Perhepäivähoitajien palkkaus, työn määrä ja vastuu

VIELÄ PPH
Vieras

/ #10 arvostus kohillaan??

26.04.2011 12:28

Minulla on ryhmässäni omia lapsia, joita ei oteta huomioon mitenkään muuten kuin ryhmän koossa. En saa heistä, kotihoidon tukea, en palkkaa.. En tule saamaan eläkettä tältä ajalta, jolloin lapseni ovat olleet kotona (eli karkeesti sanottuna saan minimi eläkkeen 10 vuoden ajan! VAIKKA TEEN töitä koko ajan..)

Kun lapseni sairastuu, eikä minulla ole vapaita jäljellä, joudun ottamaan PALKATONTA ja kaiken lisäksi etsimään (ehkä joka päivälle) hoitolapsille uuden varahoitopaikan! Minä etsin, eli teen työtä, olen kotona kipeän lapseni kanssa ja tuskailen, mihin saan hoitolapset varahoitoon... Ja saman homman joudun tekemään, mikäli olen itse kipeä! (Nöyryyttävää!Soittelen 10-20 hoitajaa läpi ja etsin paikan ja sitten soittelen vanhemmille ja etsin hoitajan osoitteita ja....) Kuuluuko se minun hommiini, jos kerta olen "pois" työstä.. ??

Kuinka moni muu joutuu ottamaan palkatonta sen takia, että lapset on sairaita?? Joka aamu sitä miettii et onko lapseni nyt NIIN kipeä, että otan sen takia palkatonta, kun ei tule palkkaa joutuu sitten kaupassa miettimään et ostanko lapsille nyt tavallista maitoa vai maitojauhetta, josta riittää pidempää?? ostanko leivät vai joudunko käyttämään aikani itse leipoen.. ?? Teenkö taas jauhelihakeittoa, josta riittää pari päivää.. vai kenties kiusausta, jota oli juuri viime viikollakin.. Ei ole mukavaa ressata koko ajan rahasta, kun arki lasten kanssa olisi muuten parasta mitä tiedän. Palkka vain ei riitä kaikkeen siihen, mihin sen pitäsi riittää.. Lapsille joutuu ostamaan kevät/talvivaatteet eri kerroilla, kun ei muuten riitä rahat ruokaan, laskuihin ja talolainaan.. Työtä ei arvosteta ja minulla on varmasti maailman tärkein ja arvokkain työ, saan olla mukana lapsen arjessa ja nähdä joka päivä kun pieni ihminen oppii jotain uutta!

onneksi pääsimme työaikalain piiriin, mutta toivotaan ettei käy samalla lailla kuin ruotsissa, jossa 60000 hoitajaa karsiutui 300 hoitajaan, kun uudistus tuli. Vanhempien reaktio oli käsittämätön, kun mikään ei enää toiminut ja hoitajilla kertyy lomapäiviä aika kiitettävästi, mikäli 10 tuntisia työpäiviä ei saada jotenkin kuriin.. En ymmärrä miten oma 9.5h päivän saa lyhemmäksi. Vanhempien työaika on 8h, siihen 30 min ajot aamuun ja iltapäivään, niin se on väkisin ainakin se 9h, nytkin se venyy joka päivä yli 9.5h mittaiseksi.. entäs ne, joiden vanhemmat ovat kauempana töissä tai pidempi työaika?? Katsellaan mitä isommat pomot tuumailee, onhan tässä vielä muutamia kuukausia aikaa.. En ota itse ressiä!