Pelastetaan 16-vuotiaiden oikeus kansanopistovuoteen!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Pelastetaan 16-vuotiaiden oikeus kansanopistovuoteen!.

Ydinkysymys

#276 Re:

16.05.2014 08:08

#261: -

Laissa tulee olla mielestäni lisäys, että viimeisen oppivelvollisuusvuoden voi suoritaa myös kansanopistossa. Vaihtoehtoja tarvitaan lukiolle ja ammatillisille oppilaitoksille. Kansanopistoissa nuoren tukeminen on usein monipuolisempaa, kuin muissa. Suuri osa opiskelijoistahan opettelee myös itsenäistä elämää asuen opistojen asuntoloissa. Olen opettajana sekä ammatillisessa oppilaitoksessa että kansanopistossa. Ammatillisessa oppilaitoksessa luokillani on ollut iso joukko nuoria, joilla ei mitään motivaatiota opiskeluun 16- 17-vuotiaina. Nämä oppilaat olisivat tarvinneet tilalle jotain muuta. Monelle se voisi olla kansanopisto.

Nuorille aikaa kehittyä

#277 Re: Re:

16.05.2014 08:17

#276: Ydinkysymys - Re:

Ammatillisissa oppilaitoksissa ilman opiskeluaikomusta olevat nuoret haaskaavaat omaa aikaansa, opettajien aikaa ja yhteiskunnan varoja. Opiskeluhalut saattavat mmyöhemmin tulla, mutta silloin kolme vuotiset linjat kestävät opiskelijoilla ainakin neljä vuotta. Joku sen neljännen vuoden maksaa nytkin.  Kansanopisto on hyvä vaihtoehto ja monelle se paras.

Motivaattori

#278 Re: Hirveä paikka

16.05.2014 08:26

#253: - Hirveä paikka

Mikään opiskelupaikka ei sovi sellaiselle, joka ei itse halua mitään asioidensa eteen tehdä, tai ei pysty tai halua noudattaa sääntöjä. Olen huomannut, että muutamat 15-16 vuotiaat kansanopistossa 10-luokan aloittaneet eivät edes anna kenenkään itseään millään tavoilla auttaa. Ja kun omaa halua ei ole itsensä kehittymistä kohtaan vielä silloin, niin hirveäksi vuosi voi tulla opiskelijalle itselleen, ja valitettavan usein tätä hirveyttä saa kokea väärässä paikassa olevan ihmisen vuoksi myös opet ja muut oppilaat. - Vaihtoehtoja tarvitaan. Mikään ei ole paras paikka kaikille.


Vieras

#279

16.05.2014 08:34

Nuorilla pitää olla mahdollisuus valita opintiensä!
Kivireen vetäjä

#280 Re: Pidentää monien opiskeluaikaa

16.05.2014 08:37

#26: - Pidentää monien opiskeluaikaa

Opena ammatillisessa oppilaitoksessa olen nähnyt  todella monia opiskelijoita, joilla ei mitään halua tai kykyä tehdä opiskelunsa eteen mitään 16 -17-vuotiaana. He vain hengailevat ja siinä joutessaan häiritsevät muita tai tekevät jopa ilkivaltaa. Ovat opettajille kivirekenä. Eräässäkin koulussa nämä ns. opiskelijat joudutaan piilottamaan esim. LUMA-pävien ajan, jolloin kouluun tulee tutustujia peruskouluista. Turha vuosi amiksessa ei voi olla arvokkaampi kuin vuosi kansanopistossa. Jos opiskelijan opintohalut myöhemmin heräävät, niin amiksessa menee neljä vuotta vähintäänkin. Usein enemmän. -Kansanopistoissa opiskelijan tukemisessa onnistutaan mielestäni selvästi paremmin. Olen myös opena kansanopistossa.

ailiesteri

#281 Estetään syrjäytyminen

16.05.2014 10:34

Juuri 16-vuotiaalle kr. opisto on paras vaihtoehto, selviää mitä aikoo isona tehdä tai opiskella. Hyvät päättäjät: antakaa nuorille tuo mahdollisuus opiskella kr. opistoissa.

Vieras

#282

16.05.2014 11:34

Tärkeä asia, että nuorilla on erilaisia mahdollisuuksia peruskoulun jälkeen. Perheellämme on kansanopiston käyneitä lapsia, ja sen vuoksi runsaasti kokemusta asiasta. Lapsemme ovat vuoden aikana saaneet olla turvallisessa ja mukavassa ympäristössä, mutta kuitenkin myös itsenäistyneet ja saaneet ystäviä ympäri Suomen. He ovat suorittaneet lukion kursseja siellä ja saaneet myös harrastuksilleen vahvistusta eri muodoissa.
se on kypsyttänyt lukion käymiseen ja muihin opintoihin, antanut kielivalmiuksia ulkomaisten opiskelijoiden kanssa olemisesta ym. Kannatan lämpimästi kansanopistoja.
Myös erityislinja, jolla yksi lapsistamme on ollut, oli erittäin hyvä.

