Annikinniemi pois myynnistä

Rauno Hyvärinen
Sulkava

/ #8 ONKO KUNTALAISTEN MIELIPITEILLÄ MERKITYSTÄ VAI EI?

11.03.2008 15:15

Eipä tämä keskustelu ole vielä ollut kovin vireää, mutta jatkan yksikseni tänään vielä tämän verran:

Tämä päivä herätti kysymyksiä.
Tulisiko kunnanvaltuutetun kuulla, ketä?
Ei kai kuntalaista?
Onko kaikissa kunnissa kuultu voimassa olevasta lainsäädännöstä?

Suomen lainsäädäntö tukee kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia.
Kuntaliitto on opastanut kuntia vahvistamaan edustuksellista demokratiaansa siten, että kuntalaiset voivat suoraan vaikuttaa päätöksentekoon.

Kuntalaki antaa kunnan asukkaalle oikeuden tehdä kunnalle aloitteita sen toimintaa
koskevissa asioissa. Aloitteen tekijälle on myös ilmoitettava aloitteen johdosta
suoritetut toimenpiteet.

Mikäli valtuuston toimivaltaan kuuluvassa asiassa aloitteen tekijöinä on
vähintään KAKSI PROSENTTIA ÄÄNIOIKEUTETUISTA KUNNAN ASUKKAISTA, asia on
otettava valtuuston käsiteltäväksi viimeistään kuuden kuukauden kuluessa
asian vireilletulosta.

Kuntalain mukaan valtuuston on huolehdittava siitä, että kunnan asukkailla ja palvelujen käyttäjillä on mahdollisuudet osallistua ja vaikuttaa kunnan asioihin.
Kunnan asukkaiden vaikuttamismahdollisuuksia tukemalla kunta edistää kuntalaisten vaikuttamista OMIIN asioihinsa! Kunnanvaltuusto ei aja omaa asiaansa vaan toimii kuntalaisten työrukkasena. Kuntalaisten omiin asioihinsa vaikuttamista edesautetaan esimerkiksi selvittämällä asukkaiden mielipiteitä ennen päätöksentekoa ja järjestämällä kunnallisia kansanäänestyksiä.

Lahden kaupungissa edellytetään kuntalaisten tarjolla olevien osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien valikoiman olevan niin monipuolinen, että jokainen kaupungin asukas voi mielekkäällä ja elämäntilanteeseensa sopivalla tavalla osallistua yhteisten eli omien asioidensa hoitoon ja kokea sitä kautta osallisuutta omassa lähiympäristössään.