Yöjuna takaisin

Kajaani

/ #5 Yöjunaliikenne

13.11.2007 21:21

Mielestäni Joensuu yöjunakysymys kannattaa liittää myös Kainuun ongelmalliseen tilanteeseen. Kajaanista on lähtenyt iät ja ajat 3 päiväjunaa sekä 1 yöjuna Helsinkiin. Näin 2.9.2006 saakka. Jotkut kommentoivat yöjunakampanjaa sanoen, että "mitäs ette matkustaneet yöjunilla". Jos edes kaikki adressien allekirjoittajat käyttäisivät yöjunaa... Siis jotkut uskovat siihen, mitä VR sanoo. Onko se totuus, kun VR ei kykene esittämään yöjunan matkustajamääriä vetoamalla liikesalaisuuteen? Mitään salattavaa monopoliasemassa olevalla valtionyhtiöllä ei pitäisi olla.

Kemijärveläiset onnistuivat taistossaan. VR:n henkilöliikenteen johtaja oli A-talkin haastattelussa. Hän esitti yleisölle sellaisen tiedon, että Rovaniemeltä Kemijärvelle ei yöjunaliikennettä voida jatkaa, koska kyseiselle reitille tulee uudet kaksikerroksiset vaunut ja nämä vaunut vaativat sähköveturin. Totuus on kuitenkin, että yksi Dr16-sarjan dieselveturi olisi kyennyt tuottamaan sähköä riittävästi muutamalle Kemijärvelle vietävälle vaunulle. Osa vaunuista olisi voitu jättää Rovaniemelle. Lisäksi Dr16-sarjan vetureita on vapautunut Kainuun radoilta, kun kyseisen dieselveturisarjan tilalle on tullut sähköveturit. Dr16-sarjaa suunniteltiin siirrettäväksi järjestelytehtäviin mm. Kouvolaan, mutta on todettu, että se ei sovi tällaiseen käyttöön. Siispä Kemijärven ongelma olisi ratkennut dieselveturivalinnalla. Mutta jääräpäinen VR... No, nyt rakennetaan Kemijärveä varten aggregaattivaunua. - Se, mitä tällä tahdon sanoa, on, että VR yritti naruttaa kansaa. Kemijärven liikenne olisi voitu järjestää alusta alkaen. Kuinka voimme siis luottaa, että yöjuna-asioissa olisi oltu rehellisiä?

Totesin alussa Kainuusta Helsinkiin lähteneiden junien määrä. Nyt päiväjunia on 6 ja lisäksi 1 syöttöjuna Oulusta länsirataa Helsinkiin menevään yöjunaan. Matkustajamäärät ovat nousseet VR:n mukaan. Mutta niin ovat nousseet myös kustannukset. Nuo 6 päiväjunaa eivät kulje täysinä. Tappiot siirrettiin päiväjuniin, vaikka matkustajamäärät nousivat. Lisäksi Pendolino, joka lähtee klo 04.00 Kajaanista, lähtee tyhjänä. On väärin, että VR harhauttaa kainuulaisia sanomalla, että matkustajamäärät ovat kasvaneet. Muistutetaan, että tyytymättömyyskin on kasvanut. Ihmiset eivät vain jaksa loppuun asti pitää asiasta mekkalaa.

Entinen järjestelmä oli erinomainen. Joensuusta Pieksämäen kautta Turkuun kulkenut yöjuna kohtasi Kainuusta Helsinkiin menevän yöjunan Pieksämäellä. Näin oli sekä Joensuusta että Kajaanista yhteys niin Helsinkiin kuin Jyväskylään, Tampereelle ja Turun satamaan. Nyt Kainuusta ei oikein pääse aamulla Turusta Tukholmaan lähteville laivoille. Pendolino on liian myöhään Helsingissä ajatellen koulutusta tai työpäivää perillä. Lisäksi jos juna lähtee klo 04.00, se tarkoittaa, että sinä yönä ei nukuta. Millään tavalla siis Kainuun osalta ei Pendolino voi korvata yöjunaa.

Entäs kustannukset? Kajaanissa on nyt konnarit töissä yön, kun Helsingistä saapuva Pendolino otetaan vastaan ja laitetaan taas matkakuntoon takaisin. Eli yötyöt eivät kadonneet eikä sitä kautta tullut VR:lle säästöä palkkakustannuksissa.

Totuus on, että kyse on nyt arvovallasta. VR:n arvovallan on vaikea perääntyä arvovaltasyistä ja samoin oli Kemijärven kohdalla.

Mikä vielä pahinta? Liikenneministeriö on sitoutunut tukemaan kannattamatonta päiväjunaliikennettä seuraavat kaksikymmentä vuotta. Miksi? Ei me haluttu päiväjunia. VR tilasi uusia päivä IC-junavaunuja Otanmäeltä sillä perusteella, että kannattamatonta päiväjunaliikennettä tuetaan. Liikenneministeriö kohdisti rahat väärin eikä kansalaisia kuunneltu.

VR:llä oli optio myös toiseen satsiin uusia makuuvaunuja, mutta se jätti sen käyttämättä.

Yleensä olen aina ollut vastaan sitä ajatusta, että kiskoilla olisi muita operaattoreita kuin VR, mutta nyt on mieli muuttunut ja tämä kaikki johtuu VR:n häikäilemättömyydestä monopoliasemassa. VR:llä oli suunnaton kiire romuttaa vanhoja makuuvaunuja, jotta niitä ei kukaan ehdi vaatia takaisin käyttöön.

http://monster.goodmood.net/Messut/Video?flashmediaserver_cid=90012&catalog_offset=0&catalog_sort_keys=title&catalog_sort_direction=0 (Tuolla videolla VR mainitsee 4 arvoa, mutta asiakkaita ei kyllä kuunnella!)

Korostan, että VR piilottaa päiväjuniin siirretyt tappiot yöjunaliikenteen lakkauttamisesta siten, että se puhuu matkustajamäärien kasvusta. Mutta kulut ovat tarjonnan lisääntyessä kasvaneet samassa suhteessa.