Avoin ja julkinen selvitys Nokian juomavesikatastrofista.

Ari Mattila
Nokia

/ #13 Myös meitä lapsiperheitä alkaa tää jo vituttamaan

21.01.2008 17:58

Avoin ja julkinen selvitys Nokian päivähoitomaksut vesikatastrofin seurauksena vatsatautiepidemian

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Nokian kaupunki hyvittää vesikatastrofin seurauksena vatsatautiepidemian vuoksi kotiin sairaina jääneiden lasten ja näiden sisarusten päivähoitomaksut kohtuullistamista käyttäen.

Lasten päivähoitolaki velvoittaa päivähoitajat toimimaan lapsen omista lähtökohdista käsin, myös erityistä hoitoa ja –kasvatusta tarvitsevan lapsen parhaaksi (So 203 2a§). Lisäksi 3§ 1 momentissa sanotaan: "Päivähoidon tulee terveydellisistä ja muilta olosuhteiltaan olla lapselle ja lapsen hoidolle ja kasvatukselle sopiva."

Katsomme, että päiväkodeista annettu informaatio ja ohjeistus sekä Kansanterveyslaitoksen suositukset kriisin aikana ovat olleet järkevät ja tarkoituksenmukaiset laajemman epidemian välttämiseksi. Emme voi hyväksyä lain tiukkaa tulkintaa katastrofin jälkeen, mikä on ristiriidassa katastrofin aikaisen kunnallisen tiedotuksen ja ohjeistuksen kanssa.

Kiva maksaa nokian vesi kulut ja muut tarha hoidossa perityllä rahalla vaikka lapset kotona kipeenä....silti joutuu maksamaan täyden hoitomaksun kaupungille..