Stoppi naisten pätkätöille!

Vieras

/ #67 Äitiyslomalla

10.03.2011 11:43

Yksityisen työnantajan palveluksessa yli 10 vuotta, naisena.
Nyt ensimmäisellä äitiyslomalla, raskausaikana sairaspoissaoloja 0 päivää.
Työnantaja maksoi minulle peruspalkan 72 ensimmäiseltä äitiyslomapäivältä, sai siltä ajalta kahdelta kuulta 90% korvausta, loppuajalta 70% korvausta, lomarahat melkein kaikki vapaana. Tilalleni ei palkattu ketään uutta työntekijää. Tekemäni työn osuus siis siirtyy muiden työntekijöiden harteille? Ok, jos kela maksaa ta-korvaukset edellisen verotuksen mukaan, myös minä saan saman verotuksen mukaan äitiyspäivärahan.

Mielestäni työnantaja ei tosiaankaan maksa kuin murto-osan siitä mitä lapsen kasvattaminen aikuiseksi maksaa vanhemmille. Hoitovapaalle jääminen ilman säästöjä on taloudellinen itsemurha! Myös äiti saa pitkän miinuksen eläkekertymiin ja tuloihin, tosin pikainen töihinpaluu työllistää puolestaan päiväkotihenkilökuntaa. Myös isän on mahdollista jäädä vanhempainvapaalle vaan paljonko tätä käytetään? Ja useimmiten enemmän tienaavan kannattaa käydä töissä ja kumpihan se enemmän tienaa?
Sitten on vielä naisvaltaiset alat, moniko mies siellä työskentelee? Mistä päästä tätä olisi paras lähteä purkamaan? On mielestäni hyvä että on olemassa tes ja muu lainsäädäntö että naisilla on edes jotain turvaa työelämässä.