Kansanliike Tehyn korotusvaatimuksia vastaan

X X
takapiha

/ #27 Parahin Elina Pieskä (ja eräät muut)

06.11.2007 00:25

<<
No niin, yli 12 000 hoitajaa on nyt tekemässä juuri näin, vaan eipä sekään näytä kansalle sopivan. Hirveä kitinä, kälkätys ja syyttely, että eiväthän hoitajat saa irtisanoutua, sen on moraalitonta, kuka sairaat nyt hoitaa, jne...
Entä mistä olet ajatellut löytyvän osaavia ja koulutettuja ammattilaisia heidän tilalleen? Vähän jos tiedotusvälineitä seuraa, niin niitä EI SAADA MISTÄÄN, ei ainakaan Suomesta. Asiantuntijoiden mukaan kuolleita alkaa tulla jo parissa tunnissa ja yhteiskunta on suunnilleen katastrofin partaalla, mikäli hoitajien irtisanoutumiset todella toteutuvat.

<<
Missäs tynnyrissä sinä oikein asustelet? Hoitajapula ei suinkaan johdu siitä, etteikö lisää hoitajia haluttaisi tai pystyttäisi palkkaamaan, vaan syynä on se ettei halukkaita työntekijöitä tahdo löytyä. Hoitajien toimia on jatkuvasti avoinna, mutta niitä ei saada täytetyksi: ei yksinkertaisesti riitä halukkaita tekemään hoitajan raskasta työtä tällaisilla palkoilla. Mielummin lähdetään töihin ulkomaille, tai vaihdetaan kokonaan alaa, kuten tuhannet ovat jo tehneet.
Jos sama meno jatkuu, saamme lähitulevaisuudessa heittää hyvästit julkiselle terveydenhuollolle. Palkkojen nostaminen kilpailukykyiselle ja työtä vastaavalle tasolle turvaisi sen, että osaavia työntekijöitä riittäisi jatkossakin. Kyse on siis koko julkisen terveydenhuollon tulevaisuudesta!

Nykyinen palkka ei todellakaan vastaa hoitajan työn raskautta, vaativuutta ja vastuullisuutta. Tämä on ollut tiedossa jo vuosikausia, mutta hoitajien kyykyttämistä ja hyväksikäyttöä on vain jatkettu. Lupailtu on monta kertaa, mutta juuri mitään konkreettista ei ole saatu aikaan. Kun olisi tekojen vuoro, vedotaan "kutsumukseen", jonka perusteella hoitajien pitäisi uhrautua muiden eteen, ja odotettu hoitajien aina kiltisti nöyrtyvän. Nyt Suomella menee taloudellisesti paremmin kuin koskaan, mutta hoitajille rahaa ei riitä - moneen muuhun kyllä yllinkyllin. Joten en yhtään ihmettele, että nyt lopulta hoitajilla on mitta aivan täysi.

Mutta voi voi, miten kateus syö pientä ihmistä... Vääristellään hoitajien palkkoja ja palkkavaatimuksia ylöspäin, vähätellään työtä ja valitetaan että "eivät hoitajat saa saada tuollaista palkankorotusta jos minäkään en saa, ja JOS MINÄ EN SAA NIIN EI SAA KUKAAN MUUKAAN SAADA!". Mikseivät nämä kitisijät itse ryhdy sairaanhoitajiksi jos heidän mielestään se työ ei kerran ole kovin vaativaa ja palkkakin ihan kohdallaan?
Ja ihan turha lähteä vertaamaan esim. kaupan kassan pienipalkkaista työtä hoitajan työhön - näiden töiden vastuullisuus ja vaativuus kun on ihan pikkuisen eri luokkaa.

Tässä nyt nähdään, kuinka paljon sairaanhoitajien elintärkeää työtä TODELLA arvostetaan.

P.S. Itse katselen hoitoalaa pitkäaikaisen sairauden vuoksi säännöllistä ja jatkuvaa erikoissairaanhoitoa tarvitsevan potilaan näkövinkkelistä.