Pelastetaan 16-vuotiaiden oikeus kansanopistovuoteen!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Pelastetaan 16-vuotiaiden oikeus kansanopistovuoteen!.

Ydinkysymys

#276 Re:

16.05.2014 08:08

#261: -

Laissa tulee olla mielestäni lisäys, että viimeisen oppivelvollisuusvuoden voi suoritaa myös kansanopistossa. Vaihtoehtoja tarvitaan lukiolle ja ammatillisille oppilaitoksille. Kansanopistoissa nuoren tukeminen on usein monipuolisempaa, kuin muissa. Suuri osa opiskelijoistahan opettelee myös itsenäistä elämää asuen opistojen asuntoloissa. Olen opettajana sekä ammatillisessa oppilaitoksessa että kansanopistossa. Ammatillisessa oppilaitoksessa luokillani on ollut iso joukko nuoria, joilla ei mitään motivaatiota opiskeluun 16- 17-vuotiaina. Nämä oppilaat olisivat tarvinneet tilalle jotain muuta. Monelle se voisi olla kansanopisto.

Nuorille aikaa kehittyä

#277 Re: Re:

16.05.2014 08:17

#276: Ydinkysymys - Re:

Ammatillisissa oppilaitoksissa ilman opiskeluaikomusta olevat nuoret haaskaavaat omaa aikaansa, opettajien aikaa ja yhteiskunnan varoja. Opiskeluhalut saattavat mmyöhemmin tulla, mutta silloin kolme vuotiset linjat kestävät opiskelijoilla ainakin neljä vuotta. Joku sen neljännen vuoden maksaa nytkin.  Kansanopisto on hyvä vaihtoehto ja monelle se paras.

Motivaattori

#278 Re: Hirveä paikka

16.05.2014 08:26

#253: - Hirveä paikka

Mikään opiskelupaikka ei sovi sellaiselle, joka ei itse halua mitään asioidensa eteen tehdä, tai ei pysty tai halua noudattaa sääntöjä. Olen huomannut, että muutamat 15-16 vuotiaat kansanopistossa 10-luokan aloittaneet eivät edes anna kenenkään itseään millään tavoilla auttaa. Ja kun omaa halua ei ole itsensä kehittymistä kohtaan vielä silloin, niin hirveäksi vuosi voi tulla opiskelijalle itselleen, ja valitettavan usein tätä hirveyttä saa kokea väärässä paikassa olevan ihmisen vuoksi myös opet ja muut oppilaat. - Vaihtoehtoja tarvitaan. Mikään ei ole paras paikka kaikille.


Vieras

#279