Kelujärven kyläkoulu on säilytettävä aluekouluna

Eila Kivioja
Vieras

/ #58 Olin ainoa ...

08.02.2011 00:04

Kun Orakylän (Orajärven) koulun lakkautuspäätöskäsittely tuli Sodankylän kunnanhallitukseen , olin perussuomalaisena se ainoa ihminen , joka esitti, ettei Orajärven koulua lakkauteta. Perustelin asiaa niillä tosiasioilla, jotka osasin itsekin etsiä ja tosiasioita, joita kyläläiset esittivät ja oli jo annettu mm. kouluverkoston työryhmän toimesta. Ja tosiasia oli, että melkein yksi yhteen:jos koululaiset kuljetetaan kirkolle se maksaisi noin 65.000 euroa ja jos lapset saisivat käydä omassa kyläkoulussa , se maksaa suurinpiirtein sen saman.Ja päätökseksi tuli: Kunnanhallitus yksimielisenä päätti,että Orajärven koulu jatkaa. Nämä tosiasiat voi tarkistaa Sodankylän kunnan 2009 vuosikertomuksesta ja pöytäkirjoista.Enhän toki lehtien palstoille päässyt enkä sen kipiä ole, mutta nyt taistellaan Kelujärven puolesta."Enkä mie sinne lehtien palstoille halua- kuhan saahan tämä Kelujärvenki kouluasia kunthon".
Minulla ei ollut tilaisuutta päästä työesteiden vuoksi tuohon valtuuston kokoukseen, jossa päätettiin Kelujärven koulusta. Varavaltuutettuni oli ollut ko. työryhmässä ja hän äänesti ja sai äänestää omantuntonsa mukaan.Vaikka hän olisi äänestänyt koulun puolesta, se ei olisi vaikuttanut tulokseen.Te lukijat kaikki tiedätte, että olen ehdokkaana eduskuntaan. Ja tyhmä olisin, jos en teille kertoisi sitä.Tämä ei ole kosinta äänestämään minua,mutta aina perustelen päätökseni. Kuinka tärkeää on se, että saamme asua "vähän sivussa"," vähän omassa rauhassa",saisimme kasvattaa lapsemme rauhassa ja antaa heidän nauttia lapsuudestaan- annamme heille pikkusen enemmän aikaa kehittyä ja valmistautua tähän yhteisöön ja maailmaan.Hyvä te, Kelujärven koulun puolesta taistelevat. Periksi ei anneta.
Olen mukana.
Eila