Nastarenkaiden kieltäminen

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Nastarenkaiden kieltäminen.

köh-köh

#26 Re: Nastat ja hienojakoinen pöly

28.10.2013 06:53

#12: 14v & 1 Mkm kitkoilla astmaatikko - Nastat ja hienojakoinen pöly

On suorastaan naurettavaa, että kirjoittaja peräti mainitsee hiekoitushiekan, muttei osaa yhdistää että sillä saattaisi olla ehkä jopa suurempi osuus katupölyssä kuin nastoilla.

Tosiasia on kuitenkin se, että katupöly on pahimmillaan silloin kun useimmat ovat jo siirtyneet kesäkumeihin. Renkaiden alla pölyksi jauhautunutta hiekkaahan se suurimmaksi osaksi on. Oikeasti suurempi ongelma on se, miten jotkut käyttävät jopa lehtipuhaltimia hiekan siivoamiseen. Saanen kysyä, että milläköhän logiikalla sellaisesta työstä on mitään apua pölyyn? Ehkäpä nämä samat neropatit siivoavat kotonakin kompressorilla..

Asiantuntija

#27 Voi jestas sentään...

29.10.2013 10:19

Suomen talvessa tarvitaan nastarenkaita jotta kitkarenkailla pystyy ajamaan. N. 10-20% autoilijoista on mentävä nastoilla jotta tien jääpinta karhenee riittävästi kitkarenkaan pidon takaamiseksi. Jos kaikki ajaa kitkoilla niin metsään mennään. Kirjaimellisesti.

Vieras

#28

29.10.2013 11:12

Mä ajan kitkoilla. Ei täällä pohjoisessa näitä teitä niin paljon kunnosteta, eikä onneksi suolatakaan, että kitkoilla pysyis tiellä. Tulehan kokeilemaan. Ei paljon naurata kesärenkaillakaan jäällä ajaa.

Vieras

#29 haloo puupää

01.11.2013 20:36

ei tos oikeesti oo mitää järkee. sä voit kokeilla ajaa ilma nastoja . Valitta si sen jälkee et tiet menee huonoks. nastat on keksitty meidän ihmisten turvallisuudeksi ja sille ei voi mitään että tienpinta kuluu. Suomessa on sairaasti veroja ja ruokaki vaa kallistuu ja si viel tollane vero on ihan turha... Tää ei sopis ollenkaa mun kukkaroon. T: köyhä opiskelia.
terveisiä pellelle

#30 Re: Nastat ja hienojakoinen pöly

02.11.2013 04:04

#12: 14v & 1 Mkm kitkoilla astmaatikko - Nastat ja hienojakoinen pöly

Se ei ole taas meidän ongelma että sinulla on pölyä takalasissa, lopeta ajaminen jos se sinua niin häiritsee. NASTAT on TURVALLISEMMAT talvella kuin kitkat..


Vieras

#31 KITKOILLA PÄRJÄÄ JOS OSAA

03.11.2013 17:37

Kitkarenkaat ovat aivan turvalliset talvirenkaat ja soveltuvat parhaiten VW Golf luokkaa suurempiin henkilöautoihin ja muihin painaviin autoihin, jos vain kuljettaja osaa ajaa yleensäkään liukkaalla. Pieniin kevyisiin autoihin nastarenkaat ovat parhaat, koska renkaan ja tien väliin ei synny kitkaa kevyissä autoissa niin paljon. (Ymmärrä kitkarengas). Nastarenkaiden nastat myös kuluvat nopeasti hyvin hoidetuilla ja suolatuilla talviteillä, jolloin ajetaan pääsääntöisesti asfaltilla. Olen itse ajanut kitkarenkailla 6 talvea Volvo v70:llä ilman ongelmia, enkä halua vaihtaa äänekkäisiin nastarenkaisiin vain vuodessa muutaman pääkallokeli päivän takia, koska asenne ja ennakointi sekä pidempi turvaväli auttaa aina. Keväällä renkaanvaihto kesärenkaisiin ei ole myöskään aikataulusta kiinni tai edes välttämätöntä, koska kitkoilla voi ajaa myös kesät.

Vieras

#32

03.11.2013 18:44

Jos osaa ajaa autoa ja omaa oikeanlaisen asenteen, niin pärjää mainiosti kitkoilla. Mielenvikaiset kaaharit tai kännykän räplääjät eivät pärjää edes telaketjuilla.

Nastat naurettavia!

#33 Missä enää käytetään nastoja?!

