Adressi Koulukiusaamista Vastaan

susanne viinamäki
Adressin tekijä

/ #49 Jokelan koulusurmaaja oli koulukiusattu!!

21.11.2007 13:01

IS 21.11.2007 10:57

Jokelan koulusurmaajaa nimiteltiin, koska hän pukeutui eri tavalla kuin luokkatoverit.

Jokelan veritekoa tutkivan keskusrikospoliisin mukaan Pekka-Eric Auvisen kiusaaminen jatkui jopa vuosien ajan.

- Se alkoi jo yläasteella. Välillä kiusaaminen tiettävästi väheni, mutta alkoi myöhemmin uudelleen, rikosylikomisario Rabbe von Hertzen keskusrikospoliisista kertoo.

Hertzenin mukaan Auvista nimiteltiin paitsi tämän erikoisen pukeutumistyylin myös poikkeavien mielipiteiden takia.

Käsiksi häneen ei tiettävästi koskaan käyty. Koulutoverit vain nimittelivät omintakeisen tyylin valinnutta nuorukaista.

Opettajat tiesivät kiusaamisesta

Poliisin tutkimuksissa on tullut ilmi myös, että ainakin osa koulun opettajista tiesi Auvisen kiusaamisesta.

Tiettävästi kiusaamiseen ei kuitenkaan koskaan puututtu.

Von Hertzen korostaa, ettei kiusaaminen kuitenkaan selitä veritekoa, johon Auvinen sittemmin päätyi.

- Kun en ole psykologi, en osaa sanoa, miten nimittely on häneen vaikuttanut.

- Se on kuitenkin selvää, ettei koulukiusaaminen yksin aiheuta tällaista tekoa.

---

"Tiettävästi kiusaamiseen ei kuitenkaan koskaan puututtu".. Miten on mahdollista että koulukiusaamisen sallitaan jatkua vuosien ajan eikä sille tehdä mitään? En ole minäkään psykologi, mutta sen uskallan sanoa että pitkään jatkunut kiusaaminen aiheuttaa henkistä kärsimystä ja pitempään jatkuessaan myös mielenterveysongelmia mikäli asioille ei tehdä mitään. Von Hertzen sanoo "ettei kiusaaminen selitä veritekoa", olen asiasta täysin eri mieltä. Ei tarvitse olla psykologi tietääkseen miten jatkuva nimittely ja kiusaaminen vaikuttaa ihmismieleen. "Koulukiusaaminen ei yksin aiheuta tällaista tekoa", olen tästäkin asiasta eri mieltä. Tällainen ratkaisu oli Auviselta väärä, mutta odotettavissa, asioille olisi pitänyt tehdä jotain koulun/opettajien taholta jo ajat sitten. Rikosylikomisario Rabbe von Hertzenkin voisi haastatella koulukiusattuja, tämä on vakava asia eikä sitä pidä vähätellä. Toivottavasti Suomen opettajat kouluissa tästä lähtien puuttuvat kiusaamisiin paremmin sekä välittävät aidosti myös nuorten ja lasten henkisestä olotilasta. Olisi hyvä että opettajiakin koulutettaisiin miten suhtautua ja mitä tehdä koulukiusaamistapauksissa.

Voimia kaikille Jokelan tragediassa mukana olleille sekä omaisille!
---