Adressit.com

Sakot ilman pyöräilykypärää ajajille

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Sakot ilman pyöräilykypärää ajajille.

Outi Uuskoski
Vantaa

17.05.2007 23:09

Eikös se ole jokaisen oma asia, jos haluaa riskeerata oman päänsä? Itselleen siinä haittaa aiheuttaa jos teloo itsensä. Laitettaisi sitten vaikka pyöräilyonnettomuuksissa päänsä ilman kypärää loukanneelle sitten vaikka hyvin korkeat sairaalamaksut, niin ei joutuisi valtiokaan ihmisten tyhmyyden maksumieheksi. Ei kuitenkaan eletä vielä poliisivaltiossa, eihän?
Henriikka Virtanen
Hämeenlinna

20.05.2007 22:06

huh huh
janne mäkitalo
espoo

22.05.2007 20:22

ketä kiinnostaa käyttää kypärää ??? Ei ainakaa mua.....
Kimmo Koljonen
Lahti

23.05.2007 16:05

Luulen, että ilman kypärää ajavat ottavat ihan tietoisen riskin.

Olen huomannut, että liikenteessä monet kävelijät hakeutuvat polkupyörän eteen ja vaihtavat reunaa jos pyöräilijäkin vaihtaa. Kummallista kun eihän kukaan autonkaan alle hyppää.

Lisäksi olen huomannut sen, että mikäli polkupyörällä ajaa varovasti, autoilijat melkeimpä yrittävä ajaa päälle. Kun ajaa varomattomasti ja kovaa on liikenne yleensä turvallisempaa.

*Autokoulun mukaan väistämisvelvollisuus:
- kevyempää on väistettävä
*Nykyliikenne:
- jalankulkija ei väistä ketään, ei edes toista jalankulkijaa (olen kävellessä törmännyt kun en ole vyötäröä myöten lumipenkkaan halunnut mennä).
- Autoilijat väistävät jalankulkijoita jos viitsivät.
- pyöräilijät väistävät jos kerkeävät kaminkaze-kävelijöitä ja autoja.
Mikko Karvonen
Oulu

23.05.2007 21:34

itse olen aina käyttänyt kypärää pyöräillessäni ja minusta on turha sanoa syyksi että ei käytä kypärää koska osaa ajaa... osaanhan minäkin ajaa kun jo parisen vuotta kouluun 2,5kilsaa suuntaansa ajan. siis kannatan :DD
Toni Kurki
Lappeenranta

03.06.2007 12:32

Olet tuosta täysin oikeassa,Mikko :D
Tuukka Ylä-Anttila
Helsinki

18.06.2007 23:56

"Suomessa kuolee vuosittain (2002-04) noin 40 ja loukkaantuu vakavasti noin 970 polkupyöräilijää."

Pyöräilijöille tapahtuu vähemmän kuolemaan johtavia onnettomuuksia per kilometri kuin kävelijöille (http://www.cyclehelmets.org/papers/c2014.pdf). Olisiko syytä vaatia jalankulkijoita käyttämään kypärää sakon uhalla?

Kaatumis- ja putoamistapaturmissa puolestaan kuolee n. 1200 ihmistä vuodessa (vuoden 2005 luku 1239, lähde Kansanterveyslaitos), eli n. 30 kertaa enemmän kuin pyöräilyonnettomuuksissa. Olisiko syytä vaatia kaikkia käyttämään kypärää 24 tuntia vuorokaudessa, aina ja kaikkialla, sakon uhalla?

susanna virtanen
harjavalta

#8 ??

09.08.2007 19:57

eiköhän se asia ole jokaisen omalla vastuulla käyttääkö kypärää vai ei. Jokainen varmasti tietää riskit jos ei ole halukas käyttämään.
Ilkka Jaakkola
Lahti

#9 Jo 50 km/h on tappava vauhti

02.10.2007 03:20

Tätä ovat viisaat tutkineet ja havainneet, että nopeuden laskiessa neljäänkymppiin, selviytymisprosentti on huomattavasti suurempi, kuin viidessäkympissä. Jos taajamanopeuksia laskettaisiin kolmeenkymppiin, niin lähes kaikissa kolaritapauksissa selvittäisiin lievillä vammoilla.

Jokainen liikenteeseen lähtijä ottaa tietoisen riskin. Nousukauden taitteessa esiintyy muita ajankohtia useammin piittaamattomuutta liikenteessä, joten parin vuoden päästä tilastot taas kohentuvat. Kypärättömiä pyöräilijöitä vaarallisempi ovat kännykkää käyttävät pyöräilijät, jotka eivät voi mitenkään hallita ajopeliään yhdellä kädellä, kun kahdellakaan se ei meinaa onnistua.

Lisää valvontaa ja kovempia sanktioita kaikille liikenteessä törttöilijöille ststukseen katsomatta.
Jouni Suonsivu
Tampere

#10 Adressin laatija "perustelee", en allekirjoita

02.10.2007 10:41

Tilastojen käyttöä harhauttavampaa menetelmää ei helposti löydy. Tässäkään ei lainkaan pohdittu, mitä tilasto sisältää ja millaisiin kysymyksiin se vastaa. Siksi tilastoja on niin helppo käyttää melkein mihin tahansa toisten ohjailuun. Tarvitaan kriittistä ajattelua ja yleensä ajattelukykyä, pelkkä käskyttäminen ei riitä ja se on jopa vahingollista.

