ASPARTAAMISTA (E951) varoitettava tuotteissa

Vieras

/ #12 Noniin

15.04.2011 11:37

Kaikki aineet ovat myrkyllisiä, jopa vesi tarpeeksi nautittuna. Kun luetaan näitä "tutkimuksia", joissa rotille syötetään 2kg aspartaamia kerralla täytyy pitää mielessä annoksen ja vaikutuksen yhteys. EFSA on arvioinut aspartaamin turvallisuuden useita kertoja ja tuloksena on ollut, että järkevällä kulutuksella (alle 4l light-juomaa päivässä) ei VALTAVÄESTÖLLÄ esiinny haittavaikutuksia. Yksittäisen ihmisen kokemuksia ei kukaan voi kieltää ja jos joku kokee saavansa aspartaamista oireita, tulee hänen ilman muuta välttää kyseistä ainetta sisältäviä elintarvikkeita, mutta väitän että tämänhetkisen (runsaan) tutkimuksen valossa aspartaami on turvallinen aine KOHTUUDELLA nautittuna.

Onkin mielenkiintoista miten ihmiset ovat valmiita vainoamaan kaikkea synteettistä ja samaan aikaan syömään mitä tahansa "luonnollista" ainetta ilman minkäänlaisia tutkimustuloksia kyseisen aineen vaikutuksista elimistöstä. Kemiallisia aineita ne kasviuutteetkin ovat vaikka niillä ei huippupelottavia nimiä aina olekaan kuten kemiallisesti valmistetuilla yhdisteillä.

Ja mitä tähän fenyylialaniinin lähteeseen tulee niin tiedoksi vaan, että kyseessä on välttämätön aminohappo (proteiinien rakennusaine) eikä suinkaan mikään synteettinen myrkky. SUURINA pitoisuuksina myös tämä aminohappo voi aiheuttaa oireita (mitä varmasti käytetään hyväksi monissa tutkimuksissa "osoittamaan aspartaamin vaarallisuus" ja unohdetaan täysin annosmäärät.)

Kaikilla on oikeus olla nauttimatta aspartaamia mikäli epäilee sen olevan täysin kelvoton myrkky (ilman todellista syytä), mutta kaikenlainen lietsonta ja väärä tieto/kuulopuhe tulisi pitää omana tietonaan ennen kuin tutkii asiaa jos oikeasti on kiinnostunut aiheesta.