Avoin kirje Kirkkohallitukselle

Vieras

/ #12

29.03.2011 13:27

Kaisu: selitän vähän mitä tarkoitan "tavallisilla" seurakuntalaisilla ym. Olen samaa mieltä siitä, että kolehtikohteita pitäisi harkita.

Siis noihin lokeroihin:
"Aktiiviseurakuntalaiset" joita allekirjoittajat kertovat olevansa, kuulen heidän olevan niitä "kristinuskoon sitoutuneita järkeviä kirkon hyväksi työtä tekeviä inhimillisiä ihmisiä", jotka näkevät "riidanhaastajien" viestin läpi ja häpeävät sitä.

"Perusseurakuntalaiset", entiset ja nykyiset, ovat niitä, jotka eivät ihan ymmärrä sitä että kirkko on muuta kuin "riidanhaastajat". He ovat viestinnän kohteita, joille "aktiiviseurakuntalaisten" on tulkittava "riidanhaastajien" toimintaa ja olemassaoloa.

Ja sitten on "järjestöt jotka jakavat mielipiteet ja aiheuttavat erimielisyyksiä ja pahaa mieltä." Nämä ovat siis "epätavallisia seurakuntalaisia", jotain mikä ei mahdu "tavallisten" ja "aktiivisten" kategorioihin.

Entäs, jos kampanjasta puhuisi toisin päin (hieman kärjistäen): Tavallinen Anni elää murrosikäänsä ja kertoi itsestään toimittajalle, tavalla jolla monet murkkuikäiset kertovat ja monet myöhemmin häpeävät nuoruutensa ehdottomuutta. Toimittaja, tavallinen (mahdollisesti kouluttamaton) nuori teki kohujutun, joka lipsahti eetteriin ennen kuin pomoporras huomasi.

Selkeästi mainitut järjestöt hakevat nyt linjaustaan homo-, naispappeus-, ym.kysymyksissä, mikä on oikein, mutta kategoriat ovat minulle turhan jyrkkiä.