EI Tuusulan maiden ryöstöyritykselle!

Kari Kärkkäinen
Tuusula

/ #7

18.10.2007 10:38

Kuten sanottu, ulkopuolisen on vaikea asettua ihmisen, jota asia koskee, asemaan. Oli sitten kyseessä kansalaisten "yhteinen" etu (tai jokin muu intressi. Tässä tapauksessa ilmeisesti muu intressi kahden velkaisen kaupungin hamutessa maata, jota myydä sitten kalliilla).

Esimerkki tavallisen palkansaajan kohdalla:
Ostat markkinahintaan maata nHa/nm2 ja sitä varten otat lainaa markkinahintaan. Kuntarajamuutoksen myötä kaavoittamaton tonttisi kaavoitetaan ja osa siitä mahdollisesti pakkolunastetaan sinulta 2,71€/m2, eli murto-osalla todellisesta arvosta.
Pakkolunastuksen myötä saadut "korvaukset" eivät riitä edes lainojen korkoihin ja samalla tonttisi arvo laskee.

Kaavoituksen myötä tosin vapaiden (hallintovallalla otettujen) tonttien hinta nousee, mutta sinä itse et siitä pääse nauttimaan. Sen sijaan joutunet osallistumaan kaavoituskustannuksiin. Tapa joka nyt tuntuu olevan "taakilla" vähän siellä sun täällä. Ilmeisesti juuri sitä kansalaisten kannatusta.

Kun tilanne sattuu OMALLE kohdalle, ei siinä paljoa "yhteinen" etu, tai kansalaisen kannatus lämmitä.

Olisitko sinä valmis antamaan jotain omistamaasi vastaan panematta vaikkapa 1/10 hintaan todellisesta arvosta, kun joku sitä pyytää?

Tämähän tuntuu ihan kommunismilta (Se mikä on sinun, on myös minun. Se mikä on minun, ei todellakaan ole sinun). Mielestä otsikko kuvaa tilannetta varsin osuvasti.