Pelastetaan 16-vuotiaiden oikeus kansanopistovuoteen!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Pelastetaan 16-vuotiaiden oikeus kansanopistovuoteen!.


Vieras

#26 Pidentää monien opiskeluaikaa

10.05.2014 19:10

Jos tuo esitys menee läpi, niin sitten mennään vuodeksi amikseen vaan testaamaan jotain alaa ja sitten opistoon ja sitten mahdollisesti jollekin toiselle alalle amikseen. Eli yksi vuosi pidempi opiskeluaika monille. Parempi ois mennä suoraan opistoon ja oppia tuntemaan ihtiään niin että löytyy heti se oma vahvuus.

Vieras

#27

10.05.2014 19:16

Menkääpäs päättäjät tutustumaan kansanopistoihin ennen päätöksiä.
nuorten asialla

#28

10.05.2014 19:21

Tutustukaapa kaikki päättäjät ja lain säätäjät Kristillisiin kansanopistoihin ja niiden tuomaan hyötyyn nuorille! Älkää tehkö vääriä hätiköityjä lakiluonnoksia! Näissä opistoissa tehdään valtavan hyvää työtä. Opistoissa työskentelee ammattitaitoisia ja motivoituneita opettajia ja opistoon tulevat nuoret ovat myös erittäin motivoituneita ja saavat opstovuodesta mahtavat eväät tulevaa elämää varten ja koko elämän kestäviä ihmissuhteita ja tukiverkostoja! Ei tätä kaikkea hyvää kannata tuohota yhdellä väärin laaditulla lailla! Ja jos tässä lasketaan kustannuksia, niin katsokaapa asiaa vähän pidemmälle. Vaikka opiston ylläpito maksaa jonkin verran, on kustannus todella pieni jos sillä saadaan nuorten syrjäytymisiä ehkäistyä ja nuoria ohjattua jatkokoulutukseen ja hyvään tulevaisuuteen!

Vieras

#29

10.05.2014 19:26

Opiston käyneenä voin sanoa sen olleen elämäni muistorikkain ja opettavaisin vuosi. En olisi hakenut opistoon, jos olisin jo käynyt vuoden lukiota. Haluan, että muillakin on mahdollisuus opistovuoteen peruskoulun päätyttyä.
kepu2015

#30 maalaisjärkeä ja nuorien kuuntelemista, arvoisat päättäjät!

10.05.2014 19:29

Toivotaan että nykyhallitus, joka on niin monessa muussa asiassa ollut saamaton olisi sitä myös tässä, eikä kerkeisi viemään uudistusta läpi ennen ensi vuoden eduskuntavaaleja! Muutenkin koko oppivelvollisuus-uudistus on ihan järetön. Suomeksi tarkoitettuna uudistus tarkoittaa sitä, että verorahoilla kustannetaan 2.asteen ensimmäisen vuoden oppikirjat ja pakotetaan kaikki käymään ainakin yksi vuosi amista tahi lukiota. Miten uudistus huomioi ne joita koulu ei kiinnosta vaan haluavat mennä oppisopimuksella töihin tai ne jotka haluavat vuoden lisäaikaa miettiä tulevaa ammattia esimerkiksi hienoissa kansanopistoissamme? Minulla on paljon ystäviä, jotka ovat käyneet vuoden opistoa, he ovat saaneet siitä paljon omaan elämäänsä, järkeä siellä hallituksessa ja eduskunnassa! Ensi vuonna on eduskuntavaalit, kannattaa äänestää sinne asioista päättämään sellaisia, jotka pitävät opistojen kaltaista toimintaa tärkeänä!

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

10.05.2014 19:36



Vieras

#32

10.05.2014 19:38

Itse kansanopiston käyneenä ja siellä töissä olleena, voin ehdottomasti suositella sitä 16-vuotiaalle, jolla tulevaisuuden suunnitelmat ovat epäselvät. Ilman opistoa minusta ei olisi tullut minä.

Vieras

#33

10.05.2014 19:43

Olen pienestä asti halunnu opistoon. Tämä poistaisi mahdoollisuuteni. En pääsisi opistoon peruskoulun päätyttyä. Opistoille ei löydy opiskelijoita, jos ikäraja on 17v. Kuka lähtee opistoon ammattiin valmistauduttuaan? Entä lukion jälkeen? Ei varmaan kovin moni. Harva käy opintojen välissä. Opistoon pitää päästä peruskoulun jälkeen.

Vieras

#34

10.05.2014 19:50

Ei ole mitään järkeä lopettaa kustannustehokasta systeemiä, vaan kansanopisto tulee säilyttää yhtenä vaihtoehtona suorittaa "lisävuosi" peruskoulun jälkeen.

Vieras

#35

10.05.2014 19:59

Hyvä että joku on aloittanut tämän adressin. Kansanopisto on hyvä välivuosi myös niille jotka tietävät jo minne haluavat mutta koulutus paikka ottaa vain tietyn ajan välein porukkaa koulutukseen. (Oma koulutus otti vain joka kolmas vuosi opiskelijoita.) Ja mitä järkeä on mennä siinä tapauksessa opiskelemaan alaa jonne ei halua, jos nykyään ei saa enää tukia jos vaihtaa koulustusta kesken kaiken, vai olenko ymmärtänyt tämän asian väärin?

