ASPARTAAMISTA (E951) varoitettava tuotteissa

Vieras

/ #7 10 vuotta ilman ja jatkuu vaan

06.04.2011 19:28

Olen ollut nyt 10 vuotta jo ilman aspartaamia tai fenyylialaniinin lähdettä ja ihan syystä.
Ikuisena laihduttajana join ja söin ennen paljon kevyttuotteita kunnes minulle alkoi tulla omituisia oireita: hengenahdistusta ja yskimistä, naama kutisi suun ympäriltä, huulet turpoavat ja keräävät nestettä (seuraavana aamuna olen kuin olisin käynyt ottamassa täytettä huuliin ja niistä ihan tippui vettä tippoina). Seuraavaksi iho kuoriutui huulista ja suun ympäriltä, nenästä, otsasta ja poskipäistä.
Lopetin aspartaamin syömisen ja juomisen ja oireet poistuivat. Vuoden päästä kokeilin uudelleen tuotetta, jossa on aspartaamia ja oireet palasivat heti. Yhä edelleen oirehdin heti kun olen syönyt tai juonut jotain mikä sisältää aspartaamia tai fenyylialaniinin lähdettä.

Aspartaamia käytetään nykyään mitä ihmeellisimmissä tuotteissa - tiedän kun joudun tuotteet tarkkaan katsomaan. Hyvänä esimerkkinä on vaikka kurkkupastillit, ketsuppi, suolakurkut ja paras mihin olen törmännyt... kuorsaussuihke jota myydään apteekissa :)
Kaikissa tuotteissa ei ole merkintää tästä lisä/makeutusaineesta, esim. Golden Cap päärynäsiideri, vaan meidän kuluttajien pitää osata itse katsoa luetteloista tai katalogeista mitä tuote sisältää tai osata tulkita koodeja.

Ajattelin käydä lääkärillä allergiatestissä virallistamassa sen, että ihminen voi tulla allergiseksi/yliherkäksi aspartaamille.
Kaikkien on syytä tietää, ettei aspartaami ole vain lisäaine, joka ehkä voi aiheuttaa tulevaisuudessa jotain, vaan se todella myrkyttää elimistöämme eikä liikaa altistuttuasi yliherkkyys poistu ikinä. Ja tällaista ainetta me syötämme & juotamme lapsillemme...