Nahkelan kyläkoulun säilyttämisen puolesta

Vieras

/ #5

12.10.2013 09:08

Laitan tiedoksi ideaani ja askarteluni haja-asutusalueiden koululaisten eteen. (tullee Nurmijärven sanomiin ja Viikkouutisiin:
_-----
Koululaisten pysäkki talkoilla
Lapset ovat tärkeitä ja lapsenlapset erityisesti. Eläkeläisenä on hiukan enempi aikaa harrastaa lastenlasten kanssa, mitä oli omien lasten kanssa mahdollista leipätyön ohessa. Kaikki tähtää jälkipolvien parhaaksi, se on evoluutiota.
Lasten turvalliset koulumatkat ovat etenkin haja-asutusalueella ainainen huolenaihe. Kyläkouluja lakkautetaan ja pyöräteitä ei saada koskaan riittävästi ja niinpä kunnat ovat velvollisia järjestämään pitkämatkalaisille koulukyytejä mm. taksein. Pienien koululaisten päivät ovat pitkiä ja noutopaikoilla useasti ollaan huonojenkin säiden armoilla.
Nurmijärven kunta järjestää mm. Raalasta koulukyytejä Karhunkorven koululle. Askarintien varressa on puolen tusinaa pientä kyydittävää. Kunta suostui säilyttämään pysäkkipaikan Askarintien alussa asukkaiden pyynnöstä, koska vaihtoehtoinen pysäkkipaikka olisi ollut Hynnänkorventien levikkeellä ja se olisi pakottanut vilkkaan Nukarintien ylitykseen.
Askarintien alussa on iso levikealue maanviljelyskoneita varten. Maanvuokraaja antoi ystävällisesti luvan väliaikaisen pysäkin rakentamiseen syyskuun 2013 alussa. Muuta ei tarvittu, kun papat ja mammat ryhtyivät pysäkin tekoon. Timpurihessu urakoi yhtenä viikonvaihteena kotonaan jo perinteisesti pienoishirsistä kehikon ja teki tarvittavat penkit, ikkunat ja katteet elementteinä. Lasten isillä oli haasteena saada kierrepaalut kiviseen maaperään. Mattipappa sitten päivätöinä kokosi kehikon ja kaikki lasten vanhemmat olivat hengessä mukana. Lapsillekin oli omat askareensa viimeistelyssä ja maalauksissa. Saattaa olla, että pysäkistä tulee perinteinen kylän lasten kokoontumispaikka ja vaikka kesäaikaan KidKirppiskin.
Varmaa on, että nämä lapset kasvavat ja koulupysäkin tarve vähenee. Asiassa ollaan kaukonäköisiä ja pojallani on Tuusulan Siippoossa kasvamassa 4v, 3v ja kohta 1v ikäiset lapset. Pysäkin kierrätykselle on tilausta ja paikkakin on jo alustavasti varattu.
Timpurihessu