Pelastetaan 16-vuotiaiden oikeus kansanopistovuoteen!
Ota yhteyttä adressin tekijään
Re: Re:
Ammatillisissa oppilaitoksissa ilman opiskeluaikomusta olevat nuoret haaskaavaat omaa aikaansa, opettajien aikaa ja yhteiskunnan varoja. Opiskeluhalut saattavat mmyöhemmin tulla, mutta silloin kolme vuotiset linjat kestävät opiskelijoilla ainakin neljä vuotta. Joku sen neljännen vuoden maksaa nytkin. Kansanopisto on hyvä vaihtoehto ja monelle se paras.
Re: Hirveä paikka
Mikään opiskelupaikka ei sovi sellaiselle, joka ei itse halua mitään asioidensa eteen tehdä, tai ei pysty tai halua noudattaa sääntöjä. Olen huomannut, että muutamat 15-16 vuotiaat kansanopistossa 10-luokan aloittaneet eivät edes anna kenenkään itseään millään tavoilla auttaa. Ja kun omaa halua ei ole itsensä kehittymistä kohtaan vielä silloin, niin hirveäksi vuosi voi tulla opiskelijalle itselleen, ja valitettavan usein tätä hirveyttä saa kokea väärässä paikassa olevan ihmisen vuoksi myös opet ja muut oppilaat. - Vaihtoehtoja tarvitaan. Mikään ei ole paras paikka kaikille.
Re: Pidentää monien opiskeluaikaa
#26: - Pidentää monien opiskeluaikaa
Opena ammatillisessa oppilaitoksessa olen nähnyt todella monia opiskelijoita, joilla ei mitään halua tai kykyä tehdä opiskelunsa eteen mitään 16 -17-vuotiaana. He vain hengailevat ja siinä joutessaan häiritsevät muita tai tekevät jopa ilkivaltaa. Ovat opettajille kivirekenä. Eräässäkin koulussa nämä ns. opiskelijat joudutaan piilottamaan esim. LUMA-pävien ajan, jolloin kouluun tulee tutustujia peruskouluista. Turha vuosi amiksessa ei voi olla arvokkaampi kuin vuosi kansanopistossa. Jos opiskelijan opintohalut myöhemmin heräävät, niin amiksessa menee neljä vuotta vähintäänkin. Usein enemmän. -Kansanopistoissa opiskelijan tukemisessa onnistutaan mielestäni selvästi paremmin. Olen myös opena kansanopistossa.
Estetään syrjäytyminen
se on kypsyttänyt lukion käymiseen ja muihin opintoihin, antanut kielivalmiuksia ulkomaisten opiskelijoiden kanssa olemisesta ym. Kannatan lämpimästi kansanopistoja.
Myös erityislinja, jolla yksi lapsistamme on ollut, oli erittäin hyvä.
Re: Hirveä paikka
Opistohan ei ole pakollinen kenellekkään ja sen voi lopettaa koska haluaa. Tämä paikka ei sovi kaikille. Ja väärällä asenteella sinne ei kannata mennä edes!
Re: Re: Hirveä paikka
#278: Motivaattori - Re: Hirveä paikka
Kerrohan miten kiusaaminen liittyy motivaatioon tai asenteeseen?!? Muualla kouluissa ei kiusaamista ole esiintynyt vaan pelkästään opistossa. Eli ei mikään oma valinta jos toiset kiusaa.
Aikuiskasvatustieteen perusopintoja päättäjille
Tutkintopainoitteisuus ei ylikorostu, jos päättäjät toteuttavat osaamistaan myös päätöksen teossa.
(Suositeltava lisätietoa: Aikuiskasvatustieteen perusopinnot 25 op)
säilytettävä
This comment has been removed by the author of the petition.
opistojen puolesta
enkadu. ja monta Lpsistamme käynyt opiston.
Päättäjät Herreelle!
| This discussion has been closed. |
Re:
#261: -
Laissa tulee olla mielestäni lisäys, että viimeisen oppivelvollisuusvuoden voi suoritaa myös kansanopistossa. Vaihtoehtoja tarvitaan lukiolle ja ammatillisille oppilaitoksille. Kansanopistoissa nuoren tukeminen on usein monipuolisempaa, kuin muissa. Suuri osa opiskelijoistahan opettelee myös itsenäistä elämää asuen opistojen asuntoloissa. Olen opettajana sekä ammatillisessa oppilaitoksessa että kansanopistossa. Ammatillisessa oppilaitoksessa luokillani on ollut iso joukko nuoria, joilla ei mitään motivaatiota opiskeluun 16- 17-vuotiaina. Nämä oppilaat olisivat tarvinneet tilalle jotain muuta. Monelle se voisi olla kansanopisto.