Vieras

#283

16.05.2014 13:16

Itse olin 16-vuotias mennessäni peruskoululinjalle Jaakkiman Kristilliselle opistolle ja se muutti elämäni suunnan parempaan. En haluaisi kieltää sitä toisiltakaan. Se voi olla jollekin toisellekin parempi muutos!
Opistolainen 2013-2014

#284 Re: Hirveä paikka

16.05.2014 15:10

#253: - Hirveä paikka

Opistohan ei ole pakollinen kenellekkään ja sen voi lopettaa koska haluaa. Tämä paikka ei sovi kaikille. Ja väärällä asenteella sinne ei kannata mennä edes!


Vieras

#285 Re: Re: Hirveä paikka

16.05.2014 16:07

#278: Motivaattori - Re: Hirveä paikka

Kerrohan miten kiusaaminen liittyy motivaatioon tai asenteeseen?!? Muualla kouluissa ei kiusaamista ole esiintynyt vaan pelkästään opistossa. Eli ei mikään oma valinta jos toiset kiusaa.


Vieras

#286

16.05.2014 16:15

Nuorista pidettävä huolta, ja monin eri tavoin ehkäistävä syrjäytymistä. Kansanopistot ovat paikkoja, joissa nuori saa aikkaa henkiselle kasvulleen, jos syystä tai toisesta perheen tilanne on estänyt hyvät kasvuedellytykset esim. vakavat sairaudet, kuolemat jotka varmasti järkyttävät elämänhallintaa. Näistä asioista ei tiedä totuutta muut kuin se, joka on pahinta elämässään kokenut.

Vieras

#287

16.05.2014 19:59

toivotaan parasta

Vieras

#288

16.05.2014 21:11

Kuusi lapsistamme on käynyt opiston ja kannatan ehdottomasti 16 vuotiaitten oikeutta kansanopistovuoteen.
E

#289

17.05.2014 10:03

Opistot, tehkää video opistovuodesta, sen mekityksestä ja antoisuudesta ja levittäkää ympäri suomea, lähettäkää päättäjille. He eivät itse voi kokea vuotta opistossa, mutta ehkä video avaa heidän silmänsä. Kertokaa ja näyttäkää maailmalle mikä paikka opisto oikeesti on!!
Tutkintopainotteisuuden ylikorostaminen

#290 Aikuiskasvatustieteen perusopintoja päättäjille

17.05.2014 11:25

Suomalaisten sivistys- ja koulutustason nostaminen alkoi vapaasta sivistystyöstä. On yhteikunnallinen etu, jos päättäjät tunnistavat formaalin, nonformaalin ja informaalin oppimisen merkityksen yksilöllisesti ja yhteiskunnallisesti.
Tutkintopainoitteisuus ei ylikorostu, jos päättäjät toteuttavat osaamistaan myös päätöksen teossa.

(Suositeltava lisätietoa: Aikuiskasvatustieteen perusopinnot 25 op)

Vieras

#291

17.05.2014 17:39

Hyvä ottaa kantaa tärkeän asian puolesta

Vieras

#292

18.05.2014 15:08

hyvä hommaettä adressi on pitäähän ranualla Reisjärvellä ja jämsässä opisto olla
kasilainen

#293 säilytettävä

18.05.2014 16:44

Aivan uskomattoman typerä idea, ettei kansanopistoihin saisi mennä 16-vuotiaana. Siskoni kävi juuri opiston, ja vaikka sinne lähtikin sillä mielellä, että opisto olisi kamala paikka, nautti opistosta enemmän kuin olisi ikinä voinut uskoa. Itse olen luultavasti menossa yhdeksännen luokan jälkeen myös opistoon (jos tämä lakiesitys ei mene läpi!!). Tiedän tulevan ammattini jo, mutta opiston käytyäni olisin valmis muuttamaan kotoa ja voisin mennä parempitasoiseen lukioon. Opistossa voisin suorittaa lukion kursseja, oppia elämästä ja saada uusia ystäviä. Opisto on nimenomaan niiden yhdeksänneltä luokalta tulevien paikka, säilytetään tämä oikeus <3

Vieras

#294

19.05.2014 07:20

Ehdottomasti kannatettava asia. Olen nähnyt omassa työssäni opinto-ohjaajana kuinka hyvä vaihtoehto kansanopistovuosi on monelle nuorelle.

Adressin tekijä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

19.05.2014 09:02


vieras

#296

19.05.2014 09:49

itse sain sieltä elinikäisen ystävän

Vieras

#297

19.05.2014 16:32

Opisto on tulevaisuuttaan miettivälle nuorelle monella tapaa parempi ja monipuolisempi paikka kuin esim. kymppiluokka. Ei supisteta nuorten valinnan mahdollisuuksia!
Vuosi 1968-69

#298

20.05.2014 15:05

Suurin osa lapsistamme käynhyt opiston,kyllä päättäjät Herätkään opistojen puolesta.
kannatan

#299 opistojen puolesta

20.05.2014 15:08

kävin opiston 1968-69 ja 1972-73
enkadu. ja monta Lpsistamme käynyt opiston.
Päättäjät Herreelle!

Vieras

#300

22.05.2014 04:29

Kansanopistot ovat tärkeä voimavara, jota valtiovalta ei ollenkaan ymmärrä kayttää. Syrjäytymisen ehkäisemiseen oiva työrukkanen nuorten elämän raiteille saattamiseen. Presidentti Niinistölle vinkki!