Puolusta Toroppalan kyläkoulua Kerimäellä

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Puolusta Toroppalan kyläkoulua Kerimäellä.

Auli Lehtisalo
Viiala

#1 Koko suomen asia

29.10.2009 19:03

Nämä ikävät uutiset saa lukea nykyisin liian monella paikkakunnalla. Kyläkoulujen lakkauttaminen on todella ikävä ilmiö.
Haluan olla adressissa mukana, koska koulu on myös minun lapsuuden koulu, koulu on hyvä kuntoinen, koulussa on oppilaita runsaasti ja pieneen kylään on muuttanut paljon lapsiperheitä juuri kyläkoulun vuoksi. Nyt heiltä tavallaan repäistään matto jalkojen alta pois.
Tätä menoa kylä tyhjenee ja autioituu, eikä varmasti saa uusia asukkaita helposti.
Missä on kunnan, kuntien päättäjien järki? Varmaan jossain paperipinossa tai laskukoneen sisällä, ei ainakaan siellä missä sen kuuluisi olla, tukevasti omassa päässä ja omien hartioiden välissä!
Muistelkaa päättäjät mitä tässä viime vuosina on tapahtunut, ne ovat olleet meidän maassamme ensimmäisiä ikäviä asioita koulumaailmassa, haluatteko että tämä toistuu ja kaikki entinen ja turvallinen häviää?
Kuten oman kylän koulu??? Se lämminhenkinen, tuttu ja turvallinen, jossa kaikki tuntevat toisensa, ettekö tekin haluaisi että lapsenne saisivat käydä sellaisessa koulussa.
Melkein aistin sen PELON mitä nämä pienet oppilaat joutuvat läpikäymään vuosi vuodelta, kun aina vaan jatkatte tätä pelottelua koulun lakkauttamisesta, saatikka pelon jonka he joutuvat kohtaamaan jos teidän päätöksenne toteutuu, ja he joutuvat kirkonkylän isoon koulumaailmaan missä kaikki on vierasta ja missä kukaan ei tunne kuin omat luokkalaisensa ja omat oppilaansa.

KUNTIEN PÄÄTTÄJÄT, lopettakaa viattomien lasten ja lapsiperheiden pelottelu ja kiusaaminen, antakaa kyläläisten saada pitää koulunsa ja harrastuspaikkansa. Tätä samaa toivon koko maassa, pidetään maaseutu asuttuna ja turvallisena, ei ahdeta väkisin kaikkia pääkaupunkiseudulle ja kaupunkeihin.
Jos koulut lakkautetaan ja kylät tyhjenevät, myös työpaikat häviävät.... Ei pitäisi olla vaikea yhtälö päättäjien tajuta, vai mitä?
Raha ei aina saa ratkaista, välillä on käytettävä järkeä.
Teuvo Hämäläinen
Aska