Lääkkeettömän päihdekuntoutuksen jatkuminen

Vieras

/ #24 Luetun ymmärtämisessä vikaa?->#18

25.05.2013 18:30

"Eikä lääkkeettömyys tarkoita päihdekuntouksessa sitä, ettei sairauksiin voi lääkkeitä käyttää vaan sitä ettei lääkkeitä käytetä päihteistä johtuvan riippuvuuden hoitoon."

- En ole missään vaiheessa väittänyt sitä että lääkkeettömässä hoidossa ei saisi käyttää mielialalääkkeitä. Eikä kuulu tapoihin tuomita ihmisiä tilanteesta riippumatta.

"On todellakin erilaisia ihmisiä ja tiedän monta jotka joutuvat syömään lääkkeitä sairauksiinsa monia vuosia, mutta ei se ole tehnyt heistä päihteidenkäyttäjää."

- Tottahan tuo, ei kaikista huumeiden kokeilijoistakaan päihdeaddiktia tule. Tietyillä geeneillä on nykytieteen avulla osoitettu olevan hyvin iso merkitys kenestä tulee helpommin päihdeaddikti. mm. Yhden geeni"virheen" vaikutuksesta tietyt ihmiset kokevat suurempaa euforiaa päihteistä kuin ne, joilla tätä ei ole ja tämä on isohko altistava tekijä etenkin masennuksen yhteydessä. Itsehän en voi syödä edes bentsoja kun olen aina retkahtanut sitä kautta muihin päihteisiin. Jotkut toipuvat addiktitkin pystyvät tähän. Tiedän tapauksia. Itse olen syönyt vuosia dexedrineä(ent. nimi) adhd:seen eikä retkahduksia ole tullut eikä edes väärinkäyttöä.

"En minäkään ole korvaushoitoa vastaan jos sitä käytetään oikein. Nykyisin tuntuu, että kovinki heppoisin perustein laitetaan korvaushoitoon ja eikä siitä sitten välttämättä pääse kovin helposti pois vaikka itse haluaisi. Olen tavannut tälläisen ihmisen."

Väärinkäyttäjiä löytyy aina(buranasta lähtien) mutta jos edes 1/3 käyttää oikein niin se on enemmän kuin hyvin. Mä taas olen käsittänyt että korvaushoitoon on yhä vaikeampi päästä ja jonot on pitkät(?). Voi olla vanhentunutta tietoa tosiaan. Korvaushoitoonhan menee myös niitä ihmisiä(100%:n tosissaan olevat) jotka eivät ole päässeet irti katkojen/päihdekuntoutuskotien avulla ja tätä myötä asiakassuhteet muodostuu yleensä vuosien pituisiksi koska ei ilman päässeet. Onhan se vierottautuminen korvaushoidosta pois melkein yhtä vaikeaa kuin se oli ennen korvaushoitoakin.