Uskonnon tyrkyttäminen pois kouluista

/ #30

20.02.2008 13:15

Faktatietoa arvailujen vastapainoksi:

"12-17- vuotiaiden lasten uskonnollisen aseman muutokset edellyttävät aina lapsen ja hänen huoltajiensa samanmielisyyttä.

Viisitoista vuotta täyttänyt lapsi voi huoltajien kirjallisella suostumuksella itse liittyä uskonnolliseen yhdyskuntaan tai erota siitä.

Kaksitoista vuotta täyttänyt voidaan liittää uskonnolliseen yhdyskuntaan tai ilmoittaa eronneeksi siitä vain omalla kirjallisella suostumuksellaan."

Kyllä maan valtauskonnon ymmärtäminen kuuluu mielestäni ihan yleissivistykseen. En usko aikaisempien kirjoittajien mainitseman aivopesun olevan kovinkaan yleistä uskontotunneilla, mutta siellä missä sellaista tapahtuu, asiaan tulisi toki puuttua. Oma ala-asteen opettajani oli vahvasti uskovainen, mutta uskonnonopetus ei silti ollut paasaamista tai tyrkyttämistä, käytiin läpi asioita joille luterilainen usko perustuu; raamatun tapahtumia ja etiikkaa. Yläasteella opetus oli keskustelevampaa. Lukiossa oltiin jo puhtaasti asialinjalla ja sivuttiin muitakin uskontoja.
Voidakseen olla jotain mieltä uskonnosta, täytyy siitä jotain tietääkin ja valintansa pohjalle sitä tietoa tarvitsee. Tämän vuoksi en arvostele muitakaan uskontoja, sillä en ole niiden opinkappaleisiin tutustunut.

Jos selvää aseman väärinkäyttöä uskonnonopetuksessa pystytään osoittamaan, silloin allekirjoitan. Näin heppoisin perustein en.