Meri-Porin koulujen puolesta

Sinikka Forssell

/ #73 Meri-Porin koulujen puolesta

17.10.2013 15:22

Satakunnan Kansan pääkirjoituksessa 15.10.2013 oli teksti: "Meri-Porin ja Länsi-Porin lukion lakkauttaminen tuntui saavan yleisön hyväksynnän. Tämä on oikea ratkaisu, sillä lopputuloksena on varmasti laadukas ja monipuolinen kurssitarjonta, mikä Porin lukiolaisille on tärkein asia. Lukioihin ei liity myöskään sellaista tunteiden paloa kuin kyläkouluihin".

Olen eri mieltä!
Olen lukenut useita printtimediassa, adressin yhteydessä ja SK:n nettipalstoilla olleita Meri-Porin lukiota puolustavia kirjoituksia. Olin mukana lauantain mielenosoituksessa, jossa Meri-Porin lukiolaiset olivat kyltteineen ja lauluineen puolustamassa koulunsa olemassaoloa.

Vanhempi lapsistani pääsi Meri-Porin lukiosta ylioppilaaksi v. 2012 ja opiskelee nyt Turun Yliopistossa. Nuorempi on Meri-Porin lukion toisella luokalla ympäristötiedelukiossa. Kurssitarjonnassa ei ole ollut mitään puutteita! Rehtori ja opettajat tuntevat oppilaansa, innostavat tekemään lukiodiplomeja, kannustavat heitä opinnoissa ja elämässä.

Olen omassa työssäni Sachtleben Pigments Oy:n labroissa päässyt läheltä seuraamaan työlleen omistautuneita opettajia, jotka tuovat oppilaitaan labrakursseille. Ympäristönäytteiden haku, niiden monipuolinen analysointi ja kansainväinen leirikoulu ovat valtakunnallisesti huomioitu, hieno lisä, lukion opetuksessa.

Ilmaisutaitolukiolaisten esityksistä ovat oppilaiden vanhemmatkin päässeet nauttimaan ja hyvä on laitettu kiertämään Pihlavan seurakunnan kanssa yhteistyössä, osana etiikan kurssia. Senioreiden upeat Vanhojen Tanssit paikallisen Meri-Porin soittokunnan tahdittamina jäävät ikuisesti mieleen. Lukiomme on koko kylän koulu. Muutamat oppilaat ovat tunteneet toisensa esikoulusta tai jopa päiväkodista lähtien. Pitkä matka yhdessä valkolakkiin asti.

Kaupungin päättäjillä on edessään arvovalinta, suositaanko pelkästään suuruutta vai annetaanko nuorille ja opettajille mahdollisuus valita pienempi, yhteisöllinen lukio.

Toivon, että lukiolaiseni voi opiskella myös abiturienttivuotensa aloittamassaan lukiossa, ei remontin melskeessä PSYL:issä.