Äkäslompolon puolesta: Ei Röhkömukanmaan (Tunturipalon) kaavalle

Vieras

/ #15 ...vai on syynä kateus .,..

12.12.2013 14:24

Kukakohan tuon kirjoitti.... On todellakin surullista , että joku näkee kateuden syylliseksi tähän nettiadressiin. Suorastaan uskomatonta. Adressin alullepanijat eivät ole mitenkään osallisia yllämainittun kommentin asioihin. Jos jollakulla on mökki Ylläksen seudulla missään, luulisi kiinnostavan sitä suuremmmalla syyllä, mitä ympäristölle tapahtuu.

Kasvavan mökkialueen infra, tiet, valaistus, sähkö, vesi- ja jätehuolto tulisivat tarvitsemaan sellaisen palan luontoa, ettei se ole enää merkityksetöntä kenenkään alueella liikkuvan kannalta. Tieliittymän vuoksi mm. olisi laajennettava tunturiin vievää tietä, mainittiin jossain. Minkälainen tuulten tuiverruskenttä ja aukko siihen syntyisikään? Alue on jo korkealla ...

On epärehellistä puhua luontoa kyllä riittävän itäpuolella. Missä ne parhaat maisemat ovat? Minkälaiset määrät ihmisiä mahtuu liikkumaan kansallispuistossa sen paremmin kesällä kuin talvellakaan, mikäli väkimäärä kasvaa, luontoympäristö pienennee? Kaikki häiritsevät tekijät puolestaan lisääntyisivät, myös maisemahaitta alkaisi olla todella vakava. Näkyväthän jo nyt tehdyt kohteet erinäisin paikoin kyläläta rikkoen ennen niin yhtenäisen panoraamamaiseman.

Lapin luonto ei kestä määrättömiä määriä kulkijoita, sen tietää jokainen kymmeniä vuosia alueella polkuja kulkenut. Jopa jouduttiin asettamaan "twilight-aika", kun muuten eivät näy asiat, joiden vuoksi alueelle tullaan. Juuri ulkomaisille matkaajille kaamoksen tähtitaivas ja revontulet ovat suuria kokemuksia.

Olisipa ihmisillä edes vähän enemmän kykyä ajatella muitakin kuin itseään. Ymmärrettäisiin rakentaessa ajatella kokonaisuuttakin ... Joskus ajatuksena taitaa olla vain nopea rahastaminen, muusta viis ... . Kunnan tulolähde kiinteistötulot, vaikka voisivat luoda ympäristön, josta saataisiin oikeita verotuloja enemmän, mikäli kaikki olisi kohdallaan. Esimerkkinä vaikkapa ympärivuotuisempi matkailu nyky kapasiteetilla. Kerittäis saada paikat kuntoon jatkuvan rakennustyömaan sijasta, ilman rupukasoja vuosia roikkumassa ...

Panee kyllä epäilemään, että jotkut harrastavat esim. moottorikelkkailua t. pelkkää laskettelua tai eivät itse oleskele alueella lainkaan, mikäli vähättelevät tunturinalusmetsien merkitystä turismille. Merkitys niillä on myös aivan luonnon säilyvyyden kannalta. Mutta ... onko ajatuksena pelkästään keskittää alue laskettelumatkailuun? Mitä jos ilmaston muutos muuttaa olosuhteen siltä osin mahdottomiksi? Missä kulkea, mitä tehdä, jos paras - luonto - on tuhottu?

Mitä harvemmassa puusto on, mitä korkeammalla ja mitä enemmän on aukkoja, sitä todennäköisemmin myrskytuulet voivat aiheuttaa vahinkoa. Samoin sateet ja lumimäärät voivat muuttua katastrofien aiheuttajiksi. Eipä tainnut olla kymmeniä vuosia sitten nykyisen laisia lumivyöryjä.

Vajaa kymmenen vuotta sitten Lapin yliopiston professori esitti näkemyksiä ilmastonmuutoksen seurauksista Lapissa. Hän ennusti kasvavia sademääriä, vastaavasti lumimääriä, äkillisiä sää vaihteluja ja varoitti miettimään tarkkaan matkailua koskevia suunnitelmia. Nyt näitä ääri-ilmiöitä ollaan saatu jo kokea. Harkittavaa olisi siis monella tapaa.

Mitä tulee kasvavaan mökkimäärään ja niiden vuokraamiseen ties miten, ei taida olla savua ilman tulta. Kulkijoiden suusta on kuultu mitä ihmeellisimpiä tarinoita. Omistaja lomalla, puhelin ei vastaa, t. muuten vaan ei kiinnosta mitä asiakas mökillä kohtaa ... . Sellaista ihmettelevä turisti ei tule ehkä koskaan paikkaan uudestaan, vaikka kaikki muut toimisivat korrektisti. Niin kokemus kaatuu kaikkien niskaan.

Kokemuksesta tiedän, että maailmalla saa maksaa suhteessa kovempia hintoja huomattavasti vähemmän vetovoimaisissa kohteissa, selkeästi huonommin varustelluista majoitustiloista. Lapin oloissa ei pärjätä millä tahansa rötisköllä, kuten jokainen tietää. Hinnat alkavat olla monesti kipurajoilla mökin vuokraajan kannalta katsottuna, kun oikeasti yrittää tarjota kuranttia ja hyvää kokemusta asujille.

Yksi ongelma taitaa olla, ettemme ylipäätänsä osaa myydä maamme hienoimpia kohteita oikeisiin osoitteisiin ja olemme välinpitämättömiä yksityiskohtien ja ympäristön siisteyden yms. suhteen. Niinpä joudumme myymään myös hyvää halvalla.
Kunta puolestaan haluaisi tuloja, mutta jättää juuri turistikylän maisemoinnit, huollot ym. kokonaiskuvan rempalleen. Lisäksi sulkevat k.toimiston keskellä kesää, jolloin asiansa hoitavat ovat vailla "työkaluja".
Lisäksi jatkuvasti laajeneva mökkimäärä syö väistämättä kaikkien tuloja, sillä tulijoita ei tule välttämättä samaan tahtiin.

On tullut nähtyä muutama "slummi turistikohde". Luonnonkauniit ympäristöt on tuhottu gryndereiden ym. muiden ahneuden ja välinpitämättömyyden vuoksi ehkä ikihyviksi. Tämä ei saa tapahtua meillä. Emmekö voisi kaikki olla vähän parempia ihmisiä ja tehdä omalta osaltamme parhaamme, yhteiseksi hyväksi, säilyttämällä tämä luonto!

Nelson Mandela jätti monella tapaa hyvän esimerkin. Voisimme kaivaa sisältämme esille edes ripusen sitä hyvää, joka meissä kaikissa on ja miettiä omia vaikutteitamme ja toimintaamme. Miten toimimme oikein?