Pelastetaan Galleria Uusikuva Kotkassa
Ota yhteyttä adressin tekijään
Valtakunnallisena taidekriitikkona pidän Galleria Uusikuvaa rtittäin tärkeänä valtakunnallisena taidegalleriana.
Koska olen kotkalainen ja arvostan taidetta.
Juureni ovat Kotkassa ja vanhassa kotikaupungissani käydessäni olen mielelläni käynyt katsomassa Uusikuvassa näyttelyitä, tila on niin kaunis ja on mukavaa kulkea niillä kaduilla vanhan sataman tuntumassa.
Kotkassa ei ole lainkaan varsinaista taidemuseota. (Kuinka noloa!)
Nyt tuo kasvoton olento "Kaupunki" on nähnyt myös Galleria Uusikuvan säilyttämisen tarpeettomaksi.
Sivistys ja kulttuuri kulkevat käsi kädessä. Paikka jossa kuvataide herättää keskustelua, näyttämö jossa dialogi syntyy taiteen avulla. Sellaista paikkaa on absurdia sulkea. Taidegallerian täytyy saada jäädä. Ja sitäkin enemmän, se tarvitsee lisää näyttävyyttä. On jokaisen kotkalaisen harteilla ylläpitää oman kaupunginsa kulttuuripalvelua. Jos tämä häviää, mitä jää enää jäljelle?
Jean-Erik Kullberg
Ei missään tapauksessa voi lopettaa!
Miksi kotkalaisia rangaistaan näin, eihän paikkakunnalla ole edes taidemuseota! Galleria Uusikuvalla on hyvä maine muualla Suomessa, on pelkästään plussaa kaupungille.
Kotkaan on julistettu taiderauha 100 vuodeksi. Nyt kaupunki amputoi viimeisenkin silmän kuvataiteelta. Uusikuvassa on kymmenen viimevuoden aikana käynyt merkittäviä taiteilijoita, joita olen toimittajan ominaisuudessa saanut haastatella. Aion vielä vedota taideyhteisöön adressin johdosta. Mm. Juho Karjalainen, Juhani Palmu ja monet muut ovat kehuneet uudenkuvan tiloja loistaviksi näytteillepanon ja yleisön kannalta.
| This discussion has been closed. |