Kannabis lailliseksi

Turku

/ #475 Käytön määrän ja laillisuuden välisestä yhteydestä

29.02.2008 13:48

Turha kait tätä on jankata, kun eivät tätä usko sen paremmin laillistamisen puolustajat kuin vastustajatkaan, mutta laillistaminen ei automaattisesti lisää käyttöä. Hollannissa, kun nykyinen dekriminalisointipolitiikka otettiin käyttöön, kannabiksen käyttäjien määrä nousi hieman parin vuoden ajan, ja tasoittui sitten (ja alkoi jopa hiljalleen laskea). Hollannissa käytetään kannabista väkilukuun nähden saman verran tai vähemmän kuin Hollannin naapurimaissa.

USA:ssa osavaltiotasolla toteutetut kannabislainsäädännön lievennykset eivät ole lisänneet käyttöä, eikä lainsäädännön koventaminen lisännyt. USA:ssa kannabiksen käyttäjiä on väkilukuun nähden noin kaksinkertainen määrä verrattuna Hollantiin.

Kannabiksen laillistamisen etu on siinä, että laillistettuna se tulee valvonnan piiriin, jolloin sitä ei päädy yhtä herkästi esim. alaikäisille.

Uskon, että kannabiksen käyttö yleistyy Suomessa RIIPPUMATTA SIITÄ, mitä lainsäädännölle tehdään. Suomessa käytetään kannabista vähemmän kuin keski-Euroopassa (jopa vähemmän kuin Ruotsissa) ja kulttuurivuorovaikutus tulee lisäämään täkäläistä kannabiksen käyttöä lähemmäs yleiseurooppalaista tasoa.

Kannabiksen laillistamisen puolestapuhujienkin keskuudessa tuntuu elävän sellainen naiivi kuvitelma, että heti kun kannabis laillistetaan, kaikki alkavat polttaa pilveä ja jättävät saman tien kaikki muut päihteet rauhaan. Ei se niin mene. Päihdekulttuuri elää aika lailla irrallaan lainsäädäntökulttuurista.