Annikinniemi pois myynnistä

Adressin tekijä

/ #9 Komentteja "Annikiniemi on antanut puhetta Sulkavalla"- lehtiartikkeliin

12.03.2008 11:22

Itä- Savon 11.3. artikkelissa Annikinniemestä kunnanjohtajan haastattelusta käy ilmi, että kunnan intresseihin ei kuulu luonnonsuojelu.
Mihin näkemys mahtaa perustua? Ei kuntalakiin eikä luonnonsuojelulakiin ainakaan. Jälkimmäinen mm. velvoittaa kuntaa edistämään luonnon ja maiseman suojelua.
Sulkavalla vahvuutena on toistaiseksi ollut puhdas ja kaunis luonto, josta Annikinniemi on erinomainen esimerkki.
Jos tiedotamme julkisesti, ettei näiden suojelu kuulu intresseihimme, ei kunta houkuttele sen paremmin asukkaita kuin matkailijoitakaan.

”Adresseilla ei ole mitään merkitystä Annikinniemestä päätettäessä.” on lausuma, joka kertoo karua kieltään.
Jos kunnanvaltuustolle ei asukkaiden, kesäasukkaiden ja matkailijoiden mielipiteellä ole mitään merkitystä, herää kysymys, ketä varten kunta on olemassa. Virka- ja poliittista johtoa varten?
Kuntalaisten kuulemiseen löytyy kuntalaista selkeä velvoitus: 27 §
Osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet
Valtuuston on pidettävä huolta siitä, että kunnan asukkailla ja palvelujen
käyttäjillä on edellytykset osallistua ja vaikuttaa kunnan toimintaan.

Osallistumista ja vaikuttamista voidaan edistää erityisesti:
4) selvittämällä asukkaiden mielipiteitä ennen päätöksentekoa.

Nyt 11.3. on adressiin (kirjastossa ja netissä www.adressit.com/annikinniemi ) Annikinniemen säilyttämiseksi yleisessä virkistyskäytössä kirjoittanut nimensä yhteensä 257 henkilöä.
Kuntalaisten ja muiden asianosaisten aktiivisuus ilmaista mielipiteensä on ollut kiitettävää. Väitän, että sillä mielipiteellä on merkitystä. Vaikka kunnanvaltuusto sen jättäisikin lainvastaisesti huomioimatta, niin täällä asuvien ja asioivien ihmisten mieliin se vaikuttaa. Muistamme kauan, kuultiinko meitä vai ei.