Monetkohan polkupyöräonnettomuuteen joutuneista olivat iäkkäitä/sairaalloisia ja siten todennäköisesti hitaampia reagoimaan liikennetilanteisiin. Monetkohan polkupyörällä auton kanssa törmänneet tai ajokillaan tienpintaan kaatuneet olivat alkoholin vaikutuksen alaisina. Monetkohan ylipäänsä olivat tottumattomia polkupyörällä ajoon (ts. eivät aja päivittäisiä työ- ja/tai kauppamatkoja). Mihinkään näistä tuo tilasto-otos ei vastaa, se ei siis profiloi mitään mitenkään, antaa ainoastaan luvun, jota sitten sujuvasti käytät.

Olen vähän yli neljäkymmentävuotias ja ajanut koko aikuisikäni kesät talvet pyörällä enkä käytä kypärää, ei ole aikomustakaan. Siksi, että kypärä haittaa näkyvyyttä ja kuuluvuutta enkä halua minkään häiritsevän liikenteen seuraamistani. Kylmällä säällä ja talvella panen pipon päähän pyöräillessä.

Vai sakkoja kypärättömille haet. Kas kun ei samantien sitten lenkkeilijöille, siinähän voidaan mennä aika lujaa ja pää keikkuu korkealla. Ei, mieluummin järjen käyttöä liikenteeseen kaikilta osapuolilta ja sopivat tilannenopeudet, järjettömät sanktiot sikseen.
Pauliina Rusula
Äänekoski

10.10.2007 14:33

Mielestäni ketään ei voi pakottaa suojaamaan itseään. Vertaan tätä turvavyöpakkoon. Olen itsekin ollut kolarissa jossa yksi ihminen olisi aivan taatusti kuollut jos olisi ollut turvavyössä, sillä hän ei olisi voinut silloin painua niin pieneen myttyyn jalkatilaansa ja olisi siis ollut sidottuna penkkiinsä...ja murskaantunut. Itseasiassa me kaikki olisimme saaneet vakavampia vammoja vöissä. Ja tämän myönsivät poliisitkin.

Tiedän monta muutakin joilla sama tilanne ollut.

Mutta. Jos tätä kypäräjuttua ajattelee kansantaloudellisesti, niin vähenisihän terveydenhoitokulut jos kaikki päänsä kypärineen kolhineet olisivat poissa hoidontarvitsevien joukosta. Tosin. Tällöin tulisi myös tupakointi ja epäterveelliset elämäntavat sekä kaikki raju liikunta kieltää.....

Entä jos olisi ikäraja...vaikka alle 18-vuotiaiden olisi pakko käyttää kypärää..?
jussi järvinen
valkeakoski

#12 aha..

16.10.2007 17:18

niin se kaataa teidän maailman että joku ei käytä kypärää?? eikö se ole jokaisen oma asia?? ja jos se teidän maailman kaataa niin älkää katselko pyöräilijöitä!
perti manninen
pudasjärvi

#13 Kypäräpakko kaikille autoilijoille!

14.11.2007 14:50

Kypäräpakko kaikille ;

Kevyenliikenteen onnettomuuden aiheuttajalle,
3kertaa ylnopeudesta/punaisiapäinajosta, jalankulkian väistämisvelvollisuuden laiminlyönnistä 3v aikana kärähtäneelle.

ja lisäksi huomio liivipakko, kuoleman kolarin aiheuttajalle,
5v pakkopitää yllä, sekä kävellessä, pyöräillessä ja ennenkaikkea edustustilaisuuksissa.
ja teksti liiviin 10cm kirjaimin " olen kaahari".

samoin autoon joka sivulle 20cm korkuinen teksti tappaja.
Lauri Virkkunen
Helsinki

14.12.2007 13:01

ihmiset saavat ihan itse päättää, että käyttävätkö vai ei. itsepähän loukkaantuu
Pauliina Koskela
Espoo

#16 Ei ole ollenkaan oma asia pyöräilykypärän käyttö

14.07.2009 19:22

On väärin ajatella että jokaisen pään turvallisuus on oma asia

Valtiolle tulee pelkästään vuodessa noin miljardin euron terveydenhoitokulut vain sen takia, että jotkut eivät ole käyttäneet kypärää ajaessaan polkupyörällä. Nämä terveydenhoitovarat peritään jokaisen Suomen kansalaisen veroista eli jos jokainen ostaisi ja käyttäisi sitä pienen pientä kapistusta nimeltään kypärä, niin voitaisiin pieni summa verorahoja käyttää johonkin toiseen asiaan.
Teethless Canadian
Helsinki

14.07.2009 20:54

Pyöräilykypärien käyttö on vain ahneiden juutalaisten kypärätehtailijoiden salaliitto.

En käytä pyörräillessä kypärää vaikka kannattaisi.
Lauri Pitkänen
Tottijärvi, Nokia

15.07.2009 13:10

Mä yhtään käytä kypärää enkä tuu käyttämäänkään.