Perinteiset kodinhoitajat takaisin
Ota yhteyttä adressin tekijään
Suurperheet avuntarpeessa!
Suurperheiden avuntarve
Lisään adressiin suurperheet. Kiitos hyvästä huomiosta :-)
Vaikuta äänestämällä kuntavaaleissa
Paras keino vaikuttaa tässä asiassa on kuntavaaleissa äänestäminen ja kuntavaaliehdokkaiden lobbaaminen ennen vaaleja, koska päätökset lapsiperheiden kotiavusta tehdään kuntatasolla. Hallitus ei tule tekemään uutta kuntia velvoittavaa lainsäädäntöä tästä asiasta.
Äänestäkää siis niitä puolueita, joiden tavoitteena on saada lapsiperheiden kotiapu taas toimimaan. KD:n tavoitteena se on.
No
IHMINEN IHMISTÄ IHMISELLE IHMISEEN IHMISESTÄ IHMINEN
Nykyään on vain lääkkeenjakajat ja siivoojat. Kun ei ole enää Ihmistä Ihmiselle huostaanotot+ terapiat sun muut sosiaalimenot on valtaisat. ENNEN OLI KODINHOITAJAT. <3
Ei pelkästään suurperheille
Re: Ei pelkästään suurperheille
#7: 321 - Ei pelkästään suurperheille
Hei! Olen ihan samaa mieltä. Perheen koko ei ratkaisu avun tarvetta.
Re: Re: Ei pelkästään suurperheille
#8: Piko - Re: Ei pelkästään suurperheille
Perheen koko ei mielestäni ratkaise tuota avuntarvetta vaan kaikille lapsiperheille tulisi turvata avunsaanti koosta riippumatta.
Voisin päivittää tuota adressissa olevaa tekstiä. Kiitokset hyvästä palautteesta.
Kodinhoitajat entiseen malliin
Nyt sitten ollaan suossa,
Hirveä pelko, että vanhempia tuetaan ja hyysätään liikaa! Mielummin maksetaan täysin päättömästö ja kalliista, turhanpäiväisestä työstä, jota tehdään nykyisin; mitään ei myönnetä perheille, mielummin tutkitaan ja hutkitaan, kunnes kaikki ovat aivan pääloppuja. Mutta pääasia lienee, että vanhemmat hoitakoon itse kersansa; tukea ei pidä. Vai mistä lie kyse? En tiedä.
Terve maalaisjärki päättäjille!!
Re: Hmm
#1: ihmettelen tätä aina - Hmm
Kyllä olet aivan oikeassa. Lapsien ollessa pieniä, juuri kotiin annettava apu kohdallaan. Ei tehdä katerioita kuka saa ja kuka ei vaan yhdenverataisuus tilanteiden ja perheiden tarpeen mukaan. Jo yksi koliikkivauva voi olla syy avun tarpeelle, ettei perhe väsy.
Re: Hmm
#1: ihmettelen tätä aina - Hmm
Hei.
Minulla on ollut 2x 1v lapsi ja vastasyntynyt, eli kokemusta on kahdesta eri-ikäisestä vaippaikäisestä. !v lapsi kuitenkin pystyy hetken odottamaan, normaali 1v lapsi alkaa syödä itse, juttelee, lohduttautuu muullakin kuin tissillä/tutilla/sylillä/vaipanvaihdolla. Kaksi vauvaa kun on, niin toinen ei osaa "pikkuisen odottaa", eikä vastasyntyneelle auta se selittäminen, että äiti vaihtaa nyt tämän vaipan ja pesee tämän vauvan. Jo yksivuotias ymmärtää näitä toimenpiteitä ja katselee vieressä. Syöttäessä jos 1v vielä käy rinnalla, hän voi itse tulla imetykseenkin mukaan. Kaksoisvauvat taas tarvitsee jonkun liikuttamaan paikasta toiseen jne.
Usean lapsen kokemuksella sanoisin, että vauvana kun reakoidaan vauvan tarpeisiin nopeasti tulee tyytyväisiä ja reippaita lapsia, kaksosten äidit tarvitsee tässä apua, kun kahdelle pitäisi saada annettua se huolenpito, joskus samaan aikaan.
Koko sukumme ymmärtää tämän ja ensi vuodelle syntyville sukulaiskaksosille mietimme jo miten ajoitamme lomamme ja saamme monikkoperheelle annettua apua niin, että tilanne ei väsytä perhettä liikaa. Tämän perheen äiti on usein auttanut meitä pienlapsiarjessa, nykyisin on vain tuollainen n.300km välimatka pieni ongelmatekijä.
Ehdottomasti kodinhoitajat takaisin
Nykyisin lapsiperheille on tarjolla kodinhoitoon rinnastettavaa apua vain lastensuojelusta ja silloinkin perhetyöntekijöiden tehtävä on ohjata ja jutella asiakasperheen kanssa ja ehkä jotkut heistä jopa vievät lapset kerran-pari viikossa noin tunnin verran leikkipuistoon tms. Monet Pienten lasten äidit vain väsyvät, kun sohvalla istuu yksi tai kaksi sosionomia jakamassa kodinhoito ohjeita mutta juuri synnyttänyt kaipaisi apua vaikka imuroinnissa tai että voisi käydä suihkussa edes rauhassa tai kauppa-apuna tai mitä se sitten onkin, ja juuri siksi kodinhoitaja olisi hyödyllisempi koska sitten äidillä tai vaikka isällä jäisi aikaa enemmän lapsille ja voisi kerätä omia voimiaan kun ei tarvitsisi tehdä ihan kaikkea ääirirajoille asti ja myös huostaanotoilta voitaisiin joissakin tapauksissa välttyä. Itse olisin halukas tekemään tällaista työtä, arvostelematta ja auttamalla konkreettisesti siellä, missä apua tarvitaan
Kodeissa tarvitaan oikeaa kodinhoitoapua, joka on muutakin kuin lääkkeiden antamista ja pikapyörähdyksiä.
Perheen ja yksilön kokonaisvaltainen tukeminen olisi aloitettava tarvittaessa ennakoivasti ihan tavallisilla kodin askareilla. Perhe tai yksilö saa aikaa hengähtää, levätä, kerätä voimia.
Nykyisin on paljon perheitä, joiden tukiverkostot puuttuvat. Tässä olisi yksi linkki, ehkä juuri se puuttuva.
| This discussion has been closed. |
Hmm