04.11.2013 19:02

Onko enää missään valtiossa käytössä nastat? Vähän epäilen, että Suomi on tässäkin asiassa Euroopan kehitysmaa. Talvirenkaat riittävät ihan hyvin, jos osaa ajaa sään vaatimalla tavalla. Olen kyllä kuullut vähän vihjettä, että Suomessakin vihdoin (joskus) luovuttaisiin tästä vahingollisesta ja täysin turhasta kustannuksesta... Toivottavasti toteutuu!
ropisija

#34 Jeps

20.11.2013 13:04

Jeps ei mene läpi!
Tauno Lahtinen

#35 Verotus kieltoa parempi ratkaisu

23.11.2013 19:21

Kieltoa parempi on nastavero. Ne jotka haluavat maksimaalista rengasturvallisuutta tai koheltavat talvella yhtä kovaa ja pienin turvavälein kun kesälläkin niin maksavat varmasti. Tuleehan siitä joillekin myös elintasomittari ettei tarvitse laulaa "mulla ei oo ees nastoja talvella". Nastat ovat tarpeellisempia 2 pyöräisille ja jalankulkijoille.
Monikaan ei tajua miten paljon huonompi on nastarenkaan pito tällaisilla sulilla kovilla pinnoilla.
Eipä raskas liikennekään juuri nastoja käytä, kun eturenkaissa joissain tapauksissa.
Veron ei tarvitsisi olla kun vaikka 10-20 senttiä/nasta niin tuli edes vähän eroa nastattomien hintaan ja se puolestaan ohjaisi varovaiset ja taitavat ainakin enemmän nastattomien käyttäjäksi.

Nykyiset ketjutkin ovat verrattoman helppokäyttöisiä ja hyviä tosi vaikeissa olosuhteissa, jolloin on tarvitsee päästä irti ja eteenpäin.
ropisija

#36 Jeps

26.11.2013 08:10

Jeps ei mene läpi! Hahahaahahahaahaha!
kitkoilla 33 vuotta

#37 Nastat kivikauden teknologiaa

08.01.2014 15:23

Turvallisuuden nimellä sallitaan maassamme älytöntä tienpinnan kulutusta. Sen seurauksena ajamme nyt suurimman osan vuodesta suurella vesiliirto riskillä. Onkohan tulos liikenneturvallisuutta parantava vaikä eikö. Näkyvyyskin on heikkoa lentävässä mustassa loskassa. Tämän talven aikana ei etelä Suomessa ole ollut pakkasia tai liukasta eikä kertaakaan juuri suolattu saatikka hiekotettu. Vaikka jatkuvasti sade on yrittänyt pestä tietä, nastojen irrottama lika lentää. Kevätpölyn sellittämiseen tarvitaan vain nastoja, hiekalla ja suolalla on minimaalinen osuus.
Tupakointia yritetään rajoittaa terveydellisistä syistä. Miksi ei meillä nastoja rajoiteta kuten Japanissa jo syöpäriskin perusteella.
Ropisija

#38 Jeps jeps

01.02.2014 11:14

Ahahahahahahahahah jeps ei mene läpi! Revittelen jatkossakin asfalttia niin ruvelle!
Toyotaman

#39 Nastat vai kitkat

11.03.2014 07:59

Molemmille rengastyypeille on varmasti jatkossakin kysyntää. Kitkarenkaat toimivat paremmin mikäli edes osa autoilijoista käyttää nastarenkaita jolloin tienpintaan syntyy karheutta. Tätä karheutta kitkarengas käyttää hyödykseen. Itse olen ajellut yli 20 vuotta nastarenkailla ja nyt viimeiset 2 vuotta kitkarenkailla. Perheelläni on käytössä useampia autoja mutta vain yhdessä kitkarenkaat.
Kitkarengaskokemukset ovat myönteisiä: 1. ei nastamelua/-pölyä, 2. käyttöaika pitempi (ei niin kiirettä vaihtaa kesärenkaita alle), 3. ei ongelmia katsastuksessa mahdollisen nastaeron vuoksi sekä 4. kitkarenkaiden täytyy olla ns.Pohjolan mallia(Keski-Euroopan mallit eivät sovellu tänne). Toki aina on muistettava että kuljettajan on tiedettävä minkä kuntoisilla nasta-/kitkarenkailla ajaa, millaisissa olosuhteissa, millä nopeudella jne. Mitään uutta veroa esim.nastarenkaille en suosittele!
MBMAN

#40 Nastaton nastarengas

11.03.2014 10:25

Ajelen itse vanhalla takavetoisella mersulla, jossa alla aina vanhat nastattomat nastarenkaat. Ostan muilta vielä pinnaltaan hyvät ja lailliset käytetyt nastarenkaat ja poistan niistä loputkin vähäiset nastat pois ja ajelen ilman ongelmia niillä. Täysin laillinen rengas. Tämä on ehkä se kaikkein huonoin laillinen vaihtoehto, mutta minkäs nuukuudelle voi. Kokemattoman ei ehkä kannata harrastaa tätä, mutta kokeneelle ja terveellä asenteella varustetulle kuljettajalle varmasti ihan riittävän hyvä ja edullinen vaihtoehto. Ajan vuodessa n. 38000 km. Nyt rengas kulut vuodessa noin 90% halvempi kuin uusilla renkailla ajavien. Hyvin on muun liikenteen seassa ja mukana pärjätty, kun asenne vain on oikeanlainen, eli ajattelee ajaessaan myös liikennettä ja ennakoi ja pitää riittävän turvavälin sekä harkitsee tilannenopeuden. Kun siihen tottuu, niin eipä ole mitään ongelmaa. 34 vuotta on takana ilman itse aiheutettuja kolareita. Asenteella ja taidolla hyvä tulee.

Spartacus

#41 Pölyä ilmaan

06.04.2014 10:55

Nastarenkaat jauhaa asfalttia hienoksi pölyksi jota sitten vedämme keuhkoihin. Mitäs tämä sitten aiheuttaa ? Sen voi jokainen arvata.
Itse olin vannoutunut nastarengasmies kolkyt vuotta kunnes hirveiden ennakkoluulojen saattelemana vaihdoin kitkarenkaisiin.
Tätä en ole katunut. Aivan loistavat renkaat. Nokian kitkat ovat toimineet kelillä kuin kelillä todella hyvin.
Kitkat vaan alle niin loppuu teiden jyrsiminen näinä lumettomina talvina.
Nasta

#42 Re:

09.04.2014 19:03

#1: -

Nastarenkaat pelastaa vaurioilta enemmän kuin aiheutaa niitä.

MBMAN

#43 ÄÄLIÖITÄ LIIKENTEESSÄ

10.04.2014 15:28

Tarvittaessa nopeusrajoituksia voidaan myös alentaa. Suurinosa, eli yli 80% henkilö- ja peltivaurioista liikenteessä johtuu ylinopeudesta ja muista liikennesääntöjen piittaamattomuudesta.

Sivuston ylläpitäjä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

28.08.2014 11:59


Kaarlelan kylästä kuuluu kaikuvasti

#45 nastakaikuja 2013

20.11.2014 07:23

Uusi syksy ja talvi edessä.

Ohessa UUSIMAA-lehdessä käyty "keskustelu" yleisöpasltalla:

 

http://www.eeee.fi/Nastat%20-%20kitkat.html

 

Luin sen.


Vieras

#46

29.11.2014 12:42

Taas äskettäin hajosi tuulilasi, kiitos nastarenkaiden. Paitsi että ne tuhoavat tiet ne tuhoavat myös tuulilasit. Hommatkaa ne kitkarenkaat. Itse ajelen niillä huonosti huolletuilla jäisillä teillä ja hyvin on pitoa.

Vieras

#47

30.10.2015 20:17

Nastarenkaiden käyttö aiheuttaa kuolemia pölyn takia .
Rusty

#48 Re: wtf

17.03.2016 07:00

#3: Virpi - wtf 

 Ajan itse 350hevosvoimaisella takaveto autolla talvet kitkarenkailla. Luulisi että pärjäät kitkoilla pienen KIA:si kanssa liikenteessä. Tai sitten ei tarvitse ajaa. Ei eteläsuomessa enään nykyään tarvitse NASTARENKAITA!!!!!!!!!!!!!!

simppa

#49 Re: Toivottavasti tämä etenee ripeästi. Valtio säästää teiden kulumisessa miljoonia joka vuosi.

25.01.2017 12:50

#1: -  

 

Citymaasturi

#50 Ei nastarengas vo kuluttaa tietä, ei voi!

01.03.2021 10:34

Pudotappa nasta metrin korkeudelta asvaltille, jääkö asvalttiin jälki, no ei jää. On siis päivänselvää, että nasta ei voi mitenkään kuluttaa asvalttia. Kesälläkin kesärenkailla ajetaan valtaosa kolareista, nastarenkailla tuskin yhtään, mikä osoittaa, että nastarengas on kesälläkin kiistatta kesärengasta turvallisempi. Ja kun nastarengas ei voi kuluttaa tietä, ei se aiheuta pölyäkään, se pöly kulkeutuu jostain muualta, sorateiltä tms. Ei pöly mitään kuolemia aiheuta, yskimällä pöly lähtee keuhkoista ja onhan autoissa sisäilmansuodattimet. Pitääkö kaduilla kävellä tai pyöräillä, jos pelkää pölyä. Turvallisuuden nimessä nastarenkaat, ei sillä ole mitään merkitystä, jos ne pidemmässä juoksussa aiheuttavatkin enemmän kuolemia - tuskinpa vaan. Nastat ja hevosvoimat kunniaan ja köyhät kyykkyyn!