Adressi Koulukiusaamista Vastaan

susanne viinamäki
Adressin tekijä

/ #42 KOULUKIUSATTUJA UHATAAN HUOSTAANOTOILLA!?

21.10.2007 13:03

Koulukiusaaminen, mitä teen? (Täältä löytyy myös tarina jossa yh-äidin tytär pakkohuostaanotettiin ja sijoitettiin laitossijoitukseen)

Mihin on tämä yhteiskunta mennyt!?

Myös minä itse yh- äitinä olin aloitteentekijänä poikani koulukiusaamisasian puolesta. Otin sosiaalitoimen lastensuojeluun yhteyttä ja kun koulukiusaamista ei saatu loppumaan, niin lastenvalvoja alkoi uhkailemaan meitä että mikäli koulukiusaaminen ei lopu niin hän alkaa harkitsemaan huostaanottoa. Ihmettelenkin kovasti tätä lastenvalvojan toimintaa, koska yleensä huostaan otetaan lapsia joilla on huonot kotiolot ja tässä tapauksessa lapsella on huonot kouluolot. Luulevatko nämä ihmiset todella että kiusaaminen loppuu siihen huostaanottoon? Mitä huostaanotto tekeekään lapsen psyykkeelle?

Välttäkää yhteydenottoa lastensuojeluun koulukiusaus asioissa!!

Onhan huostaanottokin tietysti yksi yhteiskunnan keinoista lakaista maton alle kaikki valittajat ja kiusatut, eikä näin ollen koulujen tilastoihinkaan tule niitä todellisia lukemia kiusaamistapauksista. Ja eihän meidän koulussa ole kiusaamistapauksia koska meillä on selkeät ohjeet kiusaamistapauksia varten..

Minä pyysin kirjallista vastinetta koululta sen jälkeen kun poikani pahoinpideltiin, että miten koulu aikoo turvata poikani koulunkäynnin jatkossa.
Koulun rehtori antoi minulle seuraavanlaisen vastineen (A4 lappu):

Vastine huoltajan ilmaisemaan pyyntöön selvittää, miten koulu turvaa oppilaan koulunkäynnin:

Liite 1: Koulun järjestyssäännöt
Liite 2: Välituntivalvoja lista
Liite 3: Luokan oma lukujärjestys
Lisäksi oppilaan turva on oma luokanvalvoja, oppilas opiskelee pienryhmässä - hän voi harjoitella vuorovaikutus ja sosiaalisia taitoja, oppilas itse ilmaisee koulun aikuisille huolensa heti koulupäivän aikana.

Kun erikseen pyysin, niin sain vielä kopion koulun suunnitelmasta kiusaamistapauksia varten.

Tämä oli siis koulun rehtorin vastine siihen miten koulu turvaa lapsen turvallisen koulunkäynnin. Rivien välistä voin lukea jälleen kerran tämän oletuksen että koulun mielestä koulukiusattu ei ole sosiaalinen ihminen. Jos tällaisella vastineella todella turvataan lapsen oikeus turvalliseen koulunkäyntiin, niin kuinka moni teistä koulukiusattujen vanhemmista laittaisi lapsen turvallisin mielin kouluun tällaisen vastineen jälkeen?

Tämän tapauksen jälkeen siirsin poikani kotiopetuksen pariin ja saamme kotikoulunkäyntiin apua Feenix-koululta http://www.feeniks-koulu.fi/
ja tästä kyseisestä koulusta poika on saanut myös uusia kavereita, joten meidän sosiaalinen lapsemme harjoittaa vuorovaikutustaitojaan tällä hetkellä siis sekä vanhojen että uusien kavereidensa kanssa, turvallisesti..
Suomessa ei ole koulupakkoa vaan oppivelvollisuuspakko, ja ainakin meidän osaltamme tämä järjestelmä toimii loistavasti, poika lukee ahkerasti sekä käy tenttimässä pakolliset koulu aineet kunnan määräämässä koulussa/opettajalla :)
Ainoa asia mikä minua harmittaa on se että "sallin" kiusaamisen jatkua 8-vuotta, olisi pitänyt vain heti laittaa poika kotikouluun opiskelemaan.

Vaikka meidän osaltamme tunnelin päässä näkyykin valoa niin taistelu koulukiusaamista vastaan ei silti lopu tähän, vaan aion toimittaa adressin eteenpäin heti kun siinä on tarpeeksi nimiä.

Ps. On se kumma juttu että esim.Kurosen asiat kiinnostavat ihmisiä enemmän kuin koulukiusaaminen?

Tässä muutama hyvä linkki:

Tarinoita koulukiusaamisesta ja itsetunto-ongelmista kiusatun yläasteikäisen tytön silmin, Ruokana koulukiusaamista:

Kiusaamisen kirjo yhteiskunnassa, YLE Radio1 keskustelu:

Palvelut lapsille ja perheille, lapsivaltuutettu: