestelmän kannattaja, kun siihen seuraavan kerran otetaan kantaa. Salon järjestelmä on toimiva ja haluan pitää jätealan työpaikat Salossa.
Ritva Sinervo
Vieras

#6 Jorma ja muut kommentoijat

05.02.2013 13:23

Niin pitää hajottaa ja aloittaa rahan teko kaupungille energiabisneksen kautta.