Meri-Porin koulujen puolesta

14.10.2013 19:57

#58: Silja -

FAKTOJA:
1. Meri-Porin lukion kustannukset/oppilas verrattuna Porin muihin lukioihin ovat huomattavasti kalliimmat Porin kaupungille

- Muista lisätä väitteisiisi tästä lähtien aina lähteet. Uskottavuus kyseisellä argumentilla ei ole kovinkaan kummoinen, jos et pysty sitä osoittamaan todeksi. Vertaa "Porkkana saastuttaa luontoa huomattavasti enemmän, kuin peruna."

2. Meri-Porin lukio ei sijaintinsa vuoksi ole vetovoimainen. Opiskelijoita ei ole riittävästi.

- Tilanteen on aiheuttanut vuosia jatkunut huhumylläkkä koulun lopettamisesta. Ei kovinkaan moni lukiolainen uskalla tulla lukioon, josta joutuu muuttamaan pois. Itse kuulin huhuja jo omana lukioaikanani 2005-2008, joten mikään uusi juttu ei ole. Tämä on saanut alkunsa kaupungilta tulleista vihjeistä vuosien saatossa.

3. Porin lukiolaisia "karkaa" esim. Ulvilan lukioon, koska keskiarvo ei heillä riitä keskustan lukioihin ja Meri-Poriin asti he eivät halua lähteä. Pori menettää tässä menettelyssä sievoisen summan valtion avustuksia.

- Lähdettä tähänkin. Luuletko keskiarvonsa riittävän, kun Meri-Pori ja Länsi-Pori lopettavat? Enemmän heitä hakeutuu silloin Ulvilaan. Tahtoisin myös tässä sivumennen kertoa ylpeänä, että Meri-Porin lukio menestyi parhaiten porilaisista lukioista tänäkin vuonna ja koko Porin parhain ylioppilas oli tänävuonna MP:n kasvatti.

4. Porin koulutoimestakin on pakko säästää, kun rahat eivät muuten riitä. Meri-Porin lukion ja Länsi-Porin lukioiden liittäminen kahteen keskustan lukioon tuo mukanaan merkittäviä säästöjä.

- Meri-Porin kunnostaminen yhtenäiskouluksi tuo miljoonien remontin. Tämän lisäksi PSYL ja Lyseo, jotka kärsivät jo nyt tilanahtaudesta (Psyllissä neljä tyhjää luokkaa, liian pieni opettajainhuone), joten nämäkin rakennukset vaativat remonttia. Kaiken kukkuraksi kuntien velvoite maksaa lukiolaisten koulumatkat tulevaisuudessa lisää hintaa. Säästöt saattavat vaikuttaa tutustumatta aiheeseen suurilta, mutta todellisuudessa ainoa mistä säästetään on lämmitys, kun tyhjiä luokkia ei tarvitse lämmittää.

5. Kahden keskustan lukion kurssitarjonta on paljon monipuolisempi kuin pienen lukion kurssitarjonta.

- Tuo ei nyt ole olennaista alkuunkaan. Molemmat lukiot pystyvät tarjoamaan ylimääräisiä kursseja pakollisten lisäksi runsaasti. Isolla lukiolla taas ei oppilashuolto pelaa kovinkaan hyvin, koska sadoista oppilaista on vaikeaa pienennetyillä resursseilla pitää huolta. Pienet lukiot pystyvät kohtaamaan oppilaan henkilönä ja tukemaan tätä jopa lukion ulkopuolisissa asioissa. Ei se määrä, vaan laatu.