Pro Peipohjan koulu

M.S.

/ #64

09.12.2013 15:10

Kyseessä ei ole mitkään koulujen väliset kilpailut!! Iso koulu nyt ei vain aja lasten etua parhaimmalla tavalla.
Mitä tulee kiusaamiseen, niin sitä nyt on joka koulussa, mutta pienemmässä koulussa se huomataan helpommin ja asioihin pystytään vaikuttamaan. Pienemmässä pihapiirissä myös huomataan paremmin se nurkassa ulkona yksin seisova tyttö tai poika, joka ei mahdu joukkoon tai sinne uskalla mennä. Peipohjan koulussa on mukava pihapiiri, jossa lapsilla myös ON TILAA LEIKKIÄ!!Ei kai tarkoitus ole, että koulunmäet rakennetaan täyteen ja lapsilta loppuu sekä tila, että happi. Sellaisessa pihapiirissä ei lapsilla ole mahdollisuuksia niin hyviin aktiviteetteihin, kuin pihassa, jossa on vielä tilaakin leikkiä.
Monisatapäisen lapsilauman vahtiminen ulkona on myös ylivoimaista, vaikka ulkona olisi useampikin aikuinen. Vaaratilanteet lisääntyy ja yksilöt, jotka eritoten pitäisi huomata, niin hukkuvat massan mukana.
Kukaan ei oikeasti voi olla sitä mieltä, että suuri koulu olisi jollain tavalla lapsien edun mukainen!! Omat lapseni ovat molemmissa kouluissa, sekä Tulkkilassa ja Peipohjassa ja molemmissa on hyvät puolensa. Valitettavaa vain on, että ne hyvät puolet katoaa kaikki, jos tehdään yksi suuri koulu, joka ei aja kenenkään etua enää.
Opetuksen laatu saattaisi juu pysyä yhtä hyvänä, jos luokkakoot pysyisivät samana ja opettajia olisi kaikille tarpeeksi, mutta erityisesti erityisvaikeuksien kanssa painivat oppilaat kärsisivät kaikista eniten laadusta huolimatta. Tuollainen suuri, hälyinen ja tungoksinen ympäristö ei vaan ole laadullisestikkaan enää hyvä ympäristö, vaan vankila, jossa joutuisit päivästä toiseen painimaan, jotta selviät hengissä erityisvaikeutesi kanssa!!!!!!!Sitäkö lapsillemme haluamme?En minä ainakaan!!