Äkäslompolon puolesta: Ei Röhkömukanmaan (Tunturipalon) kaavalle

Vieras

/ #18

13.12.2013 07:03

Ensin otetaan pitkällä valotusajalla kuvia ja time-lapse videoita revontulista ja markkinoidaan kuvilla jossa taivas loistaa kun Tokion neonvalot, sitten pettynyt turisti kyselee revontulista ja ihmettelee kun on vähän hailakan värisiä nuo Aurora borealikset ( jos nyt sattuu tuuri ja revotulia on). Ratkaisu, harhaanjohtava ja vääristävä markkinointi koitetaan paikata uniikilla palvelulla: " Sammutetaan kyliltä valot" ( ei tuo minua haittaa, yleensä olen itseni kävellyt, hiihtänyt, lasketellut tai kelkkaillut raukeaksi ja olen yöt nukkumassa).

Hiljaisuutta ja rauhaa hakeva turisti on väärässä paikassa tullessaan Ylläksen tai Levin kaltaisille massaturismille rakennetuille keskuksille. Minä en tosiaankaan ole vielä kun vasta neljällä vuosikymmenellä Ylläksellä kulkenut niin en osaa sanoa miten asiat oli "Vanhaan, hyvään aikaan" Mutta näillä neljällä vuosikymmenellä on havaintojeni mukaan aika määrätietoisesti rakennettu massaturismikeskusta Ylläkselle.

Mutta jos paheksut ensin kelkkailijat sitten laskettelijat, kannattaa miettiä onko paikka sinulle oikea ? Jos katsot sinne Yllästunturiin se on täynnä infraa joka on tehty laskettelijoiden palvelemiseksi. Katso sinne itään tai pohjoiseen niin aika paljon on lääniä jossa saa olla ihan rauhassa.

Kummasti ne turistit ja mökkikulkijat tahtoo pakkautua keskuksiin ja värivalojen loisteeseen, röyhkeimmät heistäkin tosin silloin vaatii hiljaisuutta ja tilaa ympärilleen. Palvelut, kaupat ( ja kaupassa pitää olla just sitä samaa kun kotonakin, ei pysty viihtymään muuten) kylpylät ja eritoten paljon ravintoloita, mielellään jotaki mukavia hoitoja pitää olla heti ja vieressä, mutta se tunti- pari vuodessa kun haluaa ladulle pitää tunturi rauhoittaa vain ja ainoastaan hänen häiriöttömään nauttimiseen...( Niin ja sen tampparin on parempi olla kunnossa, että on varmasti hyvä latu, ei kato pysty viihtymään muuten).

Lapissa on todella laajat alueet suojeltu ja rauhoitettu , laskettelukeskuksia on muutamalla tunturilla, tilaa kyllä on missä rauhaa saa jos sitä haluaa. Eikö se ole hyvä asia että keskitetään se häiriö muutamaan jo rakennettuun paikkaan ja jätetään muu luonto rauhaan ?

Aina vedotaan että turisti tulee Lappiin hiljaisuuteen ja rauhaan ja että, sitä se haluaa ja siitä maksaa. No missä ne täydelliseen rauhaan ja hiljaisuuteen keskittyneet, menestyneet loma-alueet on ? Mun tiedossa ei ole sellaista keskusta joka vuosi toisensa perään täyttyy sellaisista turisteista.

Sehän täytyy olla miljardibisneksen mahdollisuus meille suomalaisille, kas kun ei oo lähtenyt vetämään ?
Kentältä eräsukset kainaloon jo osoitetaan suunta: "Käteni osoittamassa suunnassa xx kilometrin päässä on kämppä varattuna teille, tuosta ko Visakortilla sipaiset niin saat koodin millä ovi aukeaa, paluulentonne viikon päästä, nähdään silloin"

Ja ei, minulla tai lähipiirillä ei ole mitään sidoksia kumpaankaan kylään, tai alueen yritystoimintaan. Mökki siellä on jossa käydään ja nautitaan kaikista palveluista mita alue tarjoaa, emme valikoi " Oikea ja väärää luonnossa olemista".

Ainostaan autoja ja kelkkoja ei tankata siellä ennenkuin Äkäslompolossa saa kelkan tankata. Ylläsjärvessä toki.