Lääkkeettömän päihdekuntoutuksen jatkuminen

Vieras

/ #17 #17

24.05.2013 20:49

Mikkeli Yhteisö on kyllä hyvä paikka muiden lääkkeettömien huumekuntoutuskotien lisäksi. Ei tämä ainut ole. Vaikka raitistumis/putsi-prosentti olisi pyöreä 0 niin näissä mestoissa oppii kullanarvoisia asioita päihdeaddiktiosta ja sen hoidosta/elämänhallinnasta jnejne. Näistä opeista on 100%:n varmuudella todella paljon hyötyä kun/jos retkahtaa tai palaa käyttämään, ja yrittää putsiksi myöhemmin kun siltä tuntuu.

#4 Itseasiassa huumekuntoutuspaikkojen avulla raitistuneiden määrä ei poikkea mitenkään suuresti siitä ryhmästä, jotka lopettaa ilman huumekuntoutuspaikkaa. Tämä on jokin ihme harhaluulo. Se ei silti tarkoita sitä etteikö näistä paikoista olisi hyötyä pitkällä tähtäimellä kuten tuolla ylempänä kirjoitin. http://pre20031103.stm.fi/suomi/tao/julkaisut/oulasvirta/liiteraportti.pdf

#14 Hoidon tarpeessa kyllä mutta halukkaita ei. Aika harva päihdeaddikti haluaa lähteä moneksi kuukaudeksi huumekuntoutukseen.

#15 On olemassa erilaisia ihmisiä ja on olemassa niitäkin jotka tarvitsee esimerkiksi rauhoittavia arkeen jotta normaali eläminen olisi mahdollista vaikka hyvin tiedän että siinä on iso riski retkahtaa kovempiin huumeisiin. Jotkut ihmiset romahtaa tai menee entistä pahempaan kuntoon jos väkisin yrittää vain "tehdä" ja "suoriutua" kun se ongelma ei katoa pelkästään sillä. Monella päihteisiin hukuttautuneella on pahoja ongelmia mielenterveyden kanssa, tunnepatoutumia, defenssejä jne. ja viikottainen psykoterapia(monta eri laatua) voi olla se asia joka lopulta antaa mahdollisuuden oikeasti raitistumiseen. Ei päihteiden lopetus paranna automaattisesti "kaksisuuntaista mielialahäiriötä" jos se ei ole päihteiden aiheuttamaa samankaltaista oirehdintaa vaan sairastaa sitä oikeaa, joka ei mene ohi vaan on elinikäinen. Sama pätee adhd:seen joka hoitamattomana johtaa liian usein päihteiden ongelmakäyttöön tai siihen että elämänhallinta on hyvin vaikeaa ja stressaavaa. Se on ihan eri asia yrittää raitistua kun taustalla on mielensairauksia/adhd:ta/pahoja psykologisia ongelmia kuin sellaisen ihmisen jolla ei ole näitä. Pitäisi keskittyä paljon enemmän niihin syihin mitkä ovat alunperin johtaneet huumeidenkäyttöön. Harrastelija psykologit/terapeutit on ihan eri asia kuin ammattilainen monessa tilanteessa(joissakin toki huonompi).

Jos korvaushoidon avulla saa elämästä kiinni ja haittailmiöt vähentyy niin en näe siinä mitään ongelmaa. Se on vaan hemmetin hyvä asia. Eikä se ole epärehellistä. Rehellinen ja epärehellinen ovat termeinä kovin tuomitsevia ja se kertoo paljon ihmisen ajattelumaailmasta/elämänkatsomuksesta. Mä olen hyvin onnellinen että korvaushoito on olemassa. vaikka itse en siellä olekkaan. Kovin mustavalkoinen ajattelutapa tuollainen.

Allekirjoitin, tottakai.