Hämeenlinnan lasten kotihoidontuen kuntalisää ei saa lakkauttaa!

Anne Kisonen, Hämeenlinna

/ #6

22.05.2011 21:11

Niinkun jo H-S:n keskustelupalstalla ihmettelin:

Pöyristyttävä ajatuskoko lisän lopetus. Nimenomaan itse olen laskeskellut, josko lapsia lisää tulee, että kh-tuen ja kuntalisän avuilla voisin sitkutella tietyn aikaa, ettei lapsia tarvitse liian aikaisin viedä hoitoon.

Ja jos nyt kuntalisä ei ole tuonut tarpeeksi paikkoja päiväkoteihin, kyseinen lisän poisto ei ainakaan ongelmaa ratkaise, päinvastoin. Töihin lähteviä vanhempia tulee pakosta lisää ja lapsia viedään yhä nuorempina hoitoon.

Käsitykseni mukaan päiväkotihoito on paljon kalliimpaa, kuin mitä vanhemmat siitä maksavat...tuleeko kunta-lisän maksaminen todellakin kalliimmaksi kuin päivähoitopaikat??? Epäilempä.

Yksityisiä hoito-paikkoja aletaan tukemaan enemmän...hmm...ikävä kyllä, monesti yksityisiä hoitopaikkoja käyttävät jo valmiiksi he, joilla ei välttämättä olisi edes tarvetta kunta-lisälle.

Ompa lisän lopettaminen myös Hämeenlinna-imagolle huonompi homma. Eikös olisi tarkoitus saada ihmisiä muuttamaan kaupunkiin? Nuoria ja nuoria lapsiperheitä? Ja perustamaan elämää tänne, saada jälkipolvea ja veronmaksajia??

Naapurikunnissa kunta-lisät toimii, ovat toimineet jo silloin, kun Hämeenlinnassa et saanut euroakaan jos kävit esim. työkeikoilla satunnaisesti. Oliko kunta-lisä nyt hetkellinen herkku? Ja toisen säästöhän tässä tapauksessa on toisen tappio, monet lapsiperheet hakevat kunta-lisän osuuden jatkossa sitten perusturvasta. Näinkö se menee?

Toivon todella, että lautakunnassa/hallituksessa olisi sen verran täysipäistä ja järkevää porukkaa, ettei tällaiset älyttömyydet menisi läpi.