Vieras

#36

10.05.2014 20:01

Hyvän asian puolesta kannattaa taistella
Omista kokemuksista kiitollinen

#37 Kansanopistovuodella on kauaskantoiset, positiiviset vaikutukset

10.05.2014 20:05

Itse kaksi opistovuotta kokeneena, (ensimmäinen 16-vuotiaana) voin sanoa, että opistovuosi oli minulle silloin todella merkittävä itsenäistymisen askel. Sain jopa korotettua useampaa peruskoulun arvosanaa tuon vuoden aikana. Sen jälkeen oli helppo jatkaa ammattikouluopintoihin. Itsetuntemusta ja rohkeutta opistovuosi antoi minulle myös. Juuri valmistuvana sosionomina tuntuu pahalta, että tällaisista syrjäytymistä ehkäisevistä, nuorille tärkeistä asioista on edes vara karsia uusilla lakimuuutoksilla. Kyllä kannattaisi vähän kauaskantoisemmin ratkaisuja päättäjien miettiä.


Vieras

#38

10.05.2014 20:11

lapsiani on käynyt näissä opistoissa, ja siellä he on saaneet ystäviä ja oppineet suomen kieltä mikä on jäänyt puutteelliseksi Ruotsin kouluissa sekä saaneet lisää sivistystä + tapakasvatusta. Opistot kannattaa säilyttää-

Vieras

#39

10.05.2014 20:24

Ehdottomasti tämä oikeus tulee säilyttää.

Vieras

#40

10.05.2014 20:43

Kansanopistovuosi ehkäisee tehokkaasti syrjäytymistä!
kiellän sen

#41

10.05.2014 20:48

Ei saa L-O-P-E-T-T-A-A
!!!

#42

10.05.2014 20:59

Uskomatonta, että tämmöisestä asiasta edes keskustellaan. Opisto antaa nuorelle niin paljon, että sitä ei missään tapauksessa saa lopettaa!!! Sitä ei vaan tajua miten paljon se antaa eväitä elämään ennenkuin itse on käynyt opiston. Nuori oppii ottamaan vastuuta, itseluottamus nousee, aikuistuu ja antaa oikean suunnan elämälle!
Nyt siellä valiolautakunnassa vai mikä onkaan niin valoja päälle!!!!
jjee

#43

10.05.2014 21:00

Murrosikäinen nuori tarvitsee juuri sitä mitä opisto antaa! kokemusta on nimittäin itsellä.
Olin aika hakosalla oman elämäni kanssa ennen opistoa ja nyt olen taas löytänyt oikean suunnan elämälleni!
tyttö17

#44 kansanopistossa minulle kasvoi vahvat siivet jotka kantavat tulevaisuudessa

10.05.2014 21:05

Olen ollut kuluneen vuoden jämsän kristillisessä kansanopistossa. Olen oppinut elämään ja tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Olen itsenäistynyt ja oppinut arvostamaan itseäni sekä muita. Olen oppinut ottamaan vastuun omasta elämästäni ja nauttimaan elämästä hyvinä sekä vaikeina aikoina. Tämä vuosi on ollut elämässäni suuri käännekohta. Olen saanut paljon eväitä elämääni! Nyt olen itsevarmempi ja roimasti onnellisempi! Menin opistoon arkana, mutta pian kun opisto loppuu lähden sieltä kokeilemaan vahvoja ja uusia siipiäni jotka ovat opistovuoden aikana kasvaneet. Mukanani opistosta otan paljon hyviä muistoja, elämäntaitoja, uusia ystäviä ympäri suomea ja maailmaa sekä lukemattomia opittuja asioita. Opistosta opitut asiat kantavat tulevaisuudessakin. Olisi suuri vääryys jos meitä nuoremmat eivät saisi kokea tälläistä vuotta.
opistoa ei saa lopettaaaaa!

#45

10.05.2014 21:58

viime vuoden olin opistossa, joka oli elämäni PARAS vuosi. Opisto antoi niin paljon , että sitä ei voi käsittää ku vasta jälkeenpäin. Sain paljon ystäviä, itsenäistyin ja rohkaistuin. Siellä uskalsin vihdoin olla oma itseni, enkä pelännyt mitä muut ajattelee musta.
Helpompi oli pois kotoa muuttaa opiskelemaan toiselle paikkakunnalle kun oli opistossa ensin saanut aikuistua ja itsenäistyä..

Vieras

#46

10.05.2014 21:59

Ehdottomasti pitää antaa nuorille yläkoulusta lähteville kansanopistovuosi! Siellä oppii ja saa paljon eväitä elämään.

Vieras

#47

10.05.2014 22:21

.

Vieras

#48

10.05.2014 22:56

Opisto on tärkeä paikka ennen kaikkea syrjäytyneille nuorille, jotka pääsevät uuteen ympäristöön ja tutustumaan uusiin ihmisiin, eli mielestäni monille kuin uusi alku elämään.

Vieras

#49

11.05.2014 02:44

Kansanopistoja tarvitaan oppivelvollisuuteen.

Vieras

#50

11.05.2014 03:32

Kansanopistojen hyväksyminen oppivelvollisuuden toteuttamisen paikaksi säästää yhteiskunnan varoja, mikäli lukukausimaksun saisi periä. Toki opistovuoden hinta on suhteellisen korkea ja voi siten aiheuttaa ongelmia. Siihenkin on olemassa apua.