Adressi Päivi Räsäsen erottamiseksi ministerinvirasta

Ihmettelijä

/ #2508

30.05.2013 09:38

Kommentoin tätä adressia jo aikaisemminkin, mutta jostain syystä ylläpitäjä on poistanut kommenttini, vaikka se oli täysin asiallinen. Miksiköhän? Onko herra Kurki poistanut muitakin adressia kritisoivia kommentteja, vai onko tässä nyt tapahtunut joku väärinkäsitys tai vahinko?

En ole samaa mieltä Räsäsen kanssa siitä, että ravintoloiden aukioloaikoja pitäisi lyhentää, enkä monesta muustakaan asiasta. Ihmettelen kuitenkin suuresti, millainen ihminen oikein vaatii ministerin erottamista virastaan vain, jos hän on jostain asiasta eri mieltä kuin itse? Räsänen on demokraattisin vaalein valittu kansanedustaja, jolla on melkoisen suuri äänestäjäjoukko takanaan. Elämme demokraattisessa yhteiskunnassa, ja sen rikkaus on juuri se, että asioista voidaan puhua, ja kuka tahansa voi heittää ehdotuksia ilmoille. Kaikki varmasti ymmärtävät, että Räsänen ei ole mikään itsevaltias, joka voisi noin vain lyhentää ravintoloiden aukioloaikoja. Ihmettelen kuitenkin adressin aloittajaa ja näitä allekirjoittaneita, jotka kyseenalaistavat Räsäsen oikeuden tehdä parannusehdotuksia, aivan kuten kaikki muutkin poliitikot tekevät niitä jatkuvasti. Hyvät ehdotukset ottavat tuulta siipiensä alle, huonot karsiutuvat pois.

Itse pidän sananvapautta arvokkaana asiana. Ministerit tekevät jatkuvasti monia mielestäni vieläkin suurempiin asioihin, kuten verotukseen ja talouteen liittyviä ehdotuksia, mutta en ole siltikään vaatimassa heitä pidätettäviksi viroistaan, jos ne ovat mielestäni huonoja.

Miksi asioista ei saisi keskustella? Tai tarkemmin ottaen: miksi juuri Päivi Räsäsellä ei ole oikeutta osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun? Mielestäni jokaisella on siihen oikeus.

Kuten olen jo aiemmin todennut, en ole enää vieraillut listan allekirjoittaneiden ravintola-alan yrittäjien tai työntekijöiden baareissa. Suuri osa listan alkupään nimistä on näitä. Tämän adressin allekirjoittaminen kertoo mielestäni joko ahdasmielisestä ja suvaitsemattomasta arvomaailmasta tai sitten hyvin alhaisesta älykkyydestä - ajatellaan, että aukioloaikojen lyhentäminen olisi huono juttu, eikä yhtään ymmärretä, minkälainen vetoomus oikeasti ollaan allekirjoitettu.

Jos tämä adressi olisi ollut otsikoitu vaikkapa "ei ravintoloiden aukioloaikojen lyhentämiselle", olisin voinut itsekin tämän allekirjoittaa. Nyt otsikko on kuitenkin kuin kiukkuisen ja katkeran lapsen vihapäissään keksimä.