Nastarenkaiden kieltäminen

säästöissä syy

/ #24 Nastoista syntipukki

28.10.2013 06:25

Helppohan se on urista nastoja syyttää, mutta todellisuudessa urautumiseen on paljon muitakin syitä kuin nastat.

Totuus on kuitenkin se, että tienpidosta on leikattu, tai vähintään annettu inflaation syödä varoja jo vuosikymmenet. Korjausvelkaa on kasvatettu suurinpiirtein siitä lähtien kun tieverkko saatiin asfaltoitua. Nykyään on säästetty jo siinäkin, että sitten kun tielle vihdoin saadaan uutta pintaa, niin sitä laitetaankin paljon ohuempi kerros kuin mitä ennen. Nastojen aiheuttamaan kulutukseen tällä ei ole minkäänlaista vaikutusta, mutta sitten kun laitetaan tien päälle vähän tonneja, niin sellainen ohut pinnoite ei levitä sitä pintapainetta tarpeeksi, vaan taipuu.

Eikä läheskään aina suurin ongelma ole edes tien pinnassa. Tiellä kulkee nykyään ihan eripainoista kalustoa kuin silloin kun suurin osa tiestä on alunperin tehty. Tämä tarkoittaa sitä, että paikoitellen tien pohja ei välttämättä ole tarpeeksi luja. Joten urat eivät välttämättä synny edes tien pintaan, vaan liikenteen paino muokkaa koko tien pohjiaan myöten uraiseksi.

Jos nyt jostain tiheästi liikennöidystä kaupungista löytyy joku tienpätkä (jolla rekat eivät edes aja), ja urat ovat kapeampia kuin rekat, niin ainakin oma havainto urista suurimmalla osalla maanteitä on sellainen, että harvemmin saa henkilöauton kaikkia renkaita uran pohjalle asti.. Uraan toki, koska uralla on leveyttä paljon enemmän kuin renkailla, mutta urat ovat monesti aika leveitä.

Toisaalta, jos pidosta puhutaan, niin miksi ihmeessä nämä kitkailijat kuvittelevat että peilijää olisi pahin mahdollinen keli? Reilusti pakkasta ja puhdas jäähän on melkein yhtä hyvä kuin kuiva tienpintä kesällä. Jotain muhua tai vettä pintaan, ja puhutaan jo paljon vaikeammasta kelistä.