Paperiresepti on säilytettävä sähköisen reseptin ohella.
Hallitus on tehnyt eduskunnalle lakiesityksen
Kyllä pitää huomioida myös yksin kotona asuvat vanhukset, jotka yrittävät pärjätä itsekseen. Äitini ,97v.,tarvitsee ehdottomasti paperireseptin.
Kova huoli, kun lääkäri oli vastoin pyyntöä muuttanut yhden lääkkeen e-reseptiksi. Ei ollut tietoa, mitä on jäljellä ja kuinka paljon, kun ei ollut, mistä katsoa! Onneksi sain pitkien puheluiden jälkeen asian järjestymään. Äiti asuu Kajaanissa ja itse asun Helsingissä.
Eila Leppänen
Näitä katkoksia vaan on toinen toisensa jälkeen ja siitä seuraa asiakaiden kiukkuisuus.
Reseptin laadintaa voidaan suositella tehtäväksi e-reseptinä, mutta ei pakottaa. Eräiden ongelmallisimien lääkeryhmien kohdalla, joihin liittyy oleellisesti kohonnut väärinkäyttöriski, rajausta paperimääräysten kokoon voidaan harkita, samaan tapaan kuin koskee puhelinmääräyksiä.
Re:
Vanhemmat eivät näe lapsilleen määrättyjä lääkkeitä Eivät edes vauvaikäisten.. ja kun äiti soittaa ja kysyy että onko antibioottiresepti tullut, niin apteekissa ei saada tarkistaa . Älytöntä.
on hyvä muistaa ja tietää, että Tieto sai aikoinaan ereseptin kehittämisen ilman kilpailua ja määritteli itse hinnan tehdä sen.
On käsittämätöntä, että pankit voivat hoitaa rahojamme käyttäjätunnuksen ja salasanan kanssa. Perustetaan jokaiselle lääkärille tili tms?!
t MV
Re:
Tämän päivän eduskuntakeskustelun (HE 219/2013 vp) perusteella ns. Kelan värkkäämään kevytversioon tarvitaan varmennekortti ja kortinlukija eli reseptinkirjoittajan on oltava tietsikan tai älypuhelimen ääressä!
Tietsikka minulla on, mutta älypuhelinta ei ole eikä tule (ei ole tarvetta).
Re: Re: Jatkoa eiliseen...
#19: Maalaislääkäri va. evp - Re:
Tässä hieman lisätietoa tuohon eiliseen kynäelmääni.
http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=14378/type=1
"STM rauhoittelee huolta e-reseptin kustannuksista"
Julkaistu 06.02.2014 11.00
--------------------------
Ja seuraava tuore Duodecim-seuran ja sen aikakausikirjan sisältämä kolumni käsittelee samaa asiaa:
ja sama pdf-muodossa:
http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo11458.pdf "eReseptin toinen puoli"/Aki Rovasalo
----------------------------
Asiasta kolmanteen: koska olen vapaaehtoisella ja piiiiiiiiitkällä vuorotteluvapaalla enkä ole Suomen Lääkäriliiton jäsen, en periaatteessa tiedä mitään eReseptistä, varmennekortista (jota minulla ei ole), Kanta-palvelusta jne., sillä nykyisin tällainen ns. free lancer EI saa minkäänlaista infoa kotiinsa. Toisin oli muinaisina hyvinä Lääkintöhallituksen ja myöhemmin Stakesin aikoina, jolloin kaikista laki- ja asetusmuutoksista tuli AINA materiaalia kotipostilaatikkoon (ja työpaikalle tietysti myös)!!!
Re:
hyvä kysymys, ruotsissa ja norjassa kaken kaikkiaan 3 eri respeti vaihtoehtoa juurikin samoista syistä joiden takia suomessa yritetään saada päättäjiä tajuamaan ettei sähköinen respti saa olla ainoa vaihtoehto
Terveisin Juhani Koistinen Vaasan keskussairaala