231k

Jussi-Petteri Lappi
Vieras

/ #58 Re: muutkin huomioon, kiitos!

07.04.2011 23:42

#57: - muutkin huomioon, kiitos!

En katso edustavani "kulttuurikirkon aktiivien kapeaa näkökantaa". Sitä vastoin pyrin katsomaan edelleenkin asiaa laaja-alaisesti, ja tämä laaja-alainen näkökanta puoltaa linjan 231K reitin säilyttämistä. Kaikki alueet tasapuolisesti kaupunkialueella, niin uudet kuin vanhatkin, tarvitsevat joukkoliikenneyhteyksiä. Uusien alueiden kasvaessa, ne tarvitsevat kasvavia palveluita, mutta sen varjolla ei vanhoilta alueilta pidä heikentää yhteyksiä. Lisäksi esimerkiksi juuri Sotarovastintien alue on viime vuosina myös kasvanut. Pääkaupunkiseutu ei kestä jatkuvaa yksityisautoliikenteen kasvua. Tähän on vastattava pitämällä joukkoliikennepalvelut vähintään nykyisellään, mieluummin niitä on pyrittävä parantamaan. En aja tässä omaa etua, kun puolustan linjan 231K säilyttämistä, en edes asu Henrikintiellä. Pystyisin kävelemään vaikka satoja metrejä bussipysäkille, mutta laaja-alainen alueen asukkaiden etu ajaa kyllä oman edun edelle. Ikäihmisiin heikennykset osuvat pahimmin, ja heitä asuu etenkin Helsingin puoleisella alueella paljon (mm. Kotikallio). Toimivat ja riittävät joukkoliikennepalvelut tasapuolisesti kaikille ovat asiassa ykkössijalla, ympäristönäkökohdat ja henkilöautoilun vähentäminen ovat myös kärkipäässä. Tiedostan myös erittäin hyvin sen, että Sotarovastintie ei ole siinä kunnossa kuin Henrikintie Helsingin puolella. Ei olisi mikään este Espoon kaupungille rakentaa Sotarovastintielle jalkakäytävät. Rahaakin on, puuttuu vain tahtotila. Liekö henkilöautoiluun valtaosin rakentuvassa Espoossa niin, että jalankulkijoiden turvallisuus on toissijainen, kun Sotarovastintieltä jalkakäytävät puuttuvat. Ja niin monelta muultakin kadulta. Tiedoksi, että Pitäjänmäki-seuran nimissä olen vedonnut mm. Espoon kaupunginvaltuutettuihin myös tässä asiassa, että Espoon puolella Sotarovastintielle tehtäisiin jalkakäytävät. Vaikka kuntarajan takia eivät varmaankaan paljon helsinkiläisiä kuuntele. Espoolaisilla olisi ensisijainen velvollisuus vedota kotikaupunkinsa päättäjiin. On kuitenkin nurinkurista lähteä poistamaan bussilinjaa sillä verukkeella, että tie ei ole turvallinen. Tie ei siitä muutu mihinkään, vaikka bussilinja lähtisi. Oikea tapa on vaatia kunnostamaan tie ja pyrkiä säilyttäämään joukkoliikennepalvelut.