Julkisen palvelutuotannon puolesta

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Julkisen palvelutuotannon puolesta.

Antti Jehkonen

#1 Vihreät ja kokoomus myy Tamperetta

04.09.2009 20:23

Tampereen ulkoistamisen tai/ja yksityistämisen takana on ideologinen valinta.

TIO:sta eli tietotekniikasta on huomioitava seuraavaa. 90-luvulla TIO jätti kaksi kuukautta vuodesta laskuttamatta, koska tulostavoite oli saavutettu. Tämä hyödytti esimerkiksi terveydenhuoltoa. Yksityinen ei jätä laskuttamatta.

TIO on tuottanut voittoa ja ollut varma toimija, hyvinkin vaikealla alalla.

TIO on pärjännyt kilpailuissa. TIO:a vastaan on alkanut härski lokakampanja.
Kokoomus syyttää PSHP:tä vehkeilystä, koska se on valinnut TIO:n tietotekniikkansa toimijaksi. Vihreän valtuuston puheenjohtajan kuullen virkamies syytti myös PSHP:tä ja TIO:a, joko dumppauksesta tai juonittelusta tai muusta epäselvästä, koska se on voittanut kilpailun. Eikö tässä olisi poliisitutkinnan paikka. Pitäisikö selvittää onko laittomuutta tapahtunut? Missä kauppakamari mielipiteineen?

Väitän, että kilpailu oli rehellistä, muuten muut kilpailijat olisivat valittaneet. Kilpailuhan on julkista. Ja alalla toimivat yhtiöt tietävät realiteetit ja hinnat. TIO:n kilpailijat ovat isoja yhtiöitä.

TIO toimii tiloissa, jotka ovat uudet ja tietotoimintaan tarkoitetut. Yksityistämisen päätavoite on saada jollekin toimijalle huippupaikka bisnekselle. TIO:n myymisessä ei ole tätä käsitelty. Kyse on tietoisesta pelistä.

Kyllä muitakin toimivia kaupungin yksiköitä yksityistetään. Kirjoitan siitä lisää.