Hevosen teurastus helpommaksi ja kannattavammaksi

Niina Heikkinen
München

/ #6 perimmäinen tarkoitus hyvä, mutta keino ei oikea

22.10.2007 14:51

olen täysin samaa mieltä siitä että hevosen lihan tuonti ulkomailta, usein arveluttavista olosuhteista yms. täytyisi saada loppumaan, mutta en silti kannata keinona tähän sitä että kotimaisen hevosen lihaa yritettäisiin tuottaa enemmän! Päinvastoin, mielestäni pitäisi pyrkiä suoraan siihen että hevosen lihan kulutus vähenisi ja lopulta poistuisi kokonaan. Varmastikaan kysyntä ei tälläkään hetkellä ole kovin suurta (kuka oikeasti haluaa syödä hevosen lihaa?), ja mahdollisesti kuluttajien mielipiteisiin vaikuttamalla tätä kysyntää voitaisiin saada pienennettyä. Lisäksi ulkomaisen lihan tuontiin liittyviä epäkohtia (kuten myös kaikkia lihan tuotantoon liittyviä epäkohtia) pitäisi saada enemmän kuluttajien tietoon, ehkäpä yhtenä keinona voitaisiin vaatia parempia merkintöjä pakkauksiin..

Tietysti yhtenä ongelmana tässä on se, että kun hevosia kuitenkin joudutaan lopettamaan, mitä tehdään kuolleelle hevoselle ellei lihaa myydä? Näen kuitenkin ongelmallisenpana sen, että hevosen lihan hintaa kasvatettaisiin niin suureksi että se voisi olla houkutuksena joillekin viedä hevonen teurastettavaksi ilman pitävää syytä. Mielestäni ei voida lähteä siitä että ns. vanhan ravurin "joutuminen osaamattoman nuoren" käsiin pitäisi estää tällä tavoin. Jokaisella hevosen omistajalla on vastuu eläimestään, ja jos omistaja sattuu olemaan "nuori", ei se suoraan tarkoita että hevonen on huonoissa käsissä, sillä toivon mukaan tällä "nuorella" on järkevät vanhemmat..ja vaikka ei olisikaan, parempi keino vaikuttaa hevosten hyvinvointiin on kehittää hevosihmisten "hevosmiestaitoja" hevosalan verkostojen ja eläinsuojelutyön kautta.

Eli tiivistettynä: perimmäinen tarkoitusperä on hyvä ja kannatettava, mutta keino ei ole mielestäni